خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

تنش بریتانیا با روسیه در جهت همگرایی با آمریکا است/ مسکو به دنبال تقابل انفرادی با لندن است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۸۷۷

تحلیلگر مسائل اروپا گفت: بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا به دنبال آن است تا ماجراجویی‌ها خود در حوزه نفوذ روسیه را افزایش دهد.

«مرتضی مکی» تحلیلگر مسائل اروپا در تشریح ابعاد و دلایل دور جدید تنش میان بریتانیا و روسیه در دریای سیاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: واقعیت این است که برخوردهایی که میان روسیه و بریتانیا طی روزهای گذشته انجام شد در ادامه همان تنش‌های اخیر پس از اشغال شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ میلادی قابلیت تحلیل دارد. البته تقابل میان این دو کشور به سال‌ها قبل و به دوران جنگ سرد برمی‌گردد که ابعاد مختلفی را در بر می‌گرفت. به یاد داریم پس از آنکه کماندوهای ارتش روسیه این جزیره را به اشغال خود درآوردند مجموع کشورهای عضو ناتو این اقدام را محکوم کردند که بریتانیا هم یکی از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به حساب می‌آمد. این تنش‌ها تا امروز ادامه داشت و به همین دلیل بود که رییس جمهور جدید ایالات متحده در اجلاس سران ناتو سعی کرد تا یک همگرایی حداکثری میان اعضای این سازمان علیه چین و روسیه به وجود بیاورد.

وی ادامه داد: در این راستا آلمان و فرانسه به عنوان موتورهای محرک اتحادیه اروپا و اعضای برجسته ناتو سعی کردند تا همگرایی نسبی خود با ناتو را اعلام کنند اما بسیاری معتقدند که این دو کشور بصورت کامل در کانال مبارزه علیه روسیه قررا ندارند. نکته اینجاست که بریتانیا باتوجه به اینکه اخیراً از جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا خارج شده، سعی می‌کند تا همگرایی بیشتری با ایالات متحده در عرصه‌های مختلف به وجود بیاورد. این کشور همچنان در حال اعمال تقابل با روسیه در جبهه‌های مختلف است و به همین دلیل سعی می‌کند تا از ابزار الحاق جزیره کریمه علیه مسکو استفاده کند. دولت بریتانیا معتقد است که روسیه به خاک دولت اوکراین تجاوز کرده است و به نظرم تنش میان دو طرف هم اکنون در حال نمایش قدرت است نه درگیری نظامی.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: معتقدم قوه‌های عاقله زیادی در مسکو و لندن حضور دارند که نمی‌گذارند تقابل میان دو طرف به درگیری نظامی در دریای سیاه یا سایر جغرافیاهای دیگر ختم شود. به همین دلیل بریتانیا در حال ایجاد همگرایی بیشتر خود با آمریکا و سایر کشورهای اروپایی علیه روسیه است که در این میان ممکن است برخی از دولت‌های اروپایی قربانی این تقابل شوند. مساله دیگر این است که حضور بریتانیا در دریای سیاه به نوعی ماجراجویی این کشور پس از خروج بریتانیا از جمع اعضای اتحادیه اروپا است. لندن به نوعی به دنبال آن است که یک نمایش قدرت در این میان نمایان کند و به نظرم همراه شدن کشورهای اروپایی با بریتانیا علیه روسیه تا حد زیادی ضعیف به نظر می‌رسد که  در این میان دیدار اخیر روسای جمهور آمریکا و روسیه با یکدیگر نشان داد که دو طرف خواهان تشدید تنش در محورهای مختلف نیستند و صرفا مهار روسیه را در دستور کار قرار دادند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: غربی‌ها در واقع به دنبال ایجاد یک همگرایی علیه روسیه هستند ولی لندن از سوی دیگر به دنبال نفوذ بیشتر خود در روسیه است که بخش‌های مختلفی اعم از اقتصادی و نظامی را هم در بر می‌گیرد. بر این اساس لندن به دنبال آن است تا بتواند با فشار مضاعف بر روسیه تقابل خود را وارد حوزه‌های جدید کند اما مساله اینجاست که بریتانیایی‌ها نمی‌توانند اتحاد همه اعضای خود را در قالب ناتو علیه مسکو شکل بدهند. از سوی دیگر روس‌ها هم مایل نیستند تا تقابل خود را با ناتو تشدید کنند و به همین دلیل به دنبال تقابل انفرادی با بریتانیا هستند. آنها به خوبی می‌دانند که در وضعیت فعلی باید به نحوی حرکت کند که کمترین هزینه را به خود وارد کنند تا بتوانند این نزاع را به صورت مهندسی شده پیش ببرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز