خبرگزاری کار ایران

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

دلایل و پیامد استقرار احتمالی سامانه‌ دفاعی آمریکا در اوکراین/ مدل تقابل مسکو با واشنگتن بر سر کی‌یف

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۷۴۷۱

سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: روسیه به شدت بر تحرکات آمریکا در اوکراین حساس است و به همین دلیل اگر سامانه‌های پدافندی در کی‌یف مستقر شوند، یک تقابل تمام‌عیار رخ می‌دهد.

«افشار سلیمانی» سفیر پیشین ایران در آذربایجان در تشریح ابعاد و دلایل اقدام احتمالی آمریکا برای استقرار سامانه‌های پدافندی در خاک اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً آمریکایی‌ها اعلام کردند که می‌خواهند سامانه‌های پدافند موشکی در اوکراین مستقر کنند که باعث به وجود آمدن اعتراض‌هایی از سوی روسیه شده است. اینکه واشنگتن بخواهد سامانه‌های خود را در اوکراین مستقر کند، مسأله‌ای است که با اما و اگرهای زیادی روبرو شده و بحث اینجاست که بسیاری معتقدند این اقدام ایالات متحده می‌تواند به یک منازعه عمیق منجر شود، اما من معتقدم که این اقدام حتی اگر هم عملیاتی شود، می‌تواند آورده مثبتی برای اوکراین داشته باشد. واقعیت این است که اوکراین دارای مشکلات بسیار زیادی است که با استقرار یک سامانه آن هم از سوی آمریکا حل و فصل نخواهد شد و به همین دلیل است که معتقدم این اقدام حتی اگر هم عملیاتی شود نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات اوکراین باز کند.

وی ادامه داد: به یاد داریم که پیشنهاد پیوستن اوکراین به ناتو چندی قبل از سوی آمریکا مطرح شد اما سوال اصلی این است که آیا استقرار سامانه در اوکراین مشکلات اقتصادی و سیاسی این کشور را حل می‌کند یا خیر؟ پاسخ کاملاً منفی است؛ چراکه آمریکا در نهایت با این اقدام به دنبال آن است تا بتواند به روسیه تحمیل هزینه کند که در این میان باید نفوذ مسکو در این جغرافیا را هم در نظر گرفت. واقعیت این است که روسیه در کشورهایی که به نوعی قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی جزو خاک خود بوده به شدت نفوذ دارد و سعی می‌کند تا این نفوذ را عمیق‌تر کند. بر این اساس روسیه سعی می‌کند اقدام ایالات متحده در اوکراین را با حوصله زیاد و سر فرصت بررسی کرده و سپس پاسخ دهد. از نظر من آمریکا در وضعیت کنونی نمی‌تواند یک بحران جدید را کلید بزند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: واقعیت این است که آمریکایی‌ها در عراق، افغانستان، سوریه و حتی در حاشیه خلیج‌فارس با پرونده‌های زیادی روبه‌رو هستند و حالا اگر بخواهند به جنگ علنی با روسیه بروند بدون شک تبعات بسیار زیادی برای آنها به دنبال خواهد داشت، اما اگر به هر دلیلی آمریکایی‌ها اقدام به استقرار سامانه‌های پدافند در اوکراین کنند، بدون شک روسیه به آنها پاسخ می‌دهد. روس‌ها معتقدند اگر در این زمینه به آمریکا پاسخ داده نشود بدون تردید واشنگتن اقدام به پیشروی در چنین محورهایی می‌کند و به همین دلیل سعی دارند تا جلوی آمریکا را بگیرند که اعتراض اخیر مقامات مسکو هم از اینجا نشأت می‌گیرد. از سوی دیگر توجه کنید که هدف اول و آخر ایالات متحده تقابل با چین است و واشنگتن به همین دلی سعی می‌کند تمرکزش را بر روی مقابله با پکن بگذارد. در این میان باید توجه داشت که چینی‌ها بسیار حساب شده‌تر از روس‌ها در قبال آمریکا عمل می‌کنند.

سلیمانی افزود: پکن بر روی تقابل اقتصادی متمرکز هستند و می‌خواهند که پیرامون خود را سفید کنند و از اینرو روس‌ها تا حدودی عجولانه‌تر و خشن‌تر از چینی‌ها تصمیم می‌گیرند. مسأله دیگر این است که بازیگر اصلی که این اتفاق در خاک آن ممکن است رخ ‌دهد اوکراین است. اگر ایالات متحده سعی کند در اوکراین سناریوی خود را پیاده کند بدون تردید مسکو سعی می‌کند کی‌یف را زیر ذره‌بین خود ببرد و در آنجاست که دایره تسویه حساب میان روسیه و اوکراین گسترده‌تر خواهد شد. این تسویه حساب به هیچ وجه همانند سال ۲۰۱۴ سخت و نظامی نیست، بلکه روسیه سعی می‌کند ولودیمر زلینسکی که در وضعیت کنونی رئیس‌جمهوری اوکراین است را وارد حاشیه کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر سامانه‌های پدافندی آمریکا در اوکراین مستقر شود، بدون شک روس‌ها رئیس‌جمهوری این کشور را در برخی مسائل اقتصادی و سیاسی مورد ضربه قرار می‌دهند. این در حالی است که زلنسکی از زمانی که روی کار آمده تا به امروز نتوانسته مشکلات اوکراین را حل کند و به همین دلیل در داخل با اعتراض مخالفان روبه‌رو است. این کشور از حیث کشاورزی، صنایع و زیرساخت‌ها بسیار پیشرفته است اما واقعیت این است که همانند بلاروس زیر نظر مسکو حرکت می‌کند. به همین دلیل روس‌ها سعی می‌کنند خارجِ نزدیک خود را به نوعی تقویت کرده و حتی نمی‌گذارند کشورهایی مانند اوکراین و بلاروس سقوط کند؛ چراکه سقوط این کشورها آن هم با تعمیق نفوذ آمریکا می‌تواند تبعات بدی برای مسکو داشته باشد و به همین دلیل ما به زودی شاهد یک تقابل حساب شده میان روسیه و آمریکا در بحث اوکراین خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز