خبرگزاری کار ایران

کوروش احمدی در گفت‌وگو با ایلنا:

تحقیقات در مورد بایدن به دلیل فشار طرفداران ترامپ علیه دموکرات‌هاست/ احضار ترامپ به دادگاه موجب بهبود موقعیت او نشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۷۳۲۵

کارشناس ارشد مسائل آمریکا گفت: به روندی که در مجلس نمایندگان شروع شده، در این مرحله نمی‌توان استیضاح نامید، بلکه فعلاً انجام تحقیقاتی با هدف آگاهی از وجود اسنادی است که بتواند مبنای استیضاح باشد.

اخیراً رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دستوری در مورد شروع تحقیقات برای استیضاح جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده صادر کرده که بسیاری آن را یک جنگ حزبی تلقی می‌کنند. در این میان با توجه به شروع مبارزات انتخابات مقدماتی در آمریکا این اقدام حالا به معنای ضربه زدن به خانواده بایدن و شخص رئیس‌جمهوری قلمداد می‌شود اما برای آن‌که نیت رئیس مجلس نمایندگان و پشت‌پرده این تحقیقات را روشن کنیم به گفت‌وگو با کوروش احمدی، کارشناس ارشد مسائل آمریکا پرداختیم که به شرح زیر از نظر می‌گذرد:

 

رییس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده که دستور شروع تحقیقات خود برای استیضاح بایدن را به کمیته‌های این مجلس داده است. اساساً این تحقیقات حول چه محورهایی می‌گردد؟

این اقدامی است از سوی طیف راست جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه اتهام‌های قدیمی راجع به روابط تجاری پسر بایدن در اوکراین. ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۲۰ به تفصیل و تکرار کوشید تا از این اتهام جهت لطمه زدن به موقعیت بایدن استفاده کند. ادعای جمهوری‌خواهان همیشه این بوده که بایدن در زمانی که معاون اوباما بود، در فعالیت‌های تجاری فرزندش در اوکراین ذینفع بوده است. اما مشکل جمهوری‌خواهان این است که آنها قبلاً، هم در مجلس سنا در سال ۲۰۲۰ و هم در مجلس نمایندگان در سال جاری تحقیقات گسترده‌ای در این رابطه انجام داده و نتوانسته بودند هیچ سندی که اقدامی خلاف قانون توسط جو بایدن را اثبات کند، ارائه کنند.

مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، نیز جدیداً اگر چه مدعی داشتن اسنادی به شکل تماس تلفنی و انتقال پول که حاکی از «فساد خانواده بایدن»  شده، اما صحبتی از شخص جو بایدن نکرده است. یک دادستان فدرال نیز مدت‌ها است که مشغول بررسی اتهاماتی علیه هانتر بایدن در زمینه فرار مالیاتی و تخلف در ارتباط با سلاح شخصی است که هنوز به جایی نرسیده است. در واقع تلاش ترامپ در دوره ریاست جمهوری‌اش برای به دست آوردن سندی علیه بایدن و توسل او به دولت اوکراین و به طور ضمنی مشروط کردن برخی کمک‌ها به اوکراین به یافتن سندی علیه بایدن که سوءاستفاده از قدرت برای پیشبرد منافعی سیاسی شخصی تلقی شد، یکی از دلایل استیضاح اول ترامپ در کنگره بود.

تا چه حد این اقدام کوین مک کارتی را باید حزبی و در راستای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا دانست؟

این اقدام مک کارتی را باید در رابطه با فشار طرفداران ترامپ برای انجام ضد حمله‌ای علیه دمکرات‌ها در قبال اقدامات برخی دادگاه‌های آمریکا علیه ترامپ به شمار آورد. در واقع منشاء این اقدام مک کارتی فشاری است که توسط راست‌های افراطی در حزب جمهوری‌خواه و هواداران ترامپ در مجلس نمایندگان و تهدید به برکناری مک کاتی در صورت خودداری از به جریان انداختن روند استیضاح بایدن وارد می‌شود. با توجه به دسته‌بندی آشکار بین طرفداران افراطی ترامپ در مجلس نمایندگان و دیگر جمهوری‌خواهان معمولی و میانه‌رو، واقعیت این است که مک کارتی در موقعیت متزلزلی قرار دارد و اگر هواداران ترامپ از او حمایت نکنند، خلع او از ریاست مجلس نمایندگان به راحتی می‌تواند انجام شود.

به یاد داریم که بعد از  انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲، و اکثریت ضعیفی که جمهوری‌خواهان در پی این انتخابات به دست آوردند، مک کارتی به زحمت و بعد از چند دور رأی‌گیری توانست ریاست مجلس نمایندگان را به دست آورد. در آن مقطع زمانی، قصد طرفداران ترامپ این بود که موقعیت خود را به رئیس مجلس یادآوری کنند و خاطرنشان کنند که رئیس باید حد و حدود خود را بداند و به نظرات آنها توجه داشته باشد.

آیا این اقدام می‌تواند به نفع ترامپ که حالا درگیر پرونده‌های قضایی است، از سوی جمهوری‌خواهان طراحی شده باشد؟

هدف طرفداران ترامپ از تحمیل چنین اقدامی به رئیس مجلس نمایندگان باید در واقع نوعی مقابله به مثل علیه دموکرات‌ها و تلاش برای منحرف کردن توجه رسانه‌ای از تمرکز بر خلافکاری‌های ترامپ به سمت بایدن و دموکرات‌ها باشد. این اقدام از آن جهت مهم است که روند مبارزات انتخابات مقدماتی در آمریکا شروع شده و تمرکز رسانه‌ای بر خلاف‌کاری‌های یک نامزد می‌تواند خسارت‌زا باشد. می‌دانیم که اگر چه زیاد ادعا شده که احضار ترامپ به دادگاه موجب بهبود موقعیت او شده اما در واقع چنین نیست.

مثلاً اخیر گفته شد که بعد از آخرین حضور ترامپ در دادگاه هواداران او هفت میلیون دلار به کمپین انتخاباتی او کمک کردند. این در حالی است که می‌دانیم در انتخابات سال ۲۰۲۰ بیش از ۷۰ میلیون نفر به ترامپ رأی داده بودند. یعنی در واقع اگر هر یک از آنها یک دلار کمک می‌کرد، ۷۰ میلیون دلار باید به صندوق ترامپ واریز می‌شد، اما به رغم وجود هواداران ترامپ چنین نشد. لذا می‌توان انتظار داشت که با توجه به تضعیف موقعیت ترامپ که می‌تواند ادامه داشته باشد، هواداران او به هر اقدامی دست بزنند.

تا چه حد احتمال محکومیت بایدن و عزم سیاسی برای این موضوع وجود دارد؟

همانطور که گفتم فعلاً هیچ سندی که حاکی از انجام اقدام خلافی توسط جو بایدن باشد، یافته نشده است. روندی را نیز که در مجلس نمایندگان شروع شده، در این مرحله نمی‌توان استیضاح نامید، بلکه فعلاً انجام تحقیقاتی با هدف آگاهی از وجود اسنادی است که بتواند مبنای استیضاح باشد. برای انجام این تحقیقات فعلاً دستور رئیس مجلس کافی است و نیازی به اخذ رأی در مجلس نیست. اگر چه تصویب این اقدام در مجلس می‌تواند به مشروعیت و جدیت آن کمک کند.

با توجه به اکثریت ضعیف جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان این خطر ممکن است وجود داشته باشد که در صورت رأی‌گیری جمعی هر چند اندک از جمهوری‌خواهان به آن رأی مثبت ندهند. در نتیجه فعلاً نمی‌توان صحبتی از امکان پیشرفت این روند در مجلس نمایندگان کرد چه رسد به صحبت از محکومیت بایدن. البته می‌دانیم که استیضاح بایدن در مجلس سنا نیز که فعلاً در کنترل دموکرات‌ها است، باید با دو سوم تأیید شود که به هیچ روی امکان آن وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز