خبرگزاری کار ایران

نگاهی به تحولات جهان در سال ۱۳۹۹/ پرونده ششم: اسرائیل و فلسطین

گسست در کنست/ طغیان تل‌آویو علیه «بی.بی»/ ورود لاهه به جنایات جنگی/ دومینوی عادی‌سازی با اعراب/ ادامه سناریوی ترور/ ناقوس انتخابات چهارم

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۴۹۷۱

کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی گفت: فارغ از سرعت بالای عادی‌سازی روابط تل‌آویو با اعراب، روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید در آمریکا و گسست سیاسی در کنست به نوعی اسرائیل را در سال گذشته دوره کرد.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی در تشریح مهمترین وقایع اسرائیل و فلسطین در سال ۱۳۹۹ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با نگاهی به تحولات اسراییل و فلسطین در سال گذشته، باید تمام رخدادها را در سه سطح از تحولات (اعم از داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی) مورد تحلیل قرار داد.

سطح اول: داخلی

وی ادامه داد: در مورد مسائل داخلی، ما قبل از شروع سال ۱۳۹۹ شاهد برگزاری دور سوم انتخابات در سرزمین‌های اشغالی بودیم که حاصل انحلال کنست و درگیری‌های حزبی در تل‌آویو بود. در نهایت این انتخابات باعث شد تا برای دومین بار در تاریخ رژیم صهیونیستی کابینه‌ای با نخست‌وزیری چرخشی تشکیل شود که بسیار شکننده بود و همین چند ماه پیش هم کنست منحل شد و روز گذشته (سه‌‌شنبه) دور چهارم انتخابات طی دو سال برگزار شد. در این راستا باید متوجه بود که درگیری نتانیاهو با بنی گانتز که شریک او در تشکیل دولت به حساب می‌آید، به نوعی شاکله سیاسی رژیم صهیونیستی متزلزل کرد. مساله دوم بحث شدت گرفتن اعتراض‌ها در تل‌آویو بود و بیش از ۳۰ هفته است که ساکنان اراضی اشغالی نسبت به فسادهای اداری و مالی «بنیامین نتانیاهو» اعتراض می‌کنند و دامنه این اعتراضات به جایی رسیده که نتانیاهو زیر شدیدترین انتقادها قرار گرفته است که این یک رویداد بی‌سابقه به حساب می‌آ‌ید. مسأله مهم این است که بحران اقتصادی و همچنین سوء‌مدیریت نتانیاهو و تیمش در بحث مقابله با کرونا یکی دیگر از محرک‌های اعتراض‌های سال گذشته در تل‌آ‌ویو بود. توجه داشته باشید که در داخل سرزمین‌های اشغالی بسیاری از منتقدان، معتقد هستند که توانایی پایین رژیم صهیونیستی در عرصه پزشکی و بهداشتی باعث شده تا بحران کرونا عمیق‌تر شود.

سطح دوم: منطقه‌ای

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در عرصه منطقه‌ای مهمترین اتفاقی که رخ داد، بحث سلسله اقدام‌های رژیم‌صهیونیستی برای عادی سازی روابطش با کشورهای عربی بود. بسیاری از ناظران بین‌المللی این رویداد را یک اقدام به شدت مهم اعلام کردند اما واقعیت این است که امارات، بحرین و مراکش از گذشته با رژیم‌صهیونیستی رابطه داشتند و حالا این رابطه آشکار شده است و کمی بعد از آنها هم سودان این روابط را علنی کرد. توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها هم در این پرونده بسیار نقش مهمی ایفا کردند؛ به گونه‌ای که مشاور پادشاه بحرین که یک خاخام آمریکایی‌تبار با نام «مایک شنایر» است، تاثیر زیادی بر مسأله عادی‌سازی روابط تل‌آویو و منامه گذاشت. در سودان هم دولت موقت روابط با اسرائیل را پذیرفت و اگر قانون اساسی جدید این کشور تنظیم و تایید شود، احتمال دارد دولت بعدی توافق با اسرائیل را ملغی اعلام کند؛ اما به هر ترتیب ما می‌بینیم که سودانی‌ها اخیراً با مقام‌های امنیتی و سیاسی اسرائیل جلسه داشته‌اند و روابط آنها عملاً در حال هدفمند شدن است.  

اقدام علیه بیروت و دمشق

وی افزود: موضوع دیگری که در بحث منطقه‌ای باید مورد نظر قرار بگیرد، مقابله با محور مقاومت از سوی اسرائیل در سوریه و لبنان بود. بارها شاهد آن بودیم که حملاتی از سوی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به مواضع ارتش سوریه صورت گرفت و در لبنان هم شاهد چنین چیزی بودیم، که البته در مورد لبنان باید بگویم که اسرائیل چندین بار تجاوز مرزی (دریایی و هوایی) و همچنین نقض حاکمیت‌ سرزمینی لبنان را عملیاتی کرد. در نهایت اسرائیل به دنبال آن بود تا بتواند به محور مقاومت ضربه وارد کند و از سوی دیگر در یمن هم حضور خود را عمیق کرد. مساله مهم دیگر، سناریوی اسرائیل برای دست‌اندازی به ذخایر انرژی مدیترانه بود. در این راستا اسرائیلی‌ها سعی کردند مذاکرات خود با لبنان را بر سر تعیین مرزهای آبی از سر بگیرند و به نوعی به دنبال دستبرد به منابع زیرزمینی این کشور هستند. بحث ترورها در منطقه هم، مانند ترور شهید فخری‌زاده، به علاوه هدف قرار دادن چندین تن از فرماندهان جریان‌های فلسطینی از دیگر رویدادهای مهم سال گذشته بود که ستون فقرات آن را موساد تشکیل می‌داد.

سطح سوم: بین‌المللی

رضوی گفت: در عرصه بین‌المللی، اسرائیل به دنبال مقابله با یهودی‌ستیزی و همچنین هدف قرار دادن جنبش بی.‌دی.‌اس (BDS) یا همان جنبش دانشجویی تحریم کالاهای صهیونیستی بود. این جنبش در آمریکا، اروپا و حتی آمریکای لاتین در حال فعالیت است و ساختار امنیتی و سیاسی اسرائیل آن را به عنوان یک تهدید علنی قلمداد کرده است. مساله درگیری اسرائیل با دادگاه اتحادیه اروپا در بحث به رسمیت شناختن قدس شرقی به عنوان پایتخت و همچنین تحریم کالاهای تولید شده در شهرک‌‌های صهیونیستی از جمله مسائلی بود که در سال گذشته به محور تضاد و تقابل میان تل‌آ‌ویو و اتحادیه اروپا تبدیل شد و اسرائیل برای آن‌که از شر این هجمه‌ها خلاص شود، به سراغ کشورهای اروپای شرقی رفت و توانست برخی از آنها را برای خنثی‌سازی تهدیدهای اروپا با خود همراه کند. موضوع دیگری که به شدت در سال گذشته اهمیت پیدا کرد و به نوعی عصبانیت صهیونیست‌ها را برافروخت، تایید و شروع به تحقیقات در مورد جنایات جنگی اسرائیل از سوی دیوان کیفری بین‌الملل بود. این نهاد قضایی بین‌المللی به نوعی یک دعوای حقوقی را علیه تل‌آویو به راه انداخت و قرار بر این است که تحقیقات علیه این رژیم شروع شود ولی کارشکنی‌های بین‌المللی از همان دقایق اول از سوی صهیونیست‌ها شروع شد و تمام مقام‌های اسرائیل اعلام کرده‌اند که نمی‌گذارند دیوان مأموریتش را به ضرر اسرائیل به پایان برساند.

چشم‌انداز ۱۴۰۰

وی در پایان خاطرنشان کرد: در طیف داخلیِ تحولات، طی روزها و سال آینده، رژیم صهیونیستی تنش بسیار زیادی را در داخل تجربه خواهد کرد که نخستین بحث، برگزاری انتخابات چهارم، نتایج آن و وضعیت ائتلاف‌سازی‌ها است؛ چراکه اگر باز هم اختلاف زیاد شود، بدون تردید می‌توانیم شاهد انتخابات پنجم باشیم و این یک فاجعه خواهد بود. از سوی دیگر، توجه داشته باشید که بحران اقتصادی و شیوع کرونا می‌تواند مشکلات جدی برای رژیم صهیونیستی به بار بیاورد که به نظرم با آمدن «جو بایدن» به کاخ سفید تنش میان اسرائیل و آمریکا هم بیشتر خواهد شد. به احتمال زیاد اگر راست‌گراهای افراطی در تل‌آویو رأی بیاورند بایدن نسبت به رژیم صهیونیستی زاویه پیدا خواهد کرد؛ چراکه احتمال کلید زدن مذاکرات سازش توسط دموکرات‌های کاخ‌ سفید وجود دارد. در عرصه منطقه‌ای هم اسرائیل در سال جدید سعی می‌کند حملات خود را به مواضع مشخص در سوریه و لبنان افزایش دهد یا حداقل آنها را هدفمند انجام دهد که هزینه‌هایی را برای آنها در بر خواهد داشت و از سوی دیگر ادامه ترورها متصور است. در عرصه بین‌المللی هم با آ‌مدن بایدن، بدون تردید فشار اتحادیه اروپا روی اسرائیل تا حدودی افزایش پیدا خواهد کرد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز