خبرگزاری کار ایران

فایننشال تایمز گزارش داد:

چالش‌های امنیتی سوئد و فنلاند در آستانه الحاق رسمی به ناتو

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۶۷۵۰

روزنامه فایننشال تایمز با انتشار گزارشی به سرنوشت الحاق دو کشور حوزه اسکاندیناوی به ائتلاف ناتو پرداخت.

به گزارش ایلنا، روزنامه فایننشال تایمز گزارشی درباره سرنوشت الحاق کشورهای اسکاندیناوی به ناتو و میزان بهره‌مندی آن‌ها از ضمانت امنیت جمعی طبق ماده ۵ منتشر کرد.

ورود کوتاه یک جنگنده نظامی روس به حریم هوایی سوئد در جمعه گذشته، ۲۹ ماه مه، به عنوان هشداری برای کشوری تعبیر شد که جنجال پیوستن به ناتو در کنار همسایه خود فنلاند در این کشور به شدت ادامه دارد.

روسیه بارها درباره عواقب جدی نظامی و سیاسی پیوستن دو کشو سوئد و فنلاند به ناتو هشدار داده است.

پیوستن به ناتو به معنای مشمول ماده ۵ قانون دفاع جمعی شدن است که حمله به یکی از اعضای ائتلاف را حمله به کل ائتلاف می‌داند. با این حال، نگرانی خاصی برای دو کشور در دوره قبل از عضویت رسمی وجود دارد و هنوز ضمانتی در این باره ارائه نشده است.

به همین دلیل بسیاری از ناظران در فنلاند که پیشرفته‌ترین کشور شمال اروپا از نظر آمادگی هستند، بر ماهیت حمایت ناتو و ۳۰ کشور عضو آن  در طول دوره‌ شکننده قبل از عضویت که ممکن است ماه‌ها یا حتی شاید یک سال یا بیشتر به طول بینجامد، تمرکز می‌کنند.

یک دیپلمات اروپایی می‌گوید که پیوستن دو کشور به ناتو یک اقدام تحریک‌آمیز بزرگ خواهد بود و فنلاندی‌ها و سوئدی‌ها برای هر تعداد حمله ترکیبی و سایبری از سوی روسیه آماده خواهند شد، اگرچه عده کمی نیز در حال حاضر معتقدند که احتمال حمله نظامی نیز وجود داد.

انتظارها از حمایت از متحدان ناتو نیز از دو ماه پس از مداخله روسیه در اوکراین تغییر کرده و کشورهای شمال اروپا را وادار کرده است تا در وضعیت جانبداری و عدم جانبداری خود تجدید نظر کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز