خبرگزاری کار ایران

صدقیان در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پشت‌پرده بازداشت اعضای حشدالشعبی در عراق/ سناریوی غرب برای تقویت جناح ضدایرانی در بغداد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۳۱۳۹

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران گفت: چهار دلیل وجود دارد که به ما می‌گوید جریان‌هایی در داخل بغداد به دنبال به هم ریختن اوضاع و ضربه زدن به حشدالشعبی تا انتخابات پارلمانی هستند.

«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در تشریح دلایل تنش‌های اخیر در بغداد و توطئه‌چینی علیه حشدالشعبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: چندی پیش مسئول عملیات حشدالشعبی در استان الانبار توسط نیروهای امنیتی عراق بازداشت و چندی بعد آزاد شد که واکنش‌های زیادی در این کشور به دنبال داشت. بسیاری طی روزهای گذشته تحلیل‌های متفاوتی در مورد این موضوع منتشر کردند اما به نظر من ریشه این اقدام را باید در جای دیگر دنبال کرد. به نظرم مسائل عراق در شرایط کنونی حالت پیچیده‌ای به خود گرفته که برای بررسی آن باید کمی به عقب بازگردیم. از زمان روی کار آمدن مصطفی الکاظمی، اوضاع عراق به شدت پیچیده شده که یکی از دلایل آن در پیش بودن انتخابات پارلمانی این کشور است. باید توجه داشته باشید که عراق صرفاً در صحنه سیاسی یک انتخابات دارد و آن هم انتخابات پارلمانی است که بسیار حائز اهمیت قلمداد می‌شود؛ چراکه خروجی انتخابات علاوه بر انتخاب نمایندگان پارلمان، منجر به انتخاب نخست‌وزیر، رئیس‌جمهوری و رئیس پارلمان می‌شود.

وی ادامه داد: از منظری دیگر دلیل دوم که تا حدودی به بازداشت قاسم مصلح، مسئول عملیات حشدالشعبی ربط دارد، مسائل و تحولات منطقه‌ای است که فلسطین در رأس آن قرار دارد. مساله سوم هم بحث برجام و تاثیر خروجی آن بر روندهای جاری منطقه است که می‌تواند روی اوضاع و احوال سیاسی، امنیتی و اقتصادی منطقه تاثیر بگذارد. اما مساله چهارم که آن هم به صورت مستقیم در پرونده بازداشت مسئول حشدالشعبی تاثیرگذار است، آمریکای پس از دونالد ترامپ خواهد بود. باید توجه داشته باشیم که اساساً واشنگتن نگاه خاصی به بغداد دارد و بدون تردید سیاست دموکرات‌ها در عراق متفاوت از تیم ترامپ خواهد بود. در این میان باید توجه داشت که در داخل عراق هم مؤلفه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد جریان ضدایرانی در بغداد دست به کار شده که گفته می‌شود ارتباطات پشت پرده با اسرائیل دارند.

این تحلیلگر مسائل عراق تصریح کرد: معتقدم ترورهای اخیر در سراسر عراق و همچنین بازداشت مسئول عملیاتی حشدالشعبی در الانبار یک پیام واضح به واشنگتن بود تا به آمریکا بگویند باید ایران را در عراق تحت فشار قرار دهند. متاسفانه این تفکر در دستگاه‌های مختلف دولت عراق وجود دارد و به همین دلیل معتقدم بازداشت قاسم مصلح در همین راستا قابلیت تحلیل پیدا می‌کند. البته تفکر دیگری هم در عراق وجود دارد که می‌خواهند با این اقدامات، بغداد را ناامن نشان دهند و رابطه عراق را با سایر دولت‌ها تحت‌الشعاع قرار دهند. معتقدم تفکر تیم امنیتی - سیاسی بایدن به شدت با ترامپ تفاوت دارد و به نظر می‌رسد که کاخ سفید می‌خواهد انتخابات پارلمانی عراق در موعد مقرر برگزار شود؛ چراکه هدف بایدن تغییر دولت به جا مانده از ترامپ در عراق است و می‌خواهد مهره‌ خودش را روی کار بیاورد.

صدقیان افزود: باید توجه داشته باشیم که دستگیری مسئول حشدالشعبی در الانبار صرفاً یک سناریو بود تا بایدن را به سمت نزاع و درگیری با ایران در بغداد سوق دهند و اساساً سیاست‌های واشنگتن علیه تهران را شتاب بدهند. در این میان اگر به سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با وزیر خارجه آمریکا دقت کنیم، می‌بینیم که او اساساً خواهان عدم بازگشت آمریکا به برجام شد. این اظهارات دقیقاً هم‌ر‌استا با همان سناریویی است که در بغداد علیه تهران طرح شده است. موضوع بسیار مهم دیگری که نباید از نظر پنهان بماند این است که از ۲۵ اکتبر ۲۰۱۹ که عادل عبدالمهدی نخست‌وزیری عراق را بر عهده داشت، اعتراض‌هایی طراحی شد که هدف آن رویارویی حشدالشعبی با مردم بود. طراحان این پروژه به دنبال آن بودند تا بسیج مردمی عراق مقابل شهروندان این کشور قرار بگیرد که البته مقام‌های حشدالشعبی این موضوع را خیلی زود فهمیدند و از این دام خارج شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حالا هم مجدداً می‌خواهند فضای سیاسی- امنیتی عراق را به حدی ملتهب کنند که حشدالشعبی را مقابل مردم بگذارند که فکر نمی‌کنم در اجرای این پروژه موفق شوند. آنها سعی می‌کنند تا حشدالشعبی را وارد درگیری داخلی کنند و در نهایت علاوه بر ضربه به این سازمان، تا انحلال آن پیش بروند که بدون تردید برخی از کشورهای منطقه‌ای به انضمام اسرائیل و آمریکا از این طرح حمایت می‌کنند؛ اما بعید می‌دانم که حشدالشعبی فریب این سناریو را بخورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز