خبرگزاری کار ایران

اعلمی‌فریمان در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

اهداف تحرک نظامی آمریکا در گوانتانامو/ سناریوی کوبا برای چانه‌زنی با واشنگتن برای تعلیق تحریم‌ها/ خط‌قرمزهای ایالات متحده در آمریکای لاتین و هاوانا

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۷۳۸۷

کارشناس مسائل آمریکای لاتین گفت: لابی‌های مخالف تحریم کوبا در آمریکا توانسته‌اند خود را به وزیر خارجه این کشور نزدیک کنند و به او فشار بیاورند تا واشنگتن تحریم‌ها علیه هاوانا را کاهش داده یا آنها را لغو کند.

«هادی اعلمی‌فریمان» کارشناس مسائل آمریکای لاتین در تشریح ابعاد حضور زیردریایی اتمی آمریکا در خلیج گوانتانامو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً دستگاه دیپلماسی کوبا با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ورود یک زیردریایی اتمی ایالات متحده به خلیج گوانتانامو واکنش نشان داده و آن را تحریک و تشدید تنش قلمداد کرده است. برخی‌ معتقدند که این اقدام اگر صحت داشته باشد باید آن را در تلافی گزارش‌های اخیر ایالات متحده در مورد حضور چین در کوبا و راه‌اندازی یک پایگاه جاسوسی توسط پکن در این کشور قلمداد کنیم اما در این میان ذکر یک نکته بسیار مهم و ضروری است. واقعیت این است که در دولت فعلی ایالات متحده در قبال پرونده کوبا یک وضعیت پیچیده مشاهده می‌شود؛ به گونه‌ای که یک سری از لابی‌های مخالف تحریم کوبا در آمریکا توانسته‌اند خود را به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نزدیک کنند و به او فشار بیاورند که دولت بایدن تحریم‌های اعمال شده علیه هاوانا را کاهش داده یا آنها را لغو کند.

وی ادامه داد: در مقابل هم مقامات کوبا به دنبال رفع تحریم‌های کشور خود از سوی ایالات متحده هستند. این در حالیست که دولت کوبا وضعیت بد اقتصادی و آسیب‌پذیری‌های اجتماعی را تجربه می‌کند و معتقدم که هاوانا می‌خواهد چین و روسیه را علیه آمریکا در کوبا فعال کند تا در نهایت واشنگتن را تحت فشار بگذارد. بر این اساس باید توجه داشته باشید که ایالات متحده به صورت مستقیم به گوانتانامو دسترسی دارد و چندان نمی‌توان به صورت قطعی این مکان را رصد کرد. بر این اساس معتقدم که این اقدام کوبا می‌تواند به یک چانه‌زنی سیاسی تشبیه شود تا بتوانند اوضاع را به سمت و سوی مطلوب خود هدایت کنند. آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که دولت کوبا در شرایط کنونی در موقعیتی نیست که بخواهد به صورت یک جانبه آمریکا را تهدید کرده یا حتی سیگنال تهدید غیرمستقیم به واشنگتن ارسال کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: توان دولت هاوانا از حیث اقتصادی دیگر همانند قبل نیست و حتی نمی‌خواهند وارد تنش با آمریکا شوند. به همین دلیل غایت اهداف هاوانا تعدیل تحریم‌ها برای گشایش فضای اقتصادی است. باید به این نکته هم اشاره کنم که اساساً دولت بایدن نسبت به دولت ترامپ با ملایمت بیشتری به مواجهه با کوبا پرداخته و به نوعی باید آن را دنبال‌روی دولت باراک اوباما بدانیم اما تمام مولفه‌های موجود در هاوانا و واشنگتن نشان می‌دهد که کوبایی‌ها به دنبال یک مصالحه با دولت بایدن هستند. بر همین اساس اگر لابی‌های کوبا در آمریکا با ساختار قدرت ایالات متحده به توافق برسند، فکر نمی‌کنم که چین و روسیه به سمت سنگ اندازی جدی بروند.

وی در پایان با اشاره به خطوط قرمز ایالات متحده در کوبا و آمریکای لاتین خاطرنشان کرد: نه تنها کوبا، بلکه مسکو و پکن هم به خوبی می‌دانند که آمریکا هیچگونه تحرکی در خارجِ نزدیکِ حوزه نفوذ سنتی خود را بر نمی‌تابد و واشنگتن نسبت به خط قرمزهای خود در این منطقه به شدت حساس است. کوبا هم این مسائل را به خوبی درک می‌کند و به همین دلیل معتقدم سعی می‌کند که از تحرک بیش از حد چین و روسیه در خاک خود جلوگیری کند تا یکباره اقدام ناسنجیده علیه منافع حیاتی واشنگتن رقم نخورد و در نهایت بتواند منافع خود را در رابطه با ایالات متحده کسب کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز