خبرگزاری کار ایران

اعلمی فریمان در گفت‌وگو با ایلنا:

اعتراض کوبایی‌ها خیزش علیه ساختار سوسیالیستی بود/ هاوانا آزادسازی و اصلاحات را در دستور کار می‌گذارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۴۳۸۸

تحلیلگر مسائل آمریکای لاتین گفت: مردم کوبا نسبت به گذشته بیشتر آگاه شدند و دلیلش حضور در فضای مجازی و رسانه‌ای است اما آنها در کل علیه اجبارهای سوسیالیستی دست به اعتراض زدند.

«هادی اعلمی‌فریمان» تحلیلگر مسائل آمریکای لاتین در تشریح دلایل اعتراض‌هاس مردمی در کوبا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: به نظر می‌آید در کوبا دوران بیداری مردم فرا رسیده است که بخشی از دلایل آن سخت‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی در این کشور بود و اعتراض‌های اخیر نشان می‌دهد که مردم خواهان تغییر در هاوانا هستند. واقعیت این است تظاهراتی که طی روزهای اخیر در هاونا و سایر شهرهای کوبا اتفاق افتاد، هم از نظر میزان جمعیت و هم از نظر شعارهایی که در آنجا داده شد، کاملاً بی‌سابقه بود که دلایل متفاوتی در درون خود جای داده است. بخشی از این مسایل به معضلات اجتماعی و معیشتی مربوط می‌شود و بخشی دیگر به کند بودن روند واکسیناسیون دولتی ربط دارد اما در کل باید بگویم اعتراض‌های مذکور علیه اجبارهای سیستم سیوسیالیستی کوبا بود. البته در این میان باید بدانیم که تحریک کوبایی‌های مقیم آمریکا که در فلوریدا تجمیع شده‌اند هم در این میان بی‌تاثیر نبوده است.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که کشورهایی که به نفع کوبا موضع گرفته‌اند اساساً خواهان ادامه راهبرد جنوب – جنوب هستند. به عنوان مثال آرژانتین، مکزیک و ونزوئلا همواره به دنبال آن بودند که بتوانند جناح غرب را مورد هجمه قرار دهند و به همین دلیل است که می‌بینیم موضع چپگرایانه اتخاذ کردند. این بدان دلیل است که همسایگان کوبا از تحولات این کشور نگران هستند و به نوعی نمی‌خواهند مشابه این اتفاق در خاک آنها رخ دهد. مساله‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که بطن این بحران به نوعی تحریم‌هایی است که در زمان ترامپ علیه کوبا مطرح شد و علاوه بر این کشور، دولت‌های دیگری مانند ونزوئلا، کلمبیا و مابقی هم تحت تحریم قرار گرفتند و این به این جهت است که کشورهای همسو با هاوانا هم نسبت به این اعتراض‌ها موضعی اتخاذ کردند که به نفع دولت کوبا است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در این میان توجه داشته باشید که طی سال‌های اخیر آگاهی مردم کوبا بالا رفته است و یکی از دلایل آن، باز بودن رسانه‌های اجتماعی است؛ به گونه‌ای که چند روز پیش رییس‌جمهوری کوبا برای کنترل این جمعیت دستور به فیلتر کردن واتساپ و فیس بوک داد. از این جهت معتقدم آگاهی مردم روز به روز در کوبا بالا می‌رود و حالا که سایه کاستروها از سر کوبا کوتاه شده، مردم این کشور خواهان ادامه همین روند و اعمال تغییرات هستند. این در حالی است که میگوئل دیاز کانل، رئیس‌جمهوری کوبا خطر را در بالای سرش احساس می‌کند و به دنبال آن است که اصلاحات نسبی در کشورش انجام دهد. اگر به روند حکومت‌داری در کوبا توجه کنیم می‌بینیم که او تیمی را تشکیل داده که در حال آزادسازی اوضاع در این کشور هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طی دهه‌های گذشته تمامی محورهای اقتصاد اعم از خرد و کلان در دست دولت بود ولی حالا با تعدد اعتراض‌ها در کوبا آنها به دنبال ساکت کردن مردم از طریق اصلاحات هستند. بر این اساس ممکن است دولت فعلی کوبا برای آنکه اوضاع را آرام کند به سمت تیم جو بایدن برود تا بتواند تحریم‌ها را کاهش دهد و به موازات آن اصلاحات را تا جایی ادامه دهد که اوضاع از وضعیت فعلی خارج شود. این در حالی است که بسیاری معتقدند روسیه نمی‌گذارد چنین اتفاقی رخ دهد اما واقعیت این است که مسکو در شرایط کنونی توانایی انجام این کار را ندارد. در کل باید دید که حزب کمونیست کوبا چه تصمیمی برای مهار اوضاع فعلی خواهد گرفت؛ چراکه روز گذشته رائول کاسترو، رئیس جمهوری پیشین این کشور جلسه‌ای با دیاز کانل، رییس جمهور فعلی کوبا داشت اما مشخص نیست که خروجی آن چه بوده و چه تاثیری بر اوضاع می‌گذارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز