خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه اتاوا در گفت‌وگو با ایلنا:

تبدیل شدن درگیری‌های اوکراین به جنگ هسته‌ای محتمل نیست/ تحریم‌های اقتصادی منجر به تغییر سیاست روسیه نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۴۰۱۵

استاد دانشگاه اتاوا گفت: تحریم‌های اقتصادی عموماً در تغییر سیاست‌های کشورها در موضوعات کلیدی، مؤثر نیستند. این نکته در تحریم‌های غرب علیه کشورهای بسیاری مانند کوبا، ایران، کره شمالی، سوریه و ونزوئلا ثابت شده است.

«ایوان کاتچانوسکی» استاد دانشگاه اتاوا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا و در ارزیابی تأثیر تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه، به ویژه در حوزه انرژی، بر وضعیت درگیری‌ها در اوکراین، گفت: تحریم‌های اقتصادی، به ویژه تحریم صادرت نفت و گاز روسیه، قادر به پایان دادن به حمله روسیه به اوکراین نبوده‌اند. تحریم‌های اقتصادی عموماً در تغییر سیاست‌های کشورها در موضوعات کلیدی، مؤثر نیستند. این نکته در تحریم‌های غرب علیه کشورهای بسیاری مانند کوبا، ایران، کره شمالی، سوریه و ونزوئلا ثابت شده است. 

وی در خصوص چشم‌انداز رزمایش کنونی ناتو که تا سوم ژوئن ادامه خواهد داشت و تأثیر آن بر وضعیت میدانی درگیری‌ها در اوکراین، بیان داشت: رزمایش‌های نظامی از این دست، تأثیر عمده‌ای بر جنگ روسیه و اوکراین نخواهند داشت. رهبران کشورهای عضو ناتو بارها بیان داشته‌اند که ناتو مستقیماً درگیر جنگ اوکراین نمی‌شود. اما کشورهای عضو ناتو، مانند ایالات متحده، جنگ روسیه و اوکراین را جنگ نیابتی خود با روسیه تلقی می‌کنند و با وجود اینکه جنگ نیابتی میان قدرت‌های هسته‌ای خطرناک است، احتمال تبدیل شدن درگیری‌های کنونی به جنگ هسته‌ای، پایین است. 

این استاد دانشگاه، در ارزیابی خود از احتمال حمله روسیه به «مولداوی» به عنوان هدف بالقوه بعدی اظهارداشت: در وضعیت کنونی، احتمال اینکه روسیه به مولداوی حمله کند بسیار پایین است؛ ولی شرایط در جمهوری جدایی‌طلب «ترانس‌نیستریا» بسیار خطرناک است و می‌تواند به جنگی با ابعاد جدید میان اوکراین و روسیه منجر شود. تعدادی از نیروهای ارتش روسیه در این جمهوری مستقر هستند. در صورت بروز جنگ در این منطقه احتمال ورود مولداوی و رومانی به این جنگ وجود دارد. 

کاتچانوسکی، در خصوص تأثیر تحولات جاری بر بخش‌ها تحت کنترل روسیه در گرجستان و همچنین دونتسک و لوهانسک گفت: گفته‌های اخیر رهبران «اوستیای جنوبی»، «دونتسک» و «لوگانسک» نشان‌دهنده این است که احتمال الحاق این مناطق جدایی‌طلب گرجستان و اوکراین به روسیه وجود دارد. تمامی این رهبران، از قصد خود برای برگزاری رفراندوم برای پیوستن به روسیه خبر داده‌اند. 

این مدرس دانشگاه همچنین در ارزیابی خود از عدم اتحاد کشورهای عضو «پیمان امنیت جمعی» در قبال غرب، گفت: این کشورها به تحریم‌های غرب علیه روسیه نپیوستند؛ ولی به غیر از بلاروس، هیچ یک از این کشورها از حمله روسیه به اوکراین حمایت نکردند. این بدین معنی است که اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی، مانند قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و تاجکستان نمی‌خواستند روسیه و غرب را از خود ناخشنود کنند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز