خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

بشار اسد بنا به ضرورت تحولات منطقه راهی روسیه خواهد شد/ کشورهای عربی به ضرورت بازگشت سوریه به جهان عرب پی برده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۳۵۴

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رئیس‌جمهوری سوریه بنا به ضرورت تحولات منطقه از جمله بمباران‌های رژیم صهیونیستی، راهی روسیه خواهد شد.

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل اهداف سفر قریب‌الوقوع بشار اسد به روسیه و در پاسخ به این سوال که این سفر تا چه میزان با موضوع نقض حریم هوایی سوریه و بمباران اخیر فرودگاه حلب مرتبط است و آیا رئیس‌جمهور سوریه برای درخواست نقش آفرینی کرملین در این موضوع عازم مسکو است، گفت: بشار اسد در سال‌های اخیر بیشترین سفر را به روسیه داشته که بنا به ضرورت تحولات منطقه صورت گرفته است. تحولات منطقه چه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و در بمباران‌های مداوم رژیم صهیونیستی در خاک سوریه به ویژه فرودگاه حلب که این فرودگاه را از فعالیت ساقط کرده است و مسائل کلی منطقه می‌تواند میان رهبران دو کشور مورد بررسی قرار بگیرد و این مشورت‌ها در این شرایط حساس بسیار ضروری است. 

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید اجلاس چهار جانبه روسیه، ترکیه، ایران و سوریه در آینده نزدیک در راستای توافق آستانه برگزار خواهد شد که این بار سوریه به آن اضافه شده است. در مذاکرات قبلی سوریه وجود نداشت اما این بار دمشق با توجه به جایگاه و موقعیتش در این اجلاس حاضر خواهد شد و کشورهای منطقه همگی پذیرفته‌اند که بدون حضور سوریه کار از پیش نخواهد رفت. لذا ترک‌ها این بار اصرار داشتند که سوریه در این نشست شرکت کند. وزیر امور خارجه عربستان نیز روز جمعه در اظهاراتی گفته بود که بازگشت سوریه به جهان عرب برای گفت‌وگو پیرامون بحران‌های منطقه ضرورت دارد. 

این دیپلمات پیشین در پاسخ به این پرسش که پس از زلزله رخ داده در سوریه، دیپلماسی زلزله موجب شده است تا پروسه بازگشت سوریه به جهان عرب با سرعت و صراحت بیشتری به پیش برود؛ آیا امروز دیگر تردیدی در این موضوع وجود ندارد، گفت:  پروسه بازگشت سوریه به جهان عرب مدت‌هاست که آغاز شده است چرا که اگر این روند آغاز نشده بود امارات و بحرین رابطه با سوریه را آغاز نمی‌کردند و شاید بتوان گفت که بخش کوچکی از کشورها هنوز ملاحظاتی در این رابطه دارند که عربستان و قطر جزو این بخش از کشورها هستند. 

وی افزود: این در حالی است که سوریه نیازی به جهان عرب ندارد و اینگونه نیست که دیگران برای دمشق پیش‌شرطی قائل بشوند و این سوریه است که برای ازسرگیری روابط باید برای جهان عرب پیش‌شرط بگذارد. اگر کشورهای عربی خواهان بازگشت هستند باید به استقلال و تمامیت ارضی این کشور احترام بگذارند و سیاست خود را بر مبنای عدم دخالت در امور داخلی سوریه بنا کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز