خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

متضرر اصلی توافق نورداستریم۲، اوکراین است/ جمهوریخواهان انتظار حمله بایدن به مسکو را داشتند

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۷۶۱۷

کارشناس مسائل اروپا: توافق آمریکا و آلمان بر سر نورداستریم۲ را باید یک توافق محافظه‌کارانه برای راضی نگه داشتن اروپای شرقی و اوکراین دانست که بدون تردید کی‌یف در این میان متضرر اصلی خواهد بود.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در با اشاره به نهایی شدن توافق نورد‌استریم۲ و تاثیرش بر روابط اوکراین و آمریکا گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: خط لوله نورد استریم ۲ یکی از خطوط بسیار مهم در حوزه انتقال انرژی در جهان به حساب می‌آید؛ چرا‌که اروپایی‌ها می‌کوشند تا خطوط دریافت انرژی خود را تقویت کنند و از سوی دیگر روسیه هم به دنبال فروش انرژی خود به اروپا و انتقال آن از قطب شمال به قاره سبز است. روسیه معتقد است از طریق این خط لوله می‌تواند نفوذ خودش را در اروپا عمیق‌تر کند. دلیل آنهم تا حدودی معلوم است؛ چراکه حدود ۱۸ کشور اروپایی از یک تا ۱۰۰ درصد به نفت و گاز روسیه وابسته هستند و با وجود تلاش‌هایی که اروپا برای جایگزینی روسیه داشته است اما هیچ کدام از کشورهای قاره سبز نتوانستند جایگزین مناسبی برای نفت و گاز روسیه داشته باشند.

وی ادامه داد: به همین جهت تلاش آلمان را می‌توان در همین راستا دانست؛ چراکه گاز برای آلمان یک انرژی پاک به حساب می‌آید و به همین دلیل خط لوله نورداستریم ۱ و ۲ اهمیت زیادی برای برلین دارد. فارغ از رابطه آلمان و روسیه باید به این موضوع توجه شود که آمریکایی‌ها به دنبال برخورد با مسکو بر سر این پرونده بودند اما به صورت کلی باید بگویم که در ایالات متحده کلاً دو نگاه در مورد روسیه وجود دارد. نخست آنکه،‌ جمهوریخواهان آمریکا خواستار اعمال فشار بیشتر بر روسیه هستند. در زمان بوش پسر هم این روند تشدید شد؛ به گونه‌ای که در آن موقع جبهه جدید علیه مسکو تشکیل و تنش‌ها بیشتر شد. پس از آن در زمان باراک اوباما هم اوضاع تا حدودی تفاوت پیدا کرد. به هر ترتیب اوباما توانست با احداث سپر دفاع موشکی روسیه در اروپا مخالفت کند و این پروژه را به حاشیه بکشاند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این روند در حالی ادامه پیدا کرد که دولت‌های اروپایی در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ خواهان تقابل آمریکا با روسیه شدند اما با وارد شدن جو بایدن به کاخ سفید، ما شاهد تغییر وضعیت بودیم. به همین دلیل نگاه دوم به روسیه را باید از دریچه چشمان دموکرات‌ها جست‌وجو کرد. جو بایدن اساساً پیوندهای جدیدی را به کار بست و به نوعی در تلاش است تا اوضاع را آرام کند. توافق آلمان و آمریکا در مورد رفتار روسیه بر سر پروژه نورداستریم۲ را هم باید در این راستا دانست؛ چراکه باز بودن خطوط نفت و گاز روسیه و صادرات آن توسط مسکو به نوعی نشان می‌دهد که این کشور به ارزآوری خود از طریق فروش و صادرات انرژی ادامه خواهد داد که البته این موضوع باب میل بسیاری از سناتورهای آمریکایی نیست. کسانی مانند تد کروز پس از آنکه آمریکا و آلمان با یکدیگر بر سر پروژه نورداستریم ۲ کنار آمدند، مستقیماً بایدن را به باد انتقاد گرفتند و این نشان می‌دهد که اختلافات در این مورد همچنان ادامه دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری معتقدند که واشنگتن و برلین در پشت‌پرده در مورد این خط لوله با یکدیگر معامله‌هایی انجام داده‌اند. توجه داشته باشید که در مورد نورداستریم۲ هیچ مسئله پنهانی وجود ندارد و به نظرم این روند به نوعی در حال آرام شدن است. شاید رئیس جمهور فعلی آمریکا بتواند شکاف در اتحادیه اروپا را به همین دلیل زیاد کند؛ چراکه معتقدم توافق آمریکا و آلمان را باید یک توافق محافظه‌کارانه برای راضی نگه داشتن اروپای شرقی و اوکراین دانست که بدون تردید اوکراین در این میان متضرر اصلی خواهد بود. این کشور با راه افتادن خط لوله نورداستریم۲ به نوعی اوکراین و اروپای شرقی را دور زد به همین دلیل معتقدم اوکراین و کشورهای ساکن در شرق اروپا اهرم فشار خود علیه روسیه را از دست دادند. به همین دلیل است که می‌گویم توافق آلمان و آمریکا در مورد این خط لوله به نوعی یک اقدام برای راضی نگه داشتن اروپای شرقی و اوکراین به حساب می‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز