خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از فریدون مجلسی؛

وتوی آتش‌بس و معادله انتخاباتی در واشنگتن

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۴۷۵

اگر آتش‌بس از سوی ایالات متحده هم مورد تایید قرار می‌گرفت، مجدداً اتفاق خاصی در غزه رخ نمی‌داد و عملاً اسرائیل زیربار نمی‌رفت و دست به جنایت می‌زد.

فریدون مجلسی، تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا طی یاداشتی برای ایلنا به تشریح ابعاد و دلایل وتوی پیش‌نویس آتش‌بس غزه توسط آمریکا پرداخت که به شرح زیر از نظر می‌گذرد:

اقدام آمریکا در رد پیش‌نویس آتش‌بس غزه بیش از هر چیز برای ایالات متحده و دولت بایدن مصرف داخلی دارد و باید آن را نوعی حمایت بی‌حد و حصر از اسرائیل دانست. در این میان باید متوجه بود که این اقدام آن هم از سوی دولت بایدن می‌تواند حاوی این پیام باشد که اگر دموکرات‌ها از اسرائیل حمایت نکنند، بدون شک در مقابل، جمهوری‌خواهان از تل‌‌آویو و رفتاری که در غزه از آنها دیده می‌شود حمایت می‌کنند و همین موضوع موجب پیروزی آنها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا می‌شود. باید توجه داشت که اساساً تصویب یا عدم تصویب آتش‌بس در غزه از سوی آمریکا به هر ترتیب از سوی اسرائیل رد می‌شد؛ به گونه‌ای که اگر این پیش‌نویس مورد تصویب آمریکا قرار می‌گرفت، در نهایت اسرائیل مانع اجرای آن در غزه می‌شد.

توجه داشته باشید که تل‌آویو به صورت شفاف و آشکار اعلام کرده که هدف آنها نابودی حماس و پاکسازی کامل غزه است و این در حالیست که ارتش اسرائیل شمال غزه را شخم زده و مابقی مناطق آن را مورد هدف قرار داده‌اند. به همین جهت معتقدم اگر آتش‌بس از سوی ایالات متحده هم مورد تایید قرار می‌گرفت، مجدداً اتفاق خاصی در غزه رخ نمی‌داد و عملاً اسرائیل زیربار نمی‌رفت. این در حالیست که ایالات متحده همانند اسرائیل به دنبال آن است که بساط حماس جمع شود و به همین دلیل معتقدم واشنگتن هم به دنبال همان سناریوی فعلی اسرائیل خواهد بود.

در این بین باید متوجه باشیم که اسرائیل بعد از پاکسازی غزه به سمت کرانه باختری خواهد رفت و در آنجا می‌تواند دست به جنایات جدید بزند. باید متوجه بود که دبیرکل سازمان ملل هم بر همان مواضع خود در مورد ماده ۹۹ منشور سازمان ملل تاکید خواهد کرد و بدون شک مورد انتقاد به خصوص از سوی ایالات متحده هم قرار گرفته است. گوترش به خوبی می‌داند در دور بعدی و با مواضعی که اتخاذ کرده نمی‌تواند رأی آمریکا را به سمت خود جلب کند و به همین دلیل مواضعی اتخاذ کرده که در نهایت بتواند از خودش نام نیک بر جای بگذارد. او در مقابل سعی می‌کند که روند کشتار فعلی را متوقف کند و این در حالیست که در کوتاه مدت باز هم شاهد ادامه جنگ و کشتار مردم غزه خواهیم بود اما در نهایت فکر نمی‌کنم که این روند بیش از این بتواند ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز