خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

تناقض ریاض در مورد یمن برای فرار از محکومیت جهانی است/ سعودی‌ها برای حل پرونده یمن ۲ راه بیشتر ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۶۸۷

کارشناس مسائل منطقه گفت: تقویت جبهه مأرب توسط عربستان علیه انصارالله یک تناقض آشکار در مورد پایان جنگ در یمن را به نمایش گذاشته است.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به افزایش تناقض در مواضع عربستان در مورد پایان دادن به جنگ یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از حدود دو سال پیش که یک توقف میدانی توسط سعودی‌ها در یمن به وجود آمد، اساساً شاهد آن بودیم که راهبرد انصارالله یمن از تدافعی به تهاجمی تغییر شکل داد و در این میان عربستان سعی کرد دو استراتژی را در دستور کار خود قرار دهد. نخست تشدید حملات هوایی علیه خاک یمن بود و دوم باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی برای پایان دادن به جنگ یمن و مذاکره با انصارالله. اما از زمان تغییر دولت ایالات متحده و ورود جو بایدن به کاخ سفید، یکباره همه چیز تا حد زیادی تغییر پیدا کرد؛ به گونه‌ای که نگاه بایدن و تیم سیاسی و امنیتی او به یمن با محوریت حقوق بشر علنی شد و به همین دلیل عربستان زیر فشار قرار گرفت.

وی ادامه داد: واشنگتن بارها به صورت پنهان و پیدا به ریاض اعلام کرد که باید جنگ یمن خاتمه پیدا کند و آنها هم سعی کردند به نوعی خود را در حاشیه جنگ یمن نشان دهند. این در حالی است که عربستان از شش سال پیش و از زمان حمله به یمن به دنبال این بوده که یمن را در حد یک استان جنوبی خود به دنیا معرفی کند و حتی سعی کرد در این شش سال دست به هر اقدامی بزند تا در نهایت این کشور را به خاک خود بازگرداند. بر همین اساس معادلات میدانی از آغاز جنگ یمن از سال ۲۰۱۵ تاکنون بارها دست به دست شده است ولی حالا انصارالله حرف اصلی را در محور میدانی می‌زند. توجه داشته باشید که سعودی‌ها هزینه‌های زیادی طی سال‌های گذشته در یمن کردند و از سوی دیگر نمی‌توانند بپذیرند که در یمن و نقاط استراتژیک این کشور مانند استان مأرب با شکست روبه‌رو شدند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: سعودی‌ها در ظاهر خواهان پایان جنگ در یمن هستند اما آنچه که باعث شد ریاض بیش از اندازه مورد انتقال قرار بگیرد پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی بود. این پرونده باعث شد تا عربستان و در رأس آن محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور زیر شدیدترین فشارهای بین‌المللی قرار بگیرد؛ تا جایی که دولت ترامپ به عنوان حامی و پشتیبان ولیعهد سعودی هم نتوانست بر این پرونده سرپوش بگذارد و حالا تیم دموکرات‌های کاخ سفید در حال استفاده از این پرونده علیه عربستان هستند. فارغ از این مسائل، افکار عمومی جامعه ملل همچنان خواهان محاکمه عوامل این پرونده هستند و به همین دلیل ما می‌بینیم که ائتلاف عربی به رهبری عربستان هر از چندگاهی اعلام می‌کند که قصد دارد جنگ یمن را پایان دهد.

صدرالحسینی افزود: دلیل اینکه سعودی‌ها اینگونه رفتار می‌کنند و هر چند وقت یک بار خود را مشتاق پایان جنگ یمن نشان می‌دهند، این است که می‌خواهند فشار افکار عمومی به خصوص افکار عمومی اروپا و آمریکا بر روی ریاض کاهش پیدا کند. معتقدم تناقض‌های بسیار زیادی در حرف و عمل عربستان با محوریت پایان دادن به جنگ یمن وجود دارد؛ به عنوان مثال آنها از یک سو اعلام می‌کنند که به دنبال گفت‌وگو با انصارالله و توقف حملات خود و در نهایت اعلام آتش‌بس سراسری هستند و از سوی دیگر شاهد آن هستیم که اخیراً حجم زیادی از تسلیحات نظامی را برای تقویت جبهه مأرب علیه انصارالله وارد این استان کرده‌اند. حتی چندی پیش اسنادی منتشر شد که نشان می‌دهد سعودی‌ها حجم زیادی از تسلیحات را توسط صربستان به شاخه داعش در یمن تحویل دادند که همین دو نمونه نشان می‌دهد ریاض همچنان بر آتش جنگ یمن می‌دمد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم سعودی‌ها در فاز نخست باید استقلال مردم یمن را بپذیرند و در گام بعدی، یک صندوق مالی با همکاری جامعه جهانی ایجاد کنند تا بتوان یمن را از طریق آن بازسازی کرد. در این میان بسیاری از ناظران بین‌المللی و برخی از تحلیلگران معتقدند که پیشروی انصارالله در جبهه مأرب و سایر نقاط یمن می‌تواند موجب عقب‌نشینی عربستان از موضع خود شود اما واقعیت این است که این تحلیل تا حد زیادی نادرست قلمداد می‌شود؛ چراکه سابقه جنگ یمن نشان داده سعودی‌ها باز هم بر اقدام نظامی پافشاری خواهند کرد مگر آنکه مذاکرات گسترده و سراسری با انصارالله و طرف‌های مختلف یمنی در دستور کار قرار گیرد. بر همین اساس به نظرم پایان جنگ یمن و آنچه که عربستان از آن حرف می‌زند صرفاً یک سناریوی فریب است که از سوی ریاض طرح و اجرا شده و هر از چندگاهی برای آرام کردن جو روانی، آن را پیش می‌کشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز