خبرگزاری کار ایران

نویسنده و تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با ایلنا:

عاملان تیراندازی الطیونه با یک تیر دو هدف را نشانه گرفتند/ رهبری حزب‌الله، توطئه هدایت‌شده از سوی آمریکا را مهار کرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۱۱۶

تحلیلگر سیاسی لبنان تاکید کرد که عناصر حزب القوات اللبنانیه از طریق یک برنامه مدون و با توطئه از پیش طراحی شده مرتکب جنایت الطیونه شدند تا دسیسه‌های آمریکا را در کشور اجرا کنند.

«عماد یاغی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان در تشریح دلایل و عوامل حوادث اخیر لبنان در منطقه «الطیونه» در بیروت در گفت‌وگو با خبر نگار ایلنا به پرسش‌های مطرح‌شده در این‌باره پاسخ گفت: 

چه گروه‌هایی در تظاهرات روز پنجشنبه شرکت کردند و خواسته آنها چه بود؟

حزب‌الله و جنبش امل از حامیان خود خواستند تا با تظاهرات مسالمت‌آمیز به سمت کاخ «العدل» در چهارراه «الطیونه» حرکت کنند و مخالفت کامل خود را با ادامه پرونده تحقیق درباره انفجار بندر بیروت با مسئولیت قاضی «طارق بیطار» اعلام کنند. 

نخبگان و مقام‌های علمی، حقوقی، فرهنگی و اتحادیه‌ها در این تظاهرات شرکت کردند، اما تظاهرات با شلیک گلوله به غیرنظامیان غیرمسلح توسط گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به حزب «القوات اللبنانیه» (نیروهای لبنانی) مواجه شد.

یک روز پیش از تظاهرات  شاهد فراخوان اعضای نیروهای لبنانی بودیم که از طرفداران خود می خواستند از طریق شبکه های اجتماعی با این تظاهرات مقابله کنند. من از باب احترام به روند تحقیقات، زمان را به دستگاه قضای مدنی و نظامی لبنان برای افشای عاملان این حوادث واگذار می‌کنم و امیدوارم این زمان زیاد طول نکشد.

با توجه به اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه عاملان تیراندازی به تظاهرکنندگان عناصر حزب القوات اللبنانیه بوده‌اند، اهداف آنها را از دست زدن به چنین اقدامی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تظاهرات یک حق مشروع در چارچوب اصل آزادی بیان است که توسط قانون اساسی لبنان تضمین شده است، اما متأسفانه برخی می‌خواستند گذشته بد و سابقه‌های ننگین خود را برای ما تداعی کنند و عناصر حزب القوات اللبنانیه از طریق یک برنامه مدون و با عزم و اراده قبلی، جنایتی مرتکب شدند که چندین شهید و زخمی برجای گذاشت، قربانیان بی‌گناهی که هم و غم آنها عدم سرسپردگی لبنان به خارج از کشور بود.  

عناصر القوات اللبنانیه وارد منطقه الطیونه و عین الرمانه شدند که از نظر سیاسی اکثریت این منطقه فالانژیست هستند. آنها می‌خواستند با یک تیر دو هدف را نشانه‌گیری کنند. هدف نخست، انتخاباتی، پوپولیستی و فرقه‌ای با تحریک مسیحیان بوده است که سعی کردند تظاهرات دو حزب شیعی انصار الله و امل را  به گونه‌ای ضد مسیحی نشان دهند که خشک و تر را می‌سوزاند و حق مسیحیان را فرو می بلعد. آنها با چنین ترفندی می‌خواستند خود را مدافع مسیحیان آن هم در عمق خانه‌هایشان جلوه دهند. 

هدف دوم از ایجاد آشوب و تیراندازی، اجرای برنامه‌های آمریکا برای سوق دادن فرقه شیعه به جنگ است، اما آگاهی رهبران حزب الله و جنبش امل این وضعیت را مهار و از کشور محافظت کرد و آن را از آتش فتنه‌ای که آمریکا به دست مزدوران لبنانی برافروخته بود، دور کرد. 

تأثیر چنین خرابکاری‌هایی را بر دولت لبنان و آینده این کشور چگونه می‌بینید؟

درباره دولت لبنان باید بگویم که دوره قبل از ۱۴ اکتبر با دوره پس از آن متفاوت است و عدم اتخاذ تصمیم قاطع برای متوقف کردن قاضی البیطار، بازرس قضایی ممکن است کشور را به ناکجا سوق دهد و کل دولت را منفجر کند. صحبت درباره تفکیک قوا بی‌فایده است و احزاب هنوز دست روی انتصاب‌های قضایی می‌گذارند.

عملکرد حزب‌الله را در کنترل وضعیت ایجاد شده پس از تظاهرات و مهار دسیسه‌های خارجی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

من می‌خواهم بر سعه صدر صبر رهبری حزب‌الله تاکید و آن را تحسین کنم؛ رهبری که لبنان را چیزی جز وطن برای همزیستی همه فرزندان کشور در سایه فشارهای موجود نمی‌داند. 

تکرار اتهام علیه حزب‌الله به تحریک آمریکا درباره ترور «رفیق حریری»، نخست‌وزیر پیشین لبنان یا صرف دسیسه برای متهم کردن این حزب یا هر تشکل مخالف با روند تحقیق در پرونده انفجار بندر بیروت هیچ‌کس را فریب نمی‌دهد.

به نظر می‌رسد که دشمن اسرائیلی نه تنها در آن سوی مرزها، بلکه در ذهن و وجود برخی وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز