خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

تاثیر بهار عربی بر معادلات سیاسی – اجتماعی منطقه و شمال‌آفریقا/ امکان‌سنجی وقوع خیزش‌های مردمی مشابه سال ۲۰۱۱

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۸۶۸

کارشناس مسائل منطقه گفت: به‌رغم نقصان‌هایی که در خیزش‌های مردمی سال ۲۰۱۱ شاهد بودیم، هنوز هم این روند در کشورهای منطقه و شمال آفریقا به کار خود ادامه می‌دهد.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تاثیر بهار عربی بر معادلات سیاسی – اجتماعی خاورمیانه و شمال آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در آستانه ۱۱ سالگی بهار عربی در غرب آسیا و شمال آفریقا پرسش اصلی این است که خروجی این خیزش‌های مردمی چه بود و چه تاثیری بر جوامع منطقه گذاشت؟ واقعیت این است که در برخی از کشورها، پس از این انقلاب‌ها، شاهد یک خط روند ثابت و ادامه وضعیتی بوده‌ایم که نتیجه آن چندان محسوس نیست اما روند اعتراضی همچنان ادامه دارد. به عنوان مثال در بحرین از سال ۲۰۱۱ تاکنون اعتراض‌هایی به صورت جسته و گریخته انجام می‌شود اما هنوز هیچ نتیجه‌ای از آن حاصل نشده است اما در عراق با تشکیل دولت، برخی از اهداف و مطالبات مردم به نتیجه رسید. این در حالی است که بهار عربی را باید چهارمین موج اعتراضی از زمان سیدجمال‌الدین اسدآبادی دانست که حالا برخی ابهام‌ها در مورد آن وجود دارد.

وی ادامه داد: ابهام یا نقصان اول این است که در انقلاب‌های مذکور اساساً بسیاری از افرادی نفوذ کردند که یا به حکومت وابسته بودند یا اینکه در نهایت به دنبال ایجاد انحراف در این خیزش‌ها‌ بودند. مسأله دوم، عدم وجود رهبری منسجم و ساختار مشخص برای هدایت این انقلاب‌ها بود و در نهایت دیدیم که چگونه در مصر و برخی دیگر از کشورها رهبران جریان‌های اسلامی به حاشیه رانده شدند. مسأله سوم که یک عنصر ثابت به حساب می‌آید حضور مردم بود و آنها به دلیل وجود استبداد و استعمار زیاد، فریاد خود را به آسمان‌ها بلند کردند که باید بگویم عنصر مردم در تمامی وقایع یک مؤلفه ثابت به حساب می‌آید. از سوی دیگر وحدت میان ملت‌ها نشان داد که آموزه‌های دینی در چنین حرکاتی کاملاً مشخص است. نکته بسیار مهم این است که رهبرانِ پدیده آمده از جریان‌های بیداری اسلامی حالا در حال ادامه دادن همان راه‌های گذشته هستند و زیر سوال بردن رژیم‌های استبدادی در خاورمیانه و شمال آفریقا را با قدرت تمام دنبال می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: واقعیت این است که همچنان به صورت جسته و گریخته شاهد بروز اعتراض‌ها در برخی کشورها هستیم و اینها جنبش‌هایی خواهند بود که تا سال‌ها به کار خود ادامه می‌دهند. معتقدم که بیداری اسلامی و خیزش‌هایی که در این راستا از ۱۱ سال پیش کلید خورده، مجدداً ادامه خواهد داشت و در این میان بدون شک باز هم شاهد خیزش‌های مردمی خواهیم بود. به عنوان مثال هم‌اکنون در سودان و همچنین در تونس ما شاهد اعتراض‌های ممتد و ادامه‌دار هستیم. از سوی دیگر در یمن پس از اینکه بهار عربی رخ داد، عربستان سعودی جنگ را به این کشور تحمیل کرد اما باز هم کفه ترازو به نفع مردم و مقاومت یمن سنگینی می‌کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس معتقدم به‌رغم آنکه گفته می‌شود بیداری اسلامی با مشکل مواجه شده و نتیجه خاصی در بر نداشته است اما وضعیت فعلی نشان‌دهنده فعال بودن توده‌های منتسب به خیزش‌های مردمی است. بعید نیست که در آینده نزدیک شاهد خیزش‌های مردمی علیه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی باشیم و بر همین اساس باید گفت که این مسأله همچنان در لایه‌های اجتماعی بسیاری از کشورها نهفته شده است. بر این اساس به صورت مقطعی شاهد اعتراض‌ها خواهید بود و در این مسیر شکی وجود ندارد که باز هم خیزش‌های مردمی را خواهیم دید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز