خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پشت‌‌پرده تعامل عربستان و اسرائیل بر سر خرید گنبد آهنین/ مدل جدید تحمیل هزینه آمریکا به عربستان

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۳۲۴۹

کارشناس مسائل منطقه گفت: پیشنهاد خرید سامانه گنبد آهنین اسرائیل توسط عربستان را باید یک سناریوی مرکب سیاسی – اقتصادی از سوی واشنگتن و به نفع تل‌آویو دانست.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح علل تعامل عربستان و اسرائیل بر سر خرید سامانه گنبد آهنین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: چندی پیش شاهد اعلام خبر خروج سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت و سامانه تاد متعلق به ایالات متحده از عربستان سعودی بودیم که واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های داخلی و خارجی به دنبال داشت. پس از آن برخی از مقام‌های امنیتی و نظامی عربستان سعودی این اقدام ایالات متحده را محکوم کردند و حتی رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان خواهان عدم خروج این سامانه‌ها از عربستان شد. بر این اساس چند روز پیش ریاض اعلام کرد که به دنبال خرید سامانه گنبد آهنین اسرائیل و جایگزین کردن آن به جای سامانه پاتریوت و تاد است. بسیاری معتقدند این مسأله یک سناریوی مشترک میان آمریکا و اسرائیل است، چراکه به نظر می‌رسد پشت پرده این مسئله یک بحث اقتصادی و سپس یک عنصر سیاسی نهفته است.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید آمریکایی‌ها سامانه‌های پدافندی خود را در زمانی از عربستان خارج کردند که این کشور آماج حملات انصارالله یمن قرار گرفته است. این بدان مفهوم است که ایالات متحده در حال کم کردن تعهد نظامی خود در قبال سعودی‌ها است اما از سوی دیگر این اقدام واشنگتن نشان داد که تیم بایدن در حال تحمیل هزینه اقتصادی و سیاسی به عربستان است. ایالات متحده به نوعی ریاض را در برابر حملات انصارالله تنها گذاشت و به همین دلیل عربستان راهی ندارد جز اینکه به سمت اسرائیل متمایل شود و به نظرم همین پروژه در وهله اول می‌تواند یک آورده مالی برای اسرائیلی‌ها داشته باشد. اما مسأله اینجاست که سامانه گنبد آهنین از نظر فنی نتوانسته آن‌گونه که در مورد آن تبلیغ شده کارایی از خود نشان دهد. طی سال‌های گذشته که حملات جریان‌های مقاومت فلسطین افزایش پیدا کرد، شاهد آن بودیم که این سامانه نتوانست با صدها موشک شلیک شده از سوی غزه مقابله کند.

این  تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به همین دلیل بسیاری معتقدند که این سامانه پدافندی نمی‌تواند برای عربستان امنیت به ارمغان بیاورد. بر همین اساس به نظر می‌رسد که سعودی‌ها از سوی دیگر در حال نقش بازی کردن و خلق یک مانور روانی و سیاسی علیه آمریکا هستند. عربستان در شرایطی قرار دارد که به نظر می‌رسد به دنبال یک طرح ویژه برای خلاص شدن از وضعیت فعلی است. حتی ممکن است سعودی‌ها به آمریکا صراحتاً هشدار دهند که به دنبال یک جایگزین مطمئن برای سامانه‌های دفاعی آنها هستند؛ تا جایی که گفته شده عربستان حتی به چینی‌ها هم در مورد خرید تسلیحات و سامانه‌های دفاعی پیام ارسال کرده اما در این میان به نظرم اسرائیل و آمریکا با یک سناریو به دنبال کسب منافع اقتصادی کلان از عربستان هستند و اگر ریاض به آن جامه عمل نپوشاند، بدون تردید با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد.

مصدق‌پور افزود: در این میان بسیاری معتقدند پیشنهاد خرید سامانه گنبد آهنین اسرائیل از سوی عربستان می‌تواند قدمی به سوی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی باشد، اما معتقدم این مسأله بیشتر جنبه اقتصادی دارد تا درون‌مایه سیاسی. توجه داشته باشید که اگر قرارداد سامانه گنبد آهنین میان تل‌آویو و ریاض منعقد شود، بدون تردید عربستان به استحکام روابط پنهانش با اسرائیل کمک کرده اما در مورد عادی‌سازی روابط معتقدم ریاض با آن چیزی که دولت ترامپ مدنظر داشت، بسیار فاصله دارد. از سوی دیگر، بسیاری از ناظران بین‌المللی معتقدند عقد چنین قراردادی می‌تواند به معنای باج دادن عربستان به اسرائیل برای نوسازی ساختار تسلیحاتی این رژیم تلقی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نشانه‌هایی وجود دارد که آمریکایی‌ها در این میان با خارج کردن سامانه‌های خود موجب شدند تا عربستان به اسرائیل نزدیک شود و با پرداخت چندصد میلیون دلار در وهله اول به  طور ناخواسته به نوسازی ساختار تسلیحاتی اسرائیل کمک می‌کنند و در وهله دوم امنیت نصف و نیمه خود را تأمین می‌کنند. بر همین اساس معتقدم این یک فریب سیاسی با درون‌مایه امنیتی به حساب می‌آید. نکته دیگر این است که تسلیحاتی که در آمریکا تولید می‌شود بسیار گرانقیمت‌تر از تسلیحات اسرائیلی است و به همین دلیل شاید ریاض در حال حساب و کتاب کردن دخل و خرج نظامی خود است، اما در کل باید توجه داشت که این پرونده یک شکست نظامی و امنیتی برای عربستان سعودی به حساب می‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز