خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

پگاسوس امنیت جهانی را نشان رفت/ اطلاعات اقتصادی و صنعتی مهمترین بخش این مدل جاسوسی است/ اسرائیل خود را در حال جنگ می‌بیند

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۸۷۸۰

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: اسرائیل با عرضه جاسوس‌افزار پگاسوس به نوعی در حال القای پیام به روز کردن اطلاعات خود و عرض‌اندام اطلاعاتی علیه تمام رقبا و دشمنانش است.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح ابعاد و دلایل جاسوسی از رهبران جهان توسط جاسوس‌افزار اسرائیلی پگاسوس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اسرائیل خودش را در حال جنگ می‌بیند و از دولتی که به قول خودش در شرایط جنگی به سر می‌برد، نمی‌توان انتظار رعایت حقوق بشر یا حقوق بشردوستانه را داشت. آنها می‌گویند شرایط جنگ هیچ توجیهی برای مماشات ندارد و به همین دلیل به هر اقدامی برای تأمین امنیت خود دست می‌زنند. بر این اساس اگر اخبار چند روز پیش در مورد تبعات استفاده از جاسوس‌افزار پگاسوس را مطالعه کنیم، می‌بینیم که این جاسوس‌افزار اسرائیلی اساساً به شبحی علیه مقام‌های کشورهای مختلف و همچنین فعالان و روزنامه‌نگاران تبدیل شده است. بسیاری از مقام‌های کشورهای اروپایی، آسیایی و حتی اعراب خلیج فارس هدف این جاسوس‌افزار اسرائیلی قرار گرفتند و این در حالی است که رژیم صهیونیستی اعلام می‌کند که من زیر بدترین تحریم‌ها هستم و باید از خودم به هر نحوی که شده است، حمایت کنم.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که این مدل جاسوسی و اساساً ابزارهای فنی برای رخنه، نفوذ و جمع‌آوری اطلاعات، مشتری‌هایی دارد که می‌توانند میلیون‌ها دلار رقم برای این جاسوس‌افزارها بپردازند. به عنوان مثال اولین مشتری پر و پاقرص جاسوس‌افزار پگاسوس بر اساس اسناد منتشر شده، کشور هند است. همه می‌دانند که این کشور روابط عمیقی با تل‌آویو دارد و از سوی دیگر دهلی‌نو دارای بحران‌های انسانی و امنیتی زیادی است و به همین دلیل برای مقابله با این بحران‌ها استفاده از جاسوس‌افزار پگاسوس را در دستور کار خود قرار داد. رقابت هند با پاکستان و همچنین کشورهای هدف دهلی‌نو مانند چین، ایران، افغانستان، عربستان و سایر کشورهای آسیایی باعث شده تا هند از این نرم‌افزار جاسوسی اسرائیل برای تحکیم منافع خود استفاده کند. باید توجه داشته باشیم که استفاده از جاسوس‌افزاری مانند پگاسوس صرفاً یک حربه سیاسی و امنیتی نیست، بلکه یکی دیگر از جنبه‌های جاسوسی‌های فنی، بحث دستیابی به اطلاعات اقتصادی، صنعتی و تکنولوژیک است.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: به عنوان مثال هند، آمریکا و حتی روسیه و اسرائیل که در حال تماشای پیشروی اقتصادی و سیاسی چینی‌ها هستند، به نوعی خواهان آن هستند تا اطلاعات اقتصادی و همچنین طرح‌های مربوط به توسعه چین را بدزدند تا بتوانند در آینده‌ای نزدیک با آن تقابل کنند. به همین دلیل کاربرد جاسوس‌افزاری مانند پگاسوس صرفاً جاسوسی و دستبرد به اطلاعات امنیتی یا شنود و رصد دیپلمات ها و سیاسیون نیست، بلکه بحث سرقت میلیاردها داده و اطلاعات در میان است که می‌تواند هر کشوری را از حیث پیش‌دستی امنیتی، سیاسی، اقتصادی و نظامی جلو بیندازد. به همین دلیل است که می‌گویم اسرائیل به عنوان فروشنده و سایر کشورها به عنوان خریدار هرکدام به نحوی از این جاسوس‌افزار بهره می‌برند. در این میان توجه داشته باشید که در کشورهای غربی اساساً چنین عملیات‌ها و حملاتی بسیار عادی است و کمی بعد هم فراموش می‌شود و دوباره یک اتفاق جدید دیگر با مقیاس بزرگ‌تر رخ می‌دهد.

مجلسی افزود: با اشاره به این موضوع می‌خواهم بگویم که چنین مسائلی به صورت جاری و طبیعی وجود دارد و در اشکال مختلف به تصویر کشیده می‌شود. جالب اینجاست که اروپایی‌ها و غربی‌ها در اینگونه سرقت‌ها، شنودها و همچنین جاسوسی‌های متعدد در فاز اول چنین اقداماتی را تقبیح می‌کنند اما کمی بعد می‌بینیم که آنها هم دست به چنین کارهایی زدند. اینکه دیده می‌شود یک کشور علناً اعلام می‌کند که فلان نهاد یا دولتی را با حملات هکری خود مورد هدف قرار دادند، به نوعی در حال به رخ کشیدن توان اطلاعاتی و امنیتی خود هستند و این به ما نشان می‌دهد که امنیت بین‌الملل متزلزل‌تر از آن است که فکرش را می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس اسنادی که تا امروز منتشر شده، حدود ۱۴ نفر از رهبران ارشد کشورهای مختلف مورد جاسوسی از طریق پگاسوس قرار گرفتند که این یک تهدید جهانی به حساب می‌آید. واقعیت این است که کشورها دیگر نمی‌توانند خودشان را از چنین هجمه‌هایی به دور نگه‌ دارند و حتی نمی‌توانند این مسائل را کتمان کنند و از نظر من این مسأله به معنای ایجاد خلل جدی در امنیت بین‌الملل است که نشان می‌دهد روش‌های نفوذ و ضربه زدن در قرن بیست‌ویکم یا تغییر کرده یا یک بازتعریف کلی در آن به وجود آمده است. بر این اساس معتقدم در دنیای تکنولوژیک امروز، امنیت خصوصیِ تمام موجودات کره زمین در حال تهدید و شنود شدن است و گویا تمام انسان‌ها در ملاء عام و با صدای بلند با یکدیگر حرف می‌زنند. بدون شک پگاسوس و به صورت کلی جاسوسی بر این اصل و اساس، کلاً ریشه‌کن نخواهد شد بلکه چندی بعد به صورت دیگر ظاهر می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز