خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

ارتباط ارگانیک میان تروریست‌ها و برخی جریان‌های عراق مشهود است/ ناامنی فعلی، حاصل خلق فضای رقابت سیاسی در بغداد بود/ احتمال افزایش ترورها

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۶۹۵۹

نماینده سابق ایران در سازمان همکاری اسلامی گفت: با فرا رسیدن محرم، عناصر مولد ناامنی کار خود را شروع کرده‌اند اما مرزهای عراق پوشش امنیتی داده شدند و عملیات‌های مقابله در داخل کلید خورده است.

«صباح زنگنه» سفیر و نماینده سابق ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در تشریح شرایط و تهدیدهای امنیتی عراق در ماه محرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: وضعیت امنیتی عراق در آستانه ماه محرم با تهدیداتی روبه‌رو است که طی روزهای اخیر شدت آن شیب صعودی به خود گرفته است؛ به گونه‌ای که دو روز پیش عبیر سلیم، شهردار کربلا ترور شد  که نشان می‌دهد روند حذف فیزیکی برخی از مهره‌های مدنی و سیاسی عراق سرعت گرفته است. معتقدم که ترورها در عراق به خصوص در پایتخت این کشور طی هفته‌ها و روزهای آینده افزایش پیدا خواهد کرد؛ چراکه برخی جریان‌های سیاسی این کشور اساساً از ترور به عنوان یک ابزار اعمال فشار و متغیر برهم زننده فضای امنیتی عراق استفاده می‌کنند. ما شاهد انجام ترورهای گوناگون از بغداد گرفته تا سایر شهرهای دیگر هستیم و این در حالی است که داعش در مرزهای مشترک عراق و سوریه مجدداً فعال شده که امنیت عراق را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: در این میان باید توجه داشت که خطرناک‌تر از این وضعیت، بحران‌های سیاسی پی در پی در عراق است. به صورت کاملاً واضح می‌بینیم که ایالات متحده نه تنها در فاز نظامی و امنیتی به دنبال تحمیل هزینه و عراق است، بلکه در پشت پرده تحرکات سیاسی اخیراً شدت گرفته که بخشی از آن مربوط به انتخابات آتی عراق می‌شود. معتقدم یک سناریوی خطرناک در حال طرح‌ریزی و اجرا در عراق است که بخشی از آن به قبل از انتخابات برمی‌گردد و بخش دیگر آن در حین انتخابات و پس از آن عملیاتی خواهد شد. اگرچه جو بایدن به عنوان سکاندار کاخ سفید مجدداً به برگزاری انتخابات عراق در موعد مقرر تاکید کرده اما نماینده اتحادیه اروپا اخیراً در سخنرانی خود به گونه‌ای صحبت کرد که بسیاری معتقدند در مورد برگزاری انتخابات شک و شبهه ایجاد کرده است. این اخبار در حالی مخابره می‌شود که به نظر می‌آید عراق در حال تجربه تهدیدها و متغیرهای ضدامنیتی است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: واقعیت این است که یکی از این متغیرهای ضدامنیتی، داعش و جریان‌های هم‌تفکر آن در عراق هستند. اتفاقاتی که چندی پیش در عراق رخ داد، نشان می‌دهد که بخشی از بدنه امنیتی این کشور ممکن است با چند واسطه با داعش ارتباط داشته باشند که این موضوع باعث ایجاد فساد گسترده در ساختار اطلاعاتی عراق شده است. به عنوان مثال در پرونده انفجار دکل‌های برق در سراسر عراق که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، شاهد بودیم که فوراً شرکت‌های پیمانکاری خصوصی برای ترمیم خطوط برق و دکل‌های آسیب‌دیده وارد میدان می‌شدند که این به خوبی می‌تواند یک فساد گسترده مالی و اداری را به تصویر بکشد. از این جهت به نظر من یک ارتباط ارگانیک میان گروه‌های تروریستی و برخی جریان‌های سیاسی - امنیتی عراق وجود دارد که بدون شک منافع اقتصادی برای آنها دارد.

زنگنه افزود: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که عموماً اجرای ترورها در عراق، اهداف سیاسی دارد و حتی رگه‌هایی از سفارش این ترورها توسط آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) وجود دارد؛ به گونه‌ای که اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد ایالات متحده سفارش ترورهای خود را به برخی از منتصبینش در جریان‌های سیاسی عراق می‌دهد و هدف از اجرای ترورها در بغداد و سایر نقاط عراق، ضربه زدن به احزاب و حریف‌های دیگر است. بنابراین بخشی از ناامنی فعلی عراق حاصل خلق فضای رقابت سیاسی در این کشور است تا در نهایت آنها بتوانند مهره‌های خود را در شطرنج قدرت عراق به کار بگیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که نقل و انتقال داعش آن هم با گذشت چند روز از ماه محرم از مرزهای سوریه به عراق توسط آمریکایی‌ها انجام شده و حتی قبل از رسیدن این ایام این پروژه اتفاق افتاده بود. در مقابل، پوشش کامل برای مقابله با این تهدیدها از سوی نیروهای عراقی انجام شده است. برخی داده‌ها نشان می‌دهد در شرق عراق که هم‌مرز با ایران است، تحرکاتی از سوی داعش دیده شده که حالا حشدالشعبی در آنجا مستقر شده و مقابله با تهدیدها ادامه دارد. بر این اساس اوضاع امنیتی عراق در مرز با دو کشور ایران و سوریه کاملاً تحت کنترل نیروهای نظامی و امنیتی این کشور است اما در داخل شاهد وجود برخی عنصرهای مولد ناامنی هستیم که با دستور اخیر نخست‌وزیر این کشور مقابله با آن صورت گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز