خبرگزاری کار ایران

برهانی در گفت‌وگو با ایلنا:

یهودیزه کردن قدس عامل اصلی دور جدید تنش‌ها/ نتانیاهو از سوی احزاب مذهبی زیر فشار است/ پیامد منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه تنش‌ها برای تل‌آویو

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۳۹۰۴

کارشناس مسائل فلسطین گفت: اگر روند درگیری‌های قدس ادامه داشته باشد احتمال دارد کشورهایی که با اسرائیل عادی‌سازی کرده‌اند به دلیل اعتراضات داخلی مجبور به عقب‌نشینی از این تصمیم شوند.

«سیدهادی برهانی» کارشناس مسائل فلسطین در تشریح دلایل تنش‌های اخیر بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها هم‌زمان با موقعیت شکننده نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از چند روز پیش تاکنون شاهد فاز جدید درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها با نظامیان رژیم صهیونیستی در قدس شرقی هستیم که تاکنون چیزی حدود۳۰۰ تا ۴۰۰ زخمی از سوی منابع گزارش شده است. این درگیری‌ها در روز قدس به شدیدترین سطح خود رسید و شنبه شب هم مجدداً شاهد ادامه همین وضعیت در بیت‌المقدس بودیم. برای تحلیل این وضعیت چندین محور وجود دارد که نخستین موردِ آن، بحث یهودی‌سازی بیت‌المقدس است. این مساله از گذشته وجود داشته و در زمان ترامپ هم شاهد بودیم که به بالاترین سطح خود رسید؛ تا جایی که آمریکایی‌ها سفارت خودشان را از تل‌آویو به این مکان منتقل کردند که برخی دیگر از کشورها هم دنباله‌رو آمریکا در این قضیه بودند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه کرد که بنیامین نتانیاهو هم به دنبال سرعت دادن به این وضعیت بود و قصد داشت تا یهودیزه کردن بیت‌المقدس را در کمترین فرصت انجام دهد. توجه کنید که این موضوع نه تنها برای نتانیاهو بلکه برای احزاب راستگرای اسراییل به شدت اهمیت دارد و به نوعی شاهرگ حیاتی آنها به حساب می‌آید. این وضعیت طی روزهای اخیر به حدی تنش در بیت المقدس را افزایش داد که صدای جامعه بین‌الملل هم درآمد. بسیاری از کشورها در مورد مساله قدس موضع خاصی اتخاذ نکردند اما زمانی که تخلیه فلسطینی‌ها از خانه‌ اجدادی‌شان در منطقه شیخ جراح اتفاق افتاد، صدای جامعه ملل درآمد و اعتراض‌های زیادی به سمت تل‌آویو روانه شد. این اعتراض‌ها نشان داد که دنیا دیگر در مورد مساله فلسطین و رفتار رژیم صهیونیستی ساکت نیست؛ تا جایی که صدای ایالات متحده و به خصوص نمایندگان کنگره هم نسبت به این موضوع درآمده است.

این تحلیلگر مسائل منطقه تصریح کرد: انتقادهای موجود اسراییل را در وضعیت سخت‌تری قرار داده و حتی احتمال دارد که ما شاهد برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل طی روزهای آینده باشیم اما مساله آن است که این وضعیت یک مشکل اساسی برای بنیامین نتانیاهو در داخل سرزمین‌های اشغالی به وجود آ‌ورده است. او همچنان با گذشت چند ماه از انتخابات چهارم کنست نتوانست تشکیل کابینه دهد و به همین دلیل از سوی مردم و احزاب مخالف تحت فشار است. از منظر دیگر احزاب راست افراطی و همچنین جریان‌های سیاسی مذهبی تندور در رژیم صهیونیستی دائم در حال فشار آوردن به نتانیاهو هستند تا او از یهودی‌سازی قدس عقب‌نشینی نکند. لذا اگر این وضعیت ادامه داشته باشد متحدان سیاسی نتانیاهو در تل‌آویو او را زیر فشار قرار خواهند داد و از سوی دیگر اگر هم همین وضعیت ادامه پیدا کند احتمال پاسخ دادن مقاومت فلسطین به تلافی از وقایع روزهای اخیر افزایش پیدا می‌کند که در هر دو حالت خروجی به نفع نتانیاهو نخواهد بود.

برهانی افزود: یکی از دلایل اصلی درگیری میان دو طرف و اینکه چرا در شرایط کنونی چنین اتفاق‌هایی رخ می‌دهد، فرارسیدن ماه مبارک رمضان است. در این ماه حضور مسلمانان در قدس شرقی به شدت افزایش پیدا می‌کند و حتی در نمازها چیزی حدود ۵۰ هزار نفر شرکت می‌کنند و این مساله برای یهودی‌های بیت‌المقدس قابل هضم نیست. همین حرکت باعث می‌شود تا یهودیان نسبت به حضور مسلمانان در بیت‌المقدس واکنش نشان دهند و تاریخ هم نشان داده که مردم فلسطین و بیت‌المقدس در دفاع از مسجدالاقصی با قدرت وارد صحنه شده‌اند. از این منظر حضور مردم برای نماز خواندن و همچنین احکام دینی، خود موجب شده تا نظام بین‌الملل فشارهای خود بر روی اسراییل را زیاد کنند. لذا اگر تنش‌های مذکور ادامه پیدا کند در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی اتفاقات مهمی علیه اسراییل رقم خواهد خورد که در شرایط کنونی که تل‌آویو در مورد تشکیل کابینه با بن‌بست روبه‌رو است، می‌تواند رویداد بدی برای نتانیاهو تلقی شود.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: در سطح منطقه‌ای کشورهایی که به تازگی و طی ماه‌های اخیر با رژیم صهیونیستی به عادی‌سازی روابط پرداختند به دلیل اعتراض‌های داخلی نسبت به سکوت در قبال اسراییل، امکان دارد مورد هجمه شهروندان خود قرار بگیرند. حتی ممکن است اعتراضات در این کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و شمال آفریقا تا حدی افزایش پیدا کند که دولت‌های آنها مجبور به عقب‌نشینی از موضع عادی‌سازی روابط خود با اسراییل شوند. در مقیاس بین‌المللی و به احتمال زیاد بحث تحریم اسراییل در شورای امنیت مطرح خواهد شد و حتی ممکن است جو بایدن همانند باراک اوباما قطعنامه‌ علیه اسراییل را وتو نکند که این دو محور می‌تواند مشکلات زیادی برای بنیامین نتانیاهو در داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی به وجود بیاورد. این در حالی است که حملات اسراییل به غزه و جنوب سوریه هم نشان می‌دهد که تل‌آویو به دنبال جلو بردن چند پرونده در یک بازه زمانی مشخص است که اوضاع و احوال نشان می‌دهد این رژیم در وضعیت فعلی توان چنین کاری را ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز