خبرگزاری کار ایران

صفاتاج در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح تقسیم مسجدالاقصی موجب سقوط سیاسی نتانیاهو می‌شود/ لیکود به دنبال آرام کردن بحران داخلی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۶۹۸۲

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: اقدام نسنجیده از سوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌تواند دولت را با مشکل جدی سیاسی و امنیتی روبه‌رو کند مخالفانش هم علیه وی به خیابان آمدند.

 «مجید صفاتاج» کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین  با اشاره به طرح حزب لیکود برای تقسیم مسجدالاقصی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: با توجه به سیاست یهودی‌سازی قدس توسط صهیونیست‌ها، یکی از اماکنی که از دیرباز در دستور کار اسرائیل در این پروژه قرار داشته، مسجدالاقصی بوده که البته بحث یهودی‌سازی در غرب مسجدالاقصی از چند سال پیش کلید خورده است. در گذشته هم با بالا رفتن تنش‌ها در این منطقه برخی از چهره‌های افراطی کابینه اسرائیل موضوع تقسیم مسجدالاقصی میان مسلمانان و شهرک‌نشینان صهیونیست را مطرح کردند. توجه داشته باشید که انگشت گذاشتن بر روی این مکان مقدس مسلمانان یک سابقه دیرینه دارد و باید آن را همانند طرح تقسیم فلسطین بر اساس قطعنامه ۱۸۱ سازمان ملل دانست. در آن موقع طرح تقسیمی که انجام شد به سمتی رفت که بیشترین میزان از این تقسیمات به صهیونیست‌ها داده شد و مابقی به فلسطینی‌ها تعلق پیدا کرد.

وی ادامه داد: حالا هم می‌بینیم که بحث تقسیم مسجدالاقصی به میان آمده و دقیقاً طرحی را که ارائه کردند در راستای یهودی‌سازی این مکان مقدس گام برمی‌دارد و به همین دلیل علاوه بر جنبش‌های مقاومت فلسطین، مسیحیان هم با آن مخالفت کردند؛ چراکه عملیاتی شدن این مساله می‌تواند مسیحیان ساکن قدس را هم زیر رادیکال‌های مدنظر نتانیاهو و تیم وی قرار دهد. این در حالی است که به تعبیر راستگرایان افراطی در تل‌آویو، اجرایی کردن طرح تقسیم مسجدالاقصی، می‌تواند بحران پیش آمده علیه نتانیاهو را مدیریت کرده تا در نهایت فروکش کند. به هر ترتیب طرف فلسطینی با این موضوع مخالف است اما در کل باید بگویم که قدس غربی و شهرکنشینان صهیونیست از این مساله و اجرایی شدن آن خوشحال هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این در حالی است که علاوه بر تمام این مسائل بحث تقسیم منطقه قدیم قدس و مسجدالاقصی هم مطرح است که به صورت کلی ذیل طرح اصلی تقسیم قرار می‌گیرد. در این میان باید توجه کنیم که واکنش فلسطینی‌ها و جهان اسلام به این موضوع مشخص است اما در طرف مقابل و در سمت و سوی تل‌آویو هم آنها بر این مساله تاکید دارند و به هر ترتیب می‌خواهند این موضوع را عملیاتی کنند و کابینه نتانیاهو هم به اجرایی شدن این سناریو نیاز جدی دارد. معتقدم عملیاتی شدن بحث تقسیم مکانی مسجدالاقصی بسیار مشکل است و مخاطرات زیادی برای تل‌آویو خواهد داشت ولی در کل فکر نمیکنم که تاثیری بر روی روندهای جاری سیاسی در داخل اسرائیل داشته باشد؛ چراکه نتانیاهو و تیم وی به خوبی می‌دانند این اقدام برای آنها هزینه‌های زیادی خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته در ایالات متحده هم بسیاری از دولتمردان آمریکا با این مساله مخالف هستند و فکر نمی‌کنم که توان عملیاتی کردن این موضوع را داشته باشند. ساختار سیاسی اسرائیل بر این اساس است که نتانیاهو و به صورت کلی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بالاترین توان اجرایی را دارد اما به نظرم در شرایط کنونی وضعیت متفاوت است؛ به صورتی که نخست‌وزیر اسرائیل اسیر پرونده‌های قضایی متعدد است و حالا افشای فساد اقتصادی و سیاسی وی موجب شده که او زیر تیغ نقد قرار بگیرد و حالا تا مرز محاکمه شدن هم پیش رفته است. معتقدم که یک اقدام نسنجیده از سوی نتانیاهو می‌تواند دولت را با مشکل جدی سیاسی و امنیتی روبه‌رو کند و این در حالی است که ساکنان اراضی اشغالی با شخص نتانیاهو و افکار وی مخالف هستند علیه وی به خیابان آمدند. لذا به نظر می‌رسد که طرح تقسیم مکانی مسجدالاقصی می‌تواند موجب سقوط سیاسی نتانیاهو شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز