خبرگزاری کار ایران

نعیمی در گفت‌وگو با ایلنا:

تاکید اسد بر بازسازی سوریه، اقبال مردمی به وی را به دنبال داشت/ بازسازی و ترمیم اقتصاد، چالش‌های اساسی کشور خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۶۹۲

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: جنایات داعش و القاعده در سوریه زیرساخت‌های سوریه را از بین برده‌اند و به همین دلیل این مساله می‌تواند اسکان آوارگان را با مشکل روبه‌رو کند یا حداقل از سرعت آن بکاهد.

«مصیب نعیمی» تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشت که اساساً انتخابات در کشورهای عربی یک موضوع مرسوم به حساب نمی‌آید، اما به هر ترتیب این رویداد سیاسی در سوریه به صورت دیگری رقم خورد. یکی از دلایل اهمیت انتخابات سوریه این بود که این دور از انتخابات در حالی برگزار می‌شود که دمشق بخش بسیار زیادی از تروریست‌ها را از کشور خود بیرون کرد و به همین دلیل این دور از انتخابات اولین دوره‌ای به حساب می‌آید که پس از خروج گروه‌های تروریستی برگزار شده است. در شرایط کنونی بخش عمده‌ای از خاک سوریه توسط ارتش این کشور پاکسازی شده و می‌توان گفت که حالا این کشور را میتوان نسبت به گذشته امن‌تر دانست. همین امر باعث شد تا حضور مردم در بسیاری از شهرهایی که در دوره قبل آلوده به ویروس تکفیر بود، بیشتر شود.

وی ادامه داد: حضور مردم سوریه نسبت به گذشته خیلی تفاوت داشت و به همین دلیل می‌توان گفت دلیل این حضور ایجاد امنیت پایدار بود. از منظر دیگر باید توجه کرد که در این دوره از انتخابات ناظران بین‌المللی در این انتخابات حضور داشتند و حتی کارشناسان و خبرنگاران اروپایی و آمریکایی هم در این انتخابات به صورت علنی حاضر بودند که همین حضور توانست به انتخابات ریاست جمهوری سوریه ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی بدهد. از منظر داخلی هم باید توجه شود که رقابت میان بشار اسد و دو نامزد دیگر کاملاً مشهود بود. آنها ایده‌ها و برنامه‌هایشان را بازگو کردند اما بحث اینجاست که بشار اسد بیش از هر دو نفر دیگر بر موضوع بازسازی سوریه تاکید داشت که اگر به سخنان انتخاباتی او رجوع کنید به خوبی می‌توانیم این موضوع را درک کنیم. همین مساله موجب شد تا توجه به اسد نسبت به دو نامزد دیگر افزایش پیدا کند چراکه مساله بازسازی سوریه و مشکلات اقتصادی این کشور که از سوی اسد در رسانه‌ها مطرح شد به خوبی توانست افکار عمومی را به سمت او متمایل کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: موضوعی که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که یکی از موضوعات مهم در انتخابات ریاست جمهوری این دوره سوریه، اصرار و تاکید بر مساله اقتصاد و سر و سامان دادن به آن بود. همه می‌دانیم که دمشق همانند بیروت زیر فشارها و تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده قرار دارد و به همین دلیل ساختار اقتصادی سوریه تضعیف شده است. اما باید توجه داشت که با توجه به موقعیت استراتژیک این کشور و مسائل ژئوپلیتیکیِ سوریه، به نظر می‌رسد که اوضاع اقتصادی در این کشور می‌تواند به زودی سر و سامان پیدا کند. با وجود اینکه سوریه طی یک دهه اخیر و پس از به وجود آمدن بحران تروریستی ۲۰۱۱ میلادی از اتحادیه عرب رانده شد، اما نخبگان کشورهای عضو این اتحادیه حالا و با پایان بحران مذکور، نه تنها از مواضع خود عقب‌نشینی کردند بلکه تمام آنها در حال بازگشت به سوریه هستند.

نعیمی افزود: به عنوان مثال همین چند هفته پیش تعدادی از تجار با سابقه کشورهای عضو اتحادیه پس از آنکه دیدند بخش کشاورزی سوریه دوباره احیاء شده، برای سرمایه‌گذاری در این کشور اعلام آمادگی کردند و همین موضوع نشان می‌دهد که اوضاع در حال ترمیم و درست شدن است. بدون تردید تحریم‌های آمریکا علیه دمشق بر نرخ ارز این کشور تاثیرات زیادی خواهد داشت اما واقعیت این است که مشکل اصلی در این کشور فعلاً پاکسازی شهر ادلب به عنوان آخرین پایگاه تروریست‌ها است. بدون شک بشار اسد حالا که برای بار دیگر به عنوان رئیس جمهوری سوریه انتخاب شده، به دنبال پاکسازی ادلب خواهد رفت و این یک هدف بسیار مهم برای دولت جدید او خواهد بود تا بتواند از این طریق به انتخاب مردمش پاسخ مثبت دهد و انتظار آنها را نیز برآورده کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شکی وجود ندارد که بشار اسد از این به بعد باز هم با چالش‌های دیگری روبهرو خواهد بود. ادلب صرفاً یکی از چالش‌های او به حساب می‌آید ولی چالش دیگر او که شعار انتخاباتی او بود، بازسازی سوریه است. او طی این مدت توانست بخشی از سوریه را بازسازی کند اما واقعیت این است که میزان خرابی‌ها به حدی گزارش شده که فکر نمی‌کنم به این راحتی بتوان از پسِ بازسازی سراسری سوریه برآمد. از این جهت بازسازی کلان این کشور به زمان نیاز خواهد داشت. چالش دیگر او طی سال‌های پیش‌رو، بازگرداندن آوارگان و اسکان آنها در سراسر سوریه است. شکی وجود ندارد که جنایات داعش و القاعده در سوریه که حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها هم کاملاً مشخص شده‌اند، زیرساخت‌های اساسی سوریه را از بین برده‌اند و به همین دلیل این مساله می‌تواند اسکان آوارگان را با مشکل روبرو کند یا حداقل از سرعت آن بکاهد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز