خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

پشت‌پرده حمله هوایی آمریکا به حشدالشعبی/ پیامد تحرک نظامی واشنگتن در منطقه/ نقش اسرائیل در حملات اخیر به مرز سوریه و عراق

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۶۶۲۷

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: هدف از حمله به مواضع حشدالشعبی تضعیف این نهاد بود تا بتوانند یک معبر امن برای تردد داعش به وجود بیاورند که نقش آمریکا در آن کاملاً واضح است.

«حسن هانی‌زاده» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح حملات هوایی ایالات متحده به مقاومت عراق در مرز مشترک این کشور با سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: حملات جنگنده‌های آمریکا به منطقه البوکمال واقع در استان دیرالزور که در شرق سوریه قرار دارد و با عراق هم‌مرز است، به نوعی با هدف تعضیف حشدالشعبی و محور مقاومت در دو کشور صورت گرفت. معتقدم این حملات که بامداد روز گذشته صورت گرفت به نوعی شروع یک سناریوی خطرناک در منطقه به خصوص در عراق و سوریه است؛ چراکه بر اساس اعلام پنتاگون جنگنده‌های ایالات متحده به دستور جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده این حمله را ترتیب دادند و به نظرم آنها در حال مخابره پیام تهدید هستند. بدون شک هدف این حملات حشدالشعبی و سازوکار مقاومت مردمی سوریه و عراق بوده است و هدف واشنگتن هم این است که به همه بفهماند آمریکا یک شروع جدیدی برای تقابل با حشدالشعبی ترتیب داده است.

وی ادامه داد: گفته می‌شود که در پشت پرده این حملات، اسراییلی‌ها هم فعال بودند؛ به گونه‌ای که رژیم صهیونیستی با اعمال فشار بر آمریکا به دنبال این بود تا حملات مذکور زودتر انجام شود اما به هر ترتیب اعمال فشار بر بایدن از سوی اسراییل و لابی یهود موجب شد تا عملیات علیه نیروهای حشدالشعبی در مرز عراق و سوریه انجام شود. واقعیت این است که استقرار تیپ ۴۶ حشدالشعبی در مرز عراق و سوریه و در گذرگاه بوکمال به نوعی برای مقابله با نفوذ داعش به عراق از سوریه ترتیب داده شده بود اما ایالات متحده سعی کرد تا در وهله اول، این ماموریت را با خلل روبه‌رو کند و در گام بعد، اقدام به هدف قرار دادن عناصر بسیج مردمی عراق کند. بسیاری بر این عقیده‌اند که ایالات متحده با تحریک داعش سعی کرد تا عناصر این گروه تروریستی اقدام به نفوذ از ناحیه سوریه به عراق کنند و در نهایت حشدالشعبی نسبت به آن واکنش نشان دهد تا در آخر ناچار شوند در مرز دو کشور قرار بگیرند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: از سوی دیگر با استقرار حشدالشعبی در گذرگاه ابوکمال آمریکایی‌ها بهترین موقعیت را برای حمله به عناصر این جریان مقابل خود دیدند و در نهایت طی حمله جنگنده‌های آمریکا چهار تن از عناصر حشدالشعبی به شهادت رسیدند و چند نفر از غیرنظامیان هم مجروح یا کشته شدند. معتقدم طی روزها و هفته‌های آینده حشدالشعبی پاسخ مناسبی به این عملیات خواهد داد؛ چراکه آنها در حال مبارزه با جریان تروریستی داعش بودند که آمریکایی‌ها آن را پایه گذاشتند و به انتشارش کمک کردند. بر این اساس احتمال دارد طی هفته‌های آینده درگیری میان دو طرف افزایش پیدا کند که در این میان باید توجه داشت که توان مقاومت عراق و سوریه بسیار بالاست و آماده ضربه زدن به منافع آمریکا خواهند بود. در این میان بحثی که باید مورد نظر قرار بگیرد این است که تمام این اقدامات در دوران رییس جمهور جدید ایالات متحده رخ می‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌های بایدن علیه محور مقاومت به نوعی طرح‌ریزی شده که جریان مقاومت عراق را با مشکل روبه‌رو می‌کند تا بتواند معبر امن برای رفت و آمد داعش در مرز دو کشور ایجاد کند. از سوی دیگر اگر کمی دقت کنیم به خوبی می‌بینیم که حملات اسراییل به مرز عراق و سوریه و همچنین به مقرهای حشدالشعبی کمتر شده و حالا آمریکایی‌ها جایگزین این حملات شدند؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت این اقدام یک جابه‌جایی تاکتیکی است و به نظرم ایالات متحده به دنبال آن است که تا بتواند حملات خود را سروسامان دهد و وارد فاز جدید شود. بدون شک اگر این روند ادامه پیدا کند، نه تنها در عراق و سوریه بلکه در یمن و لبنان هم اقدامات جریان مقاومت شدت خواهد گرفت و همین مساله می‌تواند اوضاع را تغییر دهد. بر این اساس باید بگویم که حمله مذکور از سوی جنگنده‌های آمریکا به مواضع حشدالشعبی می‌تواند شروع یک معادله خطرناک در منطقه باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز