خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا:

شروط ریاض برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل فرار روبه جلو است/ شبکه یهود بیشترین استفاده را از اختلاف اعراب کسب کرد/ اختلاف در شورای همکاری خلیج‌فارس تشدید شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۰۶۶۸

کارشناس مسائل منطقه گفت: ریاض برای شانه خالی کردن از زیر بار فشارهای اخیر به دنبال آن است که فعلاً توپ را در زمین اسرائیل بیندازد و شروط اعلامی دقیقاً مُهر تایید بر همین سناریو است.

«احمد دستمالچیان» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به شروط عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با بازی دوگانه‌ای که رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی در منطقه به راه انداخته‌اند، بسیاری از کشورها به خصوص عربستان سعودی به فکر عادی‌سازی روابطشان با اسرائیل افتاده‌اند. ریاض به دلیل استقرار حرمین شریفین و ادعای رهبری جهان اسلام نمی‌تواند مانند امارات به صورت کاملاً عریان روابط خود با اسرائیل را عادی کند و به همین دلیل اخیراً نماینده عربستان در سازمان ملل متحد شروطی را برای عادی‌سازی با اسرائیل مطرح کرده است که به نظرم این شروط حواله دادن موضوع به آینده است. سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که رژیم صهیونیستی باید کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی را به رسمیت بشناسند و باید هتک حرمت به حیثیت و حقوق فلسطینیان از بین برود. نماینده عربستان در سازمان ملل همچنین اعلام کرده که ایجاد یک کشور فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ میلادی در رأس شروط ریاض قرار دارد.

وی ادامه داد: اعطای حق بازگشت به فلسطینی‌ها برای آمدن به سرزمین‌های خود و همچنین خروج اسرائیل از بلندی‌های جولان از جمله مواردی است که در طرح صلح عربی سال ۲۰۰۲ میلادی که توسط عربستان مطرح شد، آمده است و حالا سعودی‌ها می‌گویند تمام این موارد باید توسط اسرائیل انجام شود تا عربستان و ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد و با آن روابط برقرار کنند. با نگاهی به شروطی که عربستان برای اسرائیل گذاشته به وضوح می‌بینیم که عملاً این شروط از سوی اسرائیل پذیرفته نخواهد شد و همین موضوع نشان می‌دهد عربستان صرفاً برای شانه خالی کردن از برخی مسائل اقدام به اتخاذ چنین موضعی کرده است. توجه داشته باشید که درگیری میان اعراب در منطقه طی سال‌های اخیر به نفع رژیم صهیونیستی رقم خورد. آنها توانستند از این درگیری‌ها به نفع خود استفاده کنند.

سفیر پیشین ایران در لبنان تصریح کرد: اسرائیل در درجه اول و در زمان دونالد ترامپ، قدس را به عنوان پایتخت اعلام کرد و در وهله دوم توانستند حاکمیت خود بر جولان را با نقض قوانین بین‌المللی تثبیت کنند. اینها دقیقاً استفاده شبکه یهود از اختلاف اعراب است و به همین دلیل معتقدم هیچ کدام از شروط عربستان از سوی اسرائیل مورد قبول قرار نخواهد گرفت. توجه داشته باشید که در زمان تشکیل شورای همکاری خلیج‌فارس بسیاری از کشورهای عضو با یکدیگر اختلافات پشت پرده‌ داشتند و اختلافات تا جایی پیشرفت که اساساً یک رویه گمرکی و یک واحد پولی مشترک میان کشورهای حاشیه خلیج فارس به وجود نیامد. بر همین اساس اختلاف از همان موقع میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس به وجود آمده بود و معتقدم که این اختلاف حل شدنی نیست. به عنوان مثال قطر و بحرین از یک سو با یکدیگر اختلاف دارند و در سوی دیگر حالا شاهد اختلاف امارات و عربستان سعودی با یکدیگر هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ریاض و ابوظبی در پرونده یمن و مباحث مربوط به اوپک با یکدیگر دچار تضادهای جدی شدند و حالا اسرائیل در حال استفاده از این فضای اختلافی است. بدون تردید بن سلمان برای دستیابی به تاج و تخت پدرش باید برخی از مسائل را درک کند و گمان نمی‌کنم که توان داشته باشد مسئله اسرائیل را در شرایط کنونی منطقه و داخل عربستان حل و فصل کند. بدون شک شروطی که از سوی عربستان برای اسرائیل گذاشته شد، یک فرار رو به جلو است؛ چراکه ریاض برای شانه خالی کردن از زیر بار فشارهای اخیر به دنبال آن است که فعلاً توپ را در زمین اسرائیل بیندازد و پس از آن در موقع مشخص در مورد روابطش با اسرائیل بررسی‌های لازم را انجام دهد. اختلاف‌های زیادی در عربستان و همچنین در حاشیه خلیج فارس به وقوع پیوسته که نشست سرد شورای همکاری خلیج فارس که اخیراً در ریاض برگزار شد، نشان دهنده این اختلافات است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز