خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

شروط انصارالله برای تحقق آتش‌بس روشن است/ عربستان به منظور نشان دادن حسن‌نیت، محاصره یمن را لغو کند/ ریاض پذیرفته که بحران یمن راه حل نظامی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۸۸۷۲

سفیر پیشین کشورمان در کویت گفت: سعودی‌ها اگر اراده جدی برای مذاکره با انصارالله دارند، اولین گام لغو محاصره است. انصارالله بارها بیان کرده که در سایه محاصره مذاکره نمی‌کند و نباید اهرم فشار بر سر مذاکره کنندگان باقی بماند و سعودی باید این مساله را بپذیرد همانگونه که پذیرفت این بحران راه حل نظامی ندارد.

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل چشم‌انداز تمدید آتش‌بس در یمن و در پاسخ به این سوال که نماینده سازمان ملل در امور یمن روز گذشته در سخنانی عنوان کرده که در تلاش است تا به‌رغم پایان رسمی آت‌ بس در تاریخ دوم اکتبر، آتش بس طولانی مدت در این کشور برقرار شود، آیا اراده‌ای برای پایان بحران یمن وجود دارد، گفت: تحقق آتش‌بس دور از انتظار نیست اما در خصوص پایان بحران پیچیدگی‌ها و موانعی وجود دارد. در خصوص بحث برقراری آتش بس بسیار روشن است و انصارالله یا دولت نجات ملی بارها اعلام کرده که ما خواهان پرداخت حقوق کارکنان دولت از منابع نفتی یمن هستیم چرا که این نفت تنها متعلق به شمال یا جنوب نیست بلکه متعلق به کل مردم یمن است، بنابراین اگر شما حقوق‌ها را پرداخت می‌کنید ما با آتش‌بس موافقت می‌کنیم در غیر اینصورت ما اجازه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را از بنادر یمن نخواهیم داد. انصارالله برای سومین بار با حرکات هشداردهنده اجازه تخلیه کشتی‌های نفتی را نداده است. در نتیجه مساله بسیار روشن است و دولت در تبعید یمن و عربستان و امارات باید این خواسته دولت نجات ملی را بپذیرند.  

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که انصارالله روز گذشته اعلام کرده که تشدید تنش اقتصادی از سوی ائتلاف متجاوز به یمن بی پاسخ نخواهد ماند، این تهدید تا چه میزان بر استقرار آتش‌بس تاثیر خواهد داشت، گفت: در تحقق آتش‌بس تنها بحث پرداخت حقوق مطرح نیست بلکه باید بدانیم که یمن در محاصره است و راه‌های زمینی و دریایی یمن محاصره هستند و بدون اجازه سعودی‌ها و اماراتی‌ها، کشتی‌ها اجازه پهلو گرفتن ندارند و این موارد باید رفع شود. تحریم هاو محاصره سعودی ها باید رفع شود. اگر می‌خواهند خواسته آن‌ها توسط انصارالله اجابت شود، پس باید خواست انصارالله را نیز اجابت کنند در غیر اینصورت ممکن است تنش باز هم افزایش‌یافته و درگیری‌های نظامی بار دیگر آغاز شوند. 

میرابیان همچنین در پاسخ به این سوال که بارها عنوان شده که عربستان به دنبال آن است تا بتواند با کم هزینه‌ترین راه به بحران یمن پایان دهد و در گفت‌وگوهای تهران و ریاض نیز این مسأله به عنوان یکی از مطالبات سعودی از ایران برای نقش‌آفرینی مطرح شده بود که با پاسخ منفی ایران مواجه شد، آیا عربستان امروز اراده‌ای برای پایان دادن به بحران یمن دارد، گفت: امیدواریم که اراده پایان بحران یمن وجود داشته باشد و ایران هم بارها از مساعدت تهران خبر داده است اما دخالتی در این رابطه نخواهیم داشت. لازم است عربستان به عنوان کشور متجاوز به یمن، برای نشان دادن حسن نیت محاصره این کشور را لغو کند. این یک گاه حسن نیت برای باز کردن راه مذاکره است و جمهوری اسلامی ایران نیز در این مسیر مساعدت خواهد کرد. 

وی ادامه داد: سعودی ها اگر اراده جدی برای مذاکره دارند، اولین گام لغو محاصره است. انصارالله بارها بیان کرده که در سایه محاصره مذاکره نمیکند و نباید اهرم فشار بر سر مذاکره کنندگان باقی بماند و سعودی باید این مساله را بپذیرد همانگونه که پذیرفت این بحران راه حل نظامی ندارد و این جنگ باید با مذاکره تمام شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز