خبرگزاری کار ایران

استاد کالج سلطنتی نظامی کانادا:

خرید پهپادهای بیرق‌دار ترکیه توسط اوکراین، تنها ماهیتی دفاعی داشت/ گزارش‌های مسکو درباره شرایط منطقه‌ای، قابل استناد نیست/ روس‌ها به دنبال بازسازی «روسیه بزرگ» هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۹۷۸

استاد کالج سلطنتی نظامی کانادا گفت: اینگونه به نظر می‌آید که آن‌ها (روس‌ها) به دنبال بازسازی «روسیه بزرگ» هستند. چیزی که نه دنیای متمدن به آن نیاز دارد و نه هیچ‌یک از همسایکان این کشور (حتی بلاروس) تمایلی به آن دارند.

«لوبومیر لوکی‌اوک» استاد کالج سلطنتی نظامی کانادا در ارتباط با نقش ناتو، اروپا و‌ آمریکا در تنش‌های روسیه و اوکراین در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: در اوایل سال ۲۰۱۴ نیروهای روسیه با حمله به اوکراین  منطقه کریمه را در این کشور به اشغال خود درآوردند. اوکراین کشوری مستقل است و کاملا از این حق که برای معاهدات دو یا چند طرفه با سایر کشورها مذاکره بکند، برخوردار است. این کشور همچنین از این حق برخوردار است تا به هر اتحادی که در نظر دارد و ‌می‌پسندد، بپیوندد. فدراسیون روسیه نباید هیچ‌گونه نقشی در تصمیم‌گیری اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا، ناتو یا هر سازمان بین‌المللی دیگری ایفا کند. اتحادیه اروپا، ناتو و سایر کشورهای جهان آزاد بر این باور هستند مبارزه‌ اوکراین با روسیه،‌ مبارزه‌ای مشروع است؛ مبارزه‌ای مشروع علیه پروژه‌ استعمارطلبی که توسط «ولادیمیر پوتین»، مامور ک‌.گ.ب در کرملین به اجرا در آمده است.

روسیه در صورت حمله به اوکراین، متحمل تلفات سنگینی می‌شود

وی در خصوص احتمال وقوع جنگ میان دو طرف خاطرنشان کرد: اگر پوتین تصمیم بگیرد به اوکراین حمله کند – نکته ای که من خود شاخصا بعید می‌دانم – نیروهای روسیه متحمل تلفات بسیار زیادی می‌شوند چراکه اوکراین برخلاف سال ۲۰۱۴ به لحاظ تجهیزات و آموزش نظامی و همچنین تجربه‌ به دست آمده در نتیجه هفت سال جنگ از نظر نظامی در وضعیت به مراتب بهتری قرار دارد..

این استاد کالج سلطنتی نظامی کانادا در خصوص جدایی‌طلبان شرق اوکراین گفت:‌ صحبت کردن در ارتباط با جنبش جدایی‌طلب شرق اوکراین، کاری بی‌معنی است. چراکه هیچ گونه شورش و خشونتی پیش از ورود نیروهای روسیه به شرق اوکراین وجود نداشت و به احتمال بسیار زیاد این جدایی‌طلبان (که در واقع مشتی مزدور، خلافکار و مانند اینها بیشتر نیستند) هیچگونه دسترسی‌ به جنگ‌افزارها و تجهیزات نظامی که از آن‌ها علیه نیروهای نظامی اوکراین استفاده می‌کنند، نداشتند. به طور کلی،‌ ما باید وضعیت شرق اوکراین را نتیجه تهاجم نیروهای روسیه علیه یک کشور اروپایی مستقل بدانیم.

خرید پهپادهای بیرق‌دار ترکیه توسط اوکراین، تنها ماهیتی دفاعی داشت

پروفسور لوکی‌اوک ارزیابی خود در ارتباط با باور برخی که همزمان با تنش‌های آذربایجان و ارمنستان، اوکراین اقدام به خرید پهپادهایی از ترکیه کرده است که استفاده از آن‌ها نتیجه این جنگ را به نفع باکو تغییر داد و اکنون خرید این پهپادها زمینه اصلی تنش‌های اخیر میان مسکو و کی‌یف شده است، گفت: اوکراین تنها به این دلیل اقدام به خرید پهپاد از ترکیه کرد تا از آن‌ها در برابر حملات توپخانه‌ای روسیه استفاده کند. بارها به روس‌ها هشدار داده شد تا حملات توپخانه‌ای خود را متوقف کنند،‌ اما آن‌ها این هشدارها را نادیده گرفته و به گلوله باران کردن مواضع اوکراین ادامه دادند. ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا تایید کرده‌اند که روسیه حملات توپخانه‌ای را آغاز کرد و هنگامی که از این کشور خواسته شد تا این حملات را متوقف کند، با نادیده گرفتن این درخواست‌ها به حملات خود ادامه داد. در نتیجه،‌ اوکراین پهپادهای خود را اعزام کرد و تهدیدات علیه مردم غیرنظامی،‌ سربازان و اموال اوکراین را خنثی کرد. اگر روسیه حملات توپخانه‌ای خود را آغاز نکرده بود با واکنش اوکراین مواجه نمی‌شد. طرف اوکراینی مقاومت قابل‌ملاحظه‌ای در برابر تحریکات فدراسیون روسیه از خود نشان داده است. این نکته را در نظر داشته باشید که نیروهای فدراسیون روسیه بخش‌هایی از خاک اوکراین را تحت اشغال خود دارند. نیروهای نظامی اوکراین به فدراسیون روسیه حمله نکرده‌اند و هیچگونه ادعایی نسبت به خاک به‌اصطلاح فدراسیون روسیه ندارند.

مدرکی دال بر دخالت ترکیه در تنش‌های ژئوپلتیک منطقه وجود ندارد/ روس‌ها به دنبال بازسازی «روسیه بزرگ» هستند

وی همچنین در خصوص نقش‌آفرینی ترکیه در تنش‌های منطقه دریای سیاه و بهره‌برداری از آن‌ها به عنوان برگ برنده گفت:‌ ترکیه منافع خود را در منطقه دریای سیاه دارد و  قابل درک است در خصوص حملات روسیه به سایر کشورهای منطقه دریای سیاه نگرانی‌هایی داشته باشد (البته نه حملاتی مانند حمله به اوکراین بلکه حمله به گرجستان می‌تواند مثال خوبی باشد). همانطور که می‌دانید نیروهای روسیه در سال ۲۰۰۸ به گرجستان حمله کردند و همچنان بخش‌هایی از خاک این کشور را در اشغال خود دارند. ترکیه فقط به تهاجم روسیه به همسایگان خود واکنش نشان می‌دهد. من هیچ مدرکی دال‌بر اینکه ترکیه پشت تنش‌های ژئوپلتیک منطقه قرار دارد نمی‌بینم، ترکیه به خاک هیچ‌یک از همسایگان خود حمله نکرده است. اما نمی‌توانیم چنین استدلالی را در ارتباط با روسیه بیان کنیم. اینگونه به نظر می‌آید که آن‌ها (روس‌ها) به دنبال بازسازی «روسیه بزرگ» هستند. چیزی که نه دنیای متمدن به آن نیاز دارد و نه هیچ‌یک از همسایکان این کشور (حتی بلاروس) تمایلی به آن دارند.

اوکراین تمایلی به «سیاست اوراسیایی» و تبدیل شدن به بخشی از پروژه بازسازی امپراتوری روسیه ندارد

پروفسور لوکی‌اوک نظر خود را در مورد این دیدگاه که روسیه به دنبال بزرگ‌نمایی تنش‌ها با اوکراین است تا اهرم فشاری در برابر تحریم های ضد روسی واشنگتن داشته باشد،‌ گفت: استفاده از کلمه «تنش» در حالی که در حقیقت آن چیزی که اتفاق می‌افتد ادامه‌ جنگ علیه اوکراین است، بی‌معنی به نظر می‌رسد. همانطور که در پاسخ به پرسش اولتان گفتم، نیروهای روسیه به یک کشور مستقل حمله کرده‌اند و از انعقاد هرگونه قرارداد صلحی که منجر به خروج نیروهایشان از خاک اوکراین شود، جلوگیری کرده‌اند. آن‌ها با به راه انداختن رفراندومی ساختگی در کریمه کوشش کردند تا الحاق غیرقانونی آن منطقه را توجیه کنند (دقیقا مانند اقدامی که صدام در کویت انجام داد) و پس از آن اقدام‌های تحریک کننده و خشن خود در قبال اوکراین را ادامه دادند. در همین زمان،‌ اوکراین (از سال ۱۹۹۱ میلادی) به جایگاه مشروع خود در اروپا بازگشته است و در طول ۳۰ سال گذشته به کشوری مستقل و لبیبرال دموکراتیک تبدیل شده است که گرچه خالی از اشکال نیست اما با اوکراین دوران اتحاد جماهیر شوروی تفاوتی اساسی دارد. اوکراین امروز، هیچ‌گونه تمایلی به «سیاست اوراسیایی» و هر ایده‌ای مانند آن که پوتین و متحدانش ادعا می‌کنند هدفشان است، ندارند. مردم اوکراین هرگونه پروژه‌ای که کشورشان را به مستعمره مسکو تبدیل کند، رد می‌کنند. به بیان ساده،‌ اوکراینی‌ها،‌ روس نیستند و هیچ تمایلی نسبت به اینکه بخشی از پروژه بازسازی امپراتوری روسیه باشند، ندارند. کشورهای متمدن و همچنین کشورهایی که سنت‌های غنی تاریخی دارند (مانند پرشیا/ایران) باید این نکته را درک کنند. چه کسی می‌خواهد بخشی از پروژه امپراتوری سازی فرد دیگری باشد؟

روس‌ها همواره در سرکوب رسانه‌های آزاد و جنبش‌های دموکراتیک نقشی فعال داشته‌اند

وی همچنین نظر خود درباره خنثی شدن توطئه روس‌ها برای کودتا در اوکراین و هم زمان انکار این موضوع توسط مسکو را این‌گونه بیان کرد که روسیه اقدام‌های متنوعی علیه اوکراین و منافع این کشور در سراسر جهان انجام داده است. من هیچگونه اطلاعی از کودتای مورد بحث ندارم. اما این کاملا واضح است که مأموران روس در سرکوب رسانه‌های آزاد و جنبش‌های دموکراتیک در درون فدراسیونشان نقش فعالی داشته‌اند. آن‌ها همچنین عملیات‌هایی را در خارج از مرزهای خود انجام داده‌اند،‌ از جمله ترور برخی افراد که برای منافع روسیه مضر شناخته شده‌اند. فدراسیون روسیه امروز فقط کشوری شکست‌خورده نیست بلکه کشوری یاغی و سرکش نیز هست. من بارها گفته‌ام که امیدوارم مردم روسیه در نهایت به یک انقلاب روسی دست بزنند و خودشان را از شر ظلم و ستم کسانی که سرکوبشان کرده‌اند نجات بدهند. از زمان تزار تا زمان شوروی و در نهایت ساکنان کنونی کرملین.

گزارش‌های روسیه درباره شرایط منطقه‌ای، قابل استناد نیست

در پایان،‌ این استاد کالج سلطنتی نظامی کانادا در ارتباط با گزارش اخیر  سازمان اطلاعات فدراسیون روسیه مبنی بر اینکه وضعیت حاکم بر منطقه مشابه شرایط سال ۲۰۰۸ است که در نهایت به جنگ میان روسیه و گرجستان منجر شد، اینگونه اظهار نظر کرد که گزارش‌های روسیه را نمی‌توان به عنوان مستنداتی که دربردارنده اطلاعات معتبر هستند، دانست. این گزارش‌ها، مطالبی تبلیغاتی با هدف توجیه سیاست‌های این کشور هستند. در زمان سقوط امپراتوری شوروی در سال ۱۹۹۱ دولت‌های نوظهور با یکدیگر به توافق رسیدند که مرز‌های به ارث برده شده، گرچه ایده آل نیستند اما مورد احترام خواهند بود و مورد تجاوز قرار نخواهند گرفت. با این وجود، فقط فدراسیون روسیه،‌ با تجاوز و اشغال زمین‌های اوکراین و گرجستان و تهدید کردن سایر دولت‌ها (مانند استونی، لیتوانی،‌ لاتویا و مولداوی) و با انتشار روایت‌های نادرستی از ظلم به «اقلیت روس» ساکن در این کشورها، این قرارداد را نقض کرده است. البته این گفته‌ها اخباری ساختگی هستند  چراکه هیچ‌یک از این کشورها مانع از خروج ساکنان خود نمی‌شوند و همچنان با وجود تمامی تبعیضی که دولت روسیه ادعا می‌کند نسبت به اقلیت‌های روس روا داشته می‌شود، افراد بسیار بسیار کمی تمایل دارند تا به روسیه تحت رهبری پوتین بروند. چرا چنین چیزی را بخواهند؟ چرا مردم از بلاروس (کشوری که به پوتین متکی است) فرار می‌کنند؟ مردم حتی اگر شانس این‌ را داشته باشند،‌ از فدراسیون روسیه نیز فرار می‌کنند. چرا بسیاری از روس‌ها ثروت خود را به خارج از روسیه منتقل می‌کنند؟‌ به راستی چرا کسی این نکته را مورد پرسش قرار نداده است که پوتین چگونه میلیاردر شده است(به وسیله حقوق بازنشستگی کا.گ.ب یا حقوق مادامالعمر ریاست‌جمهوری؟)‌. روس‌هایی که استطاعتش را دارند (اقلیت)،‌ ترجیح می‌دهند خارج از روسیه زندگی کنند یا بخش قابل توجهی از وقت خود را خارج از مرزهای این کشور سپری کنند. من در این‌باره که کسی بخواهد وارد روسیه شود و در آن کشور بماند نه چیز زیادی شنیده‌ام نه خوانده‌ام.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز