خبرگزاری کار ایران

اعلمی فریمان در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

ابعاد سفرهای تیم «بایدن» به آمریکای لاتین/ سیاست دموکرات‌ها در قبال کوبا و مهاجرت‌های غیر قانونی

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۵۶۷۵

کارشناس مسائل آمریکای لاتین گفت: سیاست آمریکا به رهبری بایدن و دموکرات‌ها در قبال آمریکای لاتین را باید یک سیاست تعاملِ به دور از افزایش تنش ارزیابی کرد که البته پیچیدگی خاص خود را دارد.

«هادی اعلمی فریمان» کارشناس مسائل آمریکای لاتین در تشریح ابعاد و دلایل سفر وزیر خارجه و معاون رئیس جمهوری ایالات متحده به آمریکای لاتین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سیاست بایدن در قبال آمریکای لاتین بیشتر شبیه به سیاست تیم باراک اوباما است. اوباما در آ‌ن زمان، تعامل با آمریکای جنوبی را پیگیری می‌کرد و بایدن هم به نظر می‌رسد از همین راهبرد پیروی کند اما یک تفاوت در این میان وجود دارد و آن هم حمله تیم دونالد ترامپ به سیاست‌های بایدن در قبال آمریکای لاتین است. طی ماه‌های اخیر بارها شاهد بودیم که تیم ترامپ و جمهوریخواهان از راهبرد تیم بایدن در قبال مهاجرت از آمریکای لاتین به خاک ایالات متحده انتقاد کرده است. بر این اساس ما می‌بینیم که بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود بحث نظارت بر مهاجران و جلوگیری از خشونت علیه آنها را مطرح کرد که بدون تردید هندوراس، السالوادور و گواتمالا در رأس آن قرار دارند.

وی ادامه داد: در گذشته هم شاهد آن بودیم که دونالد ترامپ منشأ قاچاق مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و مهاجرت غیرقانونی را سه کشور مذکور می‌دانست و حالا هم به نظر می‌رسد که بایدن دنباله‌روی همان سیاست ترامپ است، اما تغییراتی در شیوه اجرای آن اعمال خواهد شد. عموماً کشورهای آمریکای لاتین با بحران اقتصادی و اجتماعی روبرو هستند و به همین دلیل مهاجرت به سمت ایالات متحده از همین مشکل نشأت می‌گیرد. بر این اساس شاهد آ‌ن هستیم که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده چند روز پیش به آمریکای لاتین سفر کرده و اولین مقصد او کاستاریکا خواهد بود. از سوی دیگر کامالا هریس، معاون جو بایدن هم قرار است ۱۷ و ۱۸خرداد به گواتمالا و مکزیک سفر کند که این نشان می‌دهد تیم بایدن به یک باره حل و فصل مشکلات همسایگان جنوبی خود را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: آنها به دنبال بحث توقف مهاجرت‌های غیرقانونی خواهند بود و از منظر دیگر بحث بهبود وضعیت اقتصادی به عنوان موتور محرک مهاجرت‌های غیرقانونی را پیگیری خواهند کرد. در این مورد اما مخالفت‌هایی با سفر بلینکن به کاستاریکا از سوی برخی سازمان‌های مدنی و مردم‌نهاد این کشور انجام شده که بیشتر به سیاست‌های غلط ایالات متحده طی دهه‌های اخیر اشاره می‌کند. واقعیت این است که صحنه سیاست در آمریکا به شدت متکثر است و فکر نمی‌کنم که این مخالفت‌ها تاثیر چندانی بر سفر وی و سیاست‌های آمریکا در قبال آمریکای لاتین داشته باشد. باید متوجه باشیم که نگاه شهروندان آمریکای لاتین یا مخالف آمریکا هستند یا موافق این کشور. مثلا در گواتمالا مخالفان آمریکا به شدت زیاد است اما در برزیل دقیقاً خلاف این مساله اثبات شده است. یا مثلاً در مورد ونزوئلا هم ما می‌بینیم که طیف زیادی از آنها با نیکلاس مادورو مخالفند و بخشی دیگر با هم هماهنگ هستند.

وی در پایان گفت: معتقدم که مخالفت یا موافقت با آمریکا در کشورهای آمریکای لاتین، یک امر نسبی است اما در کل جنبش‌های اجتماعی کار خود را انجام می‌دهند که منشأ اعتراض آنها مداخله مکرر ایالات متحده در جغرافیای آمریکای لاتین به حساب می‌آید و یکی دیگر از دلایل مخالفت، کودتاهایی است که با هماهنگی آمریکا انجام شد. در این میان یکی دیگر از کشورهایی که در سیاست خارجی ایالات متحده مهم قلمداد می‌شود، کوبا است. واقعیت این است که تیم بایدن آماده تعامل با این کشور است اما در هاوانا تصمیم اول و آ‌خر از سوی حزب کمونیست گرفته می‌شود و باید دید که کوبایی‌ها چگونه رفتار خواهند کرد. در کل سیاست آمریکا به رهبری بایدن و دموکرات‌ها در قبال آمریکای لاتین را باید یک سیاست تعاملِ به دور از افزایش تنش ارزیابی کرد که البته با آمدن بایدن و مهره‌های امنیتی و سیاسی وی، پیچیدگی‌های خاصی در این روابط به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز