خبرگزاری کار ایران

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

تصویب قانون انتخاباتی علیه مخالفان داخلی روسیه، جامعه را رادیکال‌تر می‌کند/ مسکو درصدد چسباندن برچسب تروریست به ناوالنی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۸۸۳

کارشناس مسائل روسیه گفت: مقامات روسیه به دنبال ان هستند تا با تصویب لایحه جدید خود انتخابات پارلمانی آتی را به نفع خود کانالیزه کنند.

«افشار سلیمانی» کارشناس مسائل روسیه در تشریح دلایل و پیامدهای تلاش قانونگذاران روسیه برای تصویب قانون جلوگیری از حضور مخالفان دولت در انتخابات پارلمانی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: براساس اعلام مقامات دومای روسیه، قرار است تا قانونی توسط مجلس عوام این کشور به تایید برسد تا از حضور مخالفان دولت این کشور در انتخابات پارلمانی آتی این کشور جلوگیری کنند. اگر نگاهی به اظهارات مقامات روسیه و اخباری که توسط رسانه‌‌های این کشور منتشر شده بیاندازیم به وضوح می‌بینیم که منظور آنها از «مخالفان دولتی»، کسی نیست جز الکسی ناوالنی و تمام کسی که در زیر سایه او و تشکیلاتش طی سال‌های اخیر علیه کرملین و ولادیمیر پوتین به فعالیت پرداخته‌اند. این رفتار حاکمیت روسیه نشان می‌دهد که کرملین به شدت از ناوالنی و عملکرد یارانش ترسیده است. عملکرد و رفتار آنها نشان دهنده آن است که این جماعت نگران گسترش و فراگیر شدن این تفکر در جامعه روسیه هستند.

وی ادامه داد: حاکمیت روسیه و الیگارشی حاکم بر این کشور به دنبال آن هستند تا با تصویب لایحه جدید، هیچ مخالفی در انتخابات پارلماتی آتی این کشور حضور نداشته باشند و حتی اگر هم قرار است کسی به عنوان مخالف وارد انتخابات شود، صرفاً یک معترض هماهنگ با نظام فعلی مسکو باشد تا در نهایت کرملین بتواند نمایشی از دموکراسی را روی صحنه ببرد. بر اساس آنچه که گفته شده، قانونگذاران به دنبال آن هستند تا سازمان منتسب به ناوالنی را به عنوان یک تشکیلات افراطی شناسایی کنند. تا جایی که گفته شده این قانون اگر تصویب شود، تمام کسانی که به مدت یکسال در تشکیلات ناوالنی عضو بوده‌اند از هرگونه فعالیت سیاسی منع می‌شوند. این اقدامات و فشار بر ناوالنی از زمانی افزایش پیدا کرد که او از آلمان وارد خاک روسیه شد و پس از ان به زندان انداخته شد. این فشارها تا جایی ادامه پیدا کرده که چندی پیش پزشک ناوالنی مفقود شده است.

سفیر پیشین کشورمان در آذربایجان تصریح کرد: ساختار سیاسی و امنیتی روسیه به دنبال آن هستند تا با تصویب این لایحه بتوانند تهدید برآمده از ناحیه مخالفان دولنی را خفه کنن، اما باید انست که این اقدام آنها صرفاً یک آتش زیرخاکستر را به وجود می‌آورد که تهدیدهای زیادی خواهد داشت. این رفتار مسکو نشان می‌دهد که دیکتاتوری بیش از حد در حال ریشه دواندن در روسیه است و در این مسیر رسانه‌های این کشور هم به همین ویروس آلوده شده‌اند تا بتوانند افکار عمومی را به نفع کرملین جهت‌دهی کنند. بدون شک پوتین طرفدارانی را در روسیه دارد، اما این به معنای همه‌گیر بودن تفکر او نیست. دلیل این امر هم همین فضای اعتراضی علیه او است که از چند سال پیش تاکنون خلق شده و حالا در حال آشکار شدن و اوج گرفتن است. توجه داشته باشید که پوتین در زمان بوریس یلتسین به عنوان نخست‌وزیر وارد معادلات روسیه شد و پس از فوت یلتسین، ساختار امنیتی روسیه از او حمایت کرد و باعث رشد او شد.

سلیمانی افزود: در این سال‌ها پوتین سعی کرده که با سناریوهای متعدد مخالفانش را حذف کند یا به نوعی آنها را با خود هماهنگ کند. به عنوان مثال در چچن که مخالفان او اکثراً مسلمان بودند و تهدید جدی برای کرملین به حساب می‌آمدند به نوعی حذف شدند؛ به گونه‌ای که عملیات‌های تروریستی مختلفی در اقصی نقاط روسیه توسط دولتی‌ها طراحی شد که عاملان آنها چچنی‌ها معرفی شدند و سپس سناریوهای بحران‌زای دیگر طراحی شد که پوتین به عنوان حل کننده این معضلات به مردم معرفی شد. یعنی آنها خودشان بحران ایجاد می‌کردند و خودشان هم آنرا حل و فصل می‌کردند تا مخالفان را بر اساس سناریوی خودشان حذف یا تضعیف کرده و سپس اوضاع را مدیریت کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شکی در این نیست که سرکوب‌هایی که در روسیه به وجود آمده و در آینده افزایش پیدا خواهند کرد، به یک چالش برای حاکمیت این کشور تبدیل خواهد شد. این فشارهای کانالیزه و سانسورهای مشهود، موجب آگاهی بیشتر می‌شوند و موج نارضایتی‌ها را افزایش می‌دهد که باعث می‌شود مردم روسیه بیش از گذشته به دنبال حقیقت بروند و علیه کرملین رادیکالتر شوند. اینکه شبکه دفاتر منطقه‌ای و بنیاد مبارزه با فسادِ الکسی ناوالنی توسط نهادهای امنیتی روسیه در فهرستی قرار داده شده که نام القاعده و داعش در آن ثبت شده، نشان می‌دهد که کرملین به دنبال آن است تا برچسب تروریسم بر ناوالنی و تشکیلات او بزنند. در حالی که ناوالنی یک روس‌تبار است نه یک فرد رادیکال و هم‌ردیف با سران القاعده و داعش. بر این اساس باید گفت که مسکو فقط به دنبال حل و فصل کردن مشکلات به نفع خود است اما بدون تردید سیاستمداران این کشور یک توده معترض را به دست خودشان شکل می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز