خبرگزاری کار ایران

دیده‌بان حقوق بشر خبر داد:

نقض جدی حقوق بشر علیه پناهجویان از سوی بلاروس و لهستان

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۱۰۳۹

دیده‌بان حقوق بشر ‌کشورهای بلاروس و لهستان را به نقض جدی حقوق بشر علیه پناهجویان در مرزها متهم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیده‌بان حقوق بشر امروز -چهارشنبه- اعلام کرد که بلاروس و لهستان مرتکب نقض خطرناک حقوق بشر علیه مهاجران و پناهجویان در مرز بین دو کشور شده‌اند.

بر اساس گزارش این سازمان، دو کشور بلاروس و لهستان ملزم به جلوگیری از مرگ‌و‌میرهای جدید از طریق تضمین وصول کمک‌های انسانی منظم برای پناهجویان گرفتار در مرزها هستند.

محققان این سازمان اعلام کردند که طی مصاحبه با ۱۹ پناهجو دریافتند بسیاری از آنان از سوی مرزبانان لهستانی گاهی با خشونت تحت فشار قرار می‌گیرند.

دیده‌بان حقوق بشر توضیح داد که این نحوه برخورد با پناهجویان، نقض حق پناهندگی مندرج در قوانین اروپاست و اتحادیه اروپا باید با قربانیان مرزها ابراز همبستگی کند. 

این سازمان در بلاروس تأکید کرد که خشونت، رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز و همچنین اعمال فشار مرزبانان بلاروس علیه پناهجویان موضوعی رایج است.

در ادامه نیز آمده است که این رفتار می‌تواند در برخی موارد به منزله اعمال شکنجه باشد که نقض تعهدات حقوقی بین‌المللی از سوی بلاروس به شمار می‌رود.

«لیدیا گال»، کارشناس اروپا و آسیای مرکزی سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در حالی که بلاروس بدون توجه به عواقب انسانی عامل به وجود آمدن این وضعیت است، لهستان نیز در قبال رنج حاد در منطقه مرزی با آن شریک است».

وی از مینسک و ورشو خواست تا به پراکندگی پناهجویان پایان دهند و برای ناظران مستقل، به ویژه روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر، اجازه دسترسی به مناطق مرزی که در حال حاضر در محدودیت قرار دارند، صادر کنند.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز