خبرگزاری کار ایران

پاکستان فرد شماره ۲ طالبان را آزاد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۲۵۰

مقام‌های پاکستانی هدف آزادی ملا برادر را «تسهیل بیشتر روند صلح دولت افغانستان» اعلام کرده‌اند.

دولت پاکستان اعلام کرد که «ملا عبدالغنی برادر» فرد شماره دو گروه طالبان را از زندان آزاد کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، مقام‌های پاکستانی هدف آزادی ملا برادر را «تسهیل بیشتر روند صلح دولت افغانستان» اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که مقام‌های پاکستانی خبر آزادی ملا غنی برادر را تایید کرده‌اند.

روز گذشته وزارت خارجه پاکستان در یک اعلامیه کوتاه خبر داد که ملا عبدالغنی برادر که پیش از این فرد شماره دو طالبان افغانستان بوده است، روز شنبه از زندان آزاد خواهد شد.

این عضو گروه طالبان از سه سال و نیم پیش در زندان‌های پاکستان، عمدتا در زندانی در کراچی در جنوب این کشور، نگهداری می‌شد.

ملا عبدالغنی برادر که یکی از چهار موسس اصلی جنبش طالبان در سال ۱۹۹۴ میلادی بوده است، در سال ۲۰۱۰ در شهر کراچی پاکستان بازداشت شد.

مقامات افغان گفته‌اند که وی پیش از بازداشت در حال مذاکره مخفیانه با دولت افغانستان بوده و پاکستان برای تخریب جریان صلح یا کنترل آن اقدام به بازداشت وی کرد.

هنوز مشخص نیست که ملا عبدالغنی برادر پس از آزادی کجا خواهد رفت یا چه کار خواهد کرد.

افغانستان خواستار بازگشت برادر شده است اما منابع پاکستانی گفته‌اند که وی احتمالا به کشور سوم نظیر عربستان سعودی یا ترکیه فرستاده خواهد شد.

«ایمل فیضی» سخنگوی «حامد کرزی» رئیس‌جمهوری افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته که آزادی ملا عبدالغنی برادر بر روند صلح دولت افغانستان تاثیر خواهد گذاشت.

اخیرا دولت پاکستان پس از سفر حامد کرزی به اسلام‌آباد، هفت زندانی گروه طالبان را آزاد کرد. با آزادی این افراد تعداد کل زندانیان که پاکستان اقدام به آزادی آنها کرده است، به ۳۳ تن می‌رسد.

دولت افغانستان که تاکنون تلاش‌های بی‌نتیجه‌ای برای آشتی با افرادی که در صف طالبان می‌جنگند، داشته است اکنون می‌خواهد با رهایی افراد مهم طالبان از زندان‌های پاکستان، شبه‌نظامیان را وادار به سهمگیری در مذاکرات رو در رو کند.

مقام‌های شورای عالی صلح و دولت افغانستان از سال‌ها پیش خواستار رهایی طالبان تاثیرگذار از زندان‌های پاکستان به هدف پایان دادن به جنگ در افغانستان هستند اما تحلیلگران مسائل مرتبط به طالبان گفته‌اند که مقام‌های پاکستان در رهایی زندانیان حساسی مثل عبدالغنی برادر، با دقت گام بر می‌دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز