خبرگزاری کار ایران

حامد کرزی:

از اختیارات دولتی خود برای جلوگیری از مداخله در انتخابات استفاده می‌کنم

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۵۷

از تمام صلاحیت دولتی خود و معاون‌های خود با جدیت تمام استفاده می‌کنم تا مانع هر نوع مداخله در انتخابات چه از درون دولت و چه از بیرون شوم.

«حامد کرزی» رئیس‌جمهوری افغانستان گفته است که برای این که بتواند مانع مداخله ماموران دولتی و نیروهای خارجی در انتخابات سال ۲۰۱۴ افغانستان شود، تمام نیروی دولتی خود را به کار خواهد گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، کرزی ظهر امروز – دوشنبه - و یک روز پس از تکمیل روند ثبت نام نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در نشست خبری جلوی دوربین رسانه‌ها قرار گرفت.

رئیس جمهوری افغانستان گفت که روند ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از مهمترین مراحل انتخابات بود که «با موفقیت» انجام شد ولی در عین حال تاکید کرد که در مراحل بعدی انتخابات دو اصل مهم باید با جدیت عملی شود. وی گفت که این دو اصل جلوگیری از مداخله مقام‌های دولتی و قدرت‌های خارجی در انتخابات است که حکومت افغانستان از عملی شدن آن به مردم اطمینان خواهد داد.

حامد کرزی در ادامه افزود که قدرت‌های خارجی با تجربه از انتخابات‌‎های قبلی باید از هر نوع مداخله در این روند بپرهیزند.

وی گفت که در انتخابات‌های قبلی صلاحیت‌هایش برای جلوگیری از مداخله خارجی‌ها محدود بود و نتوانست جلوی مداخلات را آن طوری که باید، بگیرد. اما هشدار داد که در این انتخابات ساکت نخواهد ماند.

کرزی افزود: «در انتخابات ۲۰۰۹ من یکی از نامزدها بودم و در اقدام‌های خود محدود بودم، اگر خارجی‌ها مداخله کردند و آن را به نام ما تمام کردند، صدای من خاموش بود. چون من رئیس‌جمهوری بودم اما امروز من و معاونانم نامزد نیستیم و منفعت ما در انتخابات آزاد و به حق مردم افغانستان است پس من از تمام صلاحیت دولتی خود و معاون‌های خود با جدیت تمام استفاده می‌کنم تا مانع هر نوع مداخله در انتخابات چه از درون دولت و چه از بیرون شوم.»

وی همچنین از مقام‌های دولتی و ماموران حکومتی خواست که در روند انتخابات بی‌طرفی کامل خود را حفظ کنند و از اختیارات و ابزاری که در دست دارند، به نفع یا ضرر نامزد مشخصی استفاده نکنند.

در کنار امنیت از نگرانی‌های عمده‌ای که سلامت و شفافیت انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را تهدید می‌کند، مداخله منابع دولتی و نهادهای خارجی در این روند است. سال‌های پیش مداخله‌ها و تخطی‌‎های متعدد در روند انتخابات، برای افغانستان مشکلات جدی را برای برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان ایجاد کرد.

کرزی در حاشیه نشست خبری خود در مورد امضای موافقت‌نامه دو جانبه امنیتی با آمریکا گفت که برای بحثدر مورد امضای این موافقت‌نامه تا یک ماه دیگر لویه جرگه را فرا می‌خواند.

امضای موافقت‌نامه امنیتی با آمریکا از موضوعات مهم میان کابل و واشنگتن در یکی دو سال گذشته بوده که به دلیل شرایط دولت افغانستان هنوز امضا نشده است. کرزی گفته که این موافقت‌نامه باید مطابق با خواست افغان‌ها امضا شده و در آن به منافع کشورش احترام گذاشته شود.

قانون اساسی افغانستان لویه جرگه را «عالی‌ترین مظهر اراده مردم افغانستان» تعریف کرده که در آن تصمیم‌های بزرگ کشوری گرفته می‌شود.

هرچند حکومت افغانستان گفته است که دستور کار لویه جرگه مختص به امضای موافقت‌نامه امنیتی با آمریکا است اما بسیاری از منتقدان دولت افغانستان گفته‌اند که نگران هستند کرزی مسایل دیگر از جمله انتخابات را به بحثبگذارد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا کمتر از شش ماه دیگر در اوایل ماه آوریل آینده برگزار می‌شود. این انتخابات از رویدادهای تاریخ‌ساز افغانستان است که انتظار می‌رود برای نخستین بار انتقال قدرت سیاسی در افغانستان به صورت مسالمت‌آمیز صورت بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز