خبرگزاری کار ایران

دبیر کل ناتو:

سقوط کابل نتیجه شکست رهبری سیاسی و نظامی افغانستان بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۹۲۹۲

دبیر کل ناتو اذعان کرد که نیروهای این پیمان پس از خروج آمریکا از افغانستان امکان ادامه عملیات نظامی در این کشور را ندارند.

به گزارش ایلنا به نقل از نیویورک تایمز، «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل سازمان پیمان آتاتنتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا در آوریل گذشته با شرکای ناتو در مورد خروج نیروهای خود از افغانستان رایزنی کرد و همه متحدان با تصمیم او موافقت کردند.

استولتنبرگ افزود: «بدون ایالات متحده برای بقیه متحدان دشوار بود که به عملیات نظامی خود ادامه دهند».

دبیرکل ناتو اعتراف کرد که این یک انتخاب غیرواقعی است اما حفظ یگان‌های نظامی کشورهای عضو ناتو در افغانستان به ناچار منجر به افزایش هزینه‌های نظامی آنها می‌شد‌.

وی افزود: «برای متحدان اروپایی متقاعد کردن پارلمان‌ها به تخصیص بودجه اضافی و افزایش نیروی نظامی در افغانستان به عنوان بخشی از کمپینی که برای حفاظت از منافع آمریکا آغاز شده بود، بسیار دشوار بود».

استولتنبرگ گفت: «همه ما آگاه بودیم که این یک تصمیم دشوار است و با یک انتخاب دشوار روبرو هستیم. یا باید گزینه خروج و خطر بازگشت طالبان به قدرت را انتخاب می‌کردیم‌ یا گزینه ماندن و تحمل نبردها و خسارت‌های جدید».

به گفته وی، همه کشورهای ناتو می‌دانستند که سقوط دولت در کابل و بازگشت طالبان اجتناب‌ناپذیر است.

 دبیرکل ناتو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا خروج نیروهای آمریکایی منجر به سقوط رژیم سابق در افغانستان شد، گفت که دلیل این امر عمدتا به سقوط رهبری سیاسی و نظامی کشور باز می‌گردد.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز