خبرگزاری کار ایران

نگاهی به تحولات بریتانیا در سالی که گذشت:‌

استاد دانشگاه اکستر: اسکاتلند همچنان برای دولت مرکزی بریتانیا دردسرساز است/ لندن در تلاش برای افزایش توان دفاعی

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۳۴۳۵

استاد علوم سیاسی دانشگاه اکستر گفت: سند مهم بریتانیا در زمینه بررسی سیاست‌های دفاعی، امنیتی و سیاست خارجی این کشور یکی از تحولات مهم در سال گذشته بود.

به گزارش ایلنا، پروفسور «جیسون ریفلر» استاد علوم سیاسی در دانشگاه اکستر است. حوزه فعالیت‌ها و تحقیقات وی رفتار سیاسی و سیاست خارجی بریتانیا را در بر می‌گیرد.

جیسون ریفلر با اشاره به تحولات در بریتانیا طی یک سال گذشته به خبرنگار ایلنا گفت:  بریتانیا مانند اکثر کشورهای جهان طی یک سال گذشته درگیر پاندمی کرونا بوده و هست. بنابراین به نظر می‌رسد که تمامی یا بخش اعظم سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های این کشور طی ماه‌های آینده همچنان مبتنی بر پشت سر گذاشتن این بحران سلامتی باشد. بنا به آخرین آمارها بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در بریتانیا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و نزدیک به ۱۳۰ هزار نفر نیز در پی این وضعیت جان خود را از دست داده‌اند. بنابراین بحران همچنان در این جزیره ادامه داشته و بدیهی است که دولت تاکید بسیاری بر این مسأله دارد.

وی در ادامه افزود: شیوه واکنش دولت بریتانیا به این بحران مایه انتقاد بسیاری از مردم بود. دولت «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر بریتانیا آنچنان که بسیاری انتظار داشتند این وضعیت را جدی نگرفت و رویکردی مانند دیگر رهبران پوپولیست جهان، از ترامپ گرفته تا بولسونارو، در پیش گرفت. این امر باعث شد که اپوزوسیون، از جمله حزب کارگر، از دولت و سیاست‌هایش در این زمینه انتقاد بسیار انجام دهد. دلیلش هم این است که جانسون نه‌تنها واکنشی بسیار کند به این واقعه داشت بلکه حتی زمانی هم که اوضاع رو به بدتر شدن گذاشت، ترجیح داد اقتصاد و بخش سرمایه را به جان مردم و کارگران ترجیح دهد. بنابراین رویکرد دولت در این زمینه بسیار جای انتقاد دارد.

وی در ادامه گفت: نکته مهم دیگر تغییرات ساختاری در نهادهای حزبی بریتانیا است. از جمله این تغییرها می‌توان به تغییرات ساختاری در حزب کارگر بریتانیا اشاره کرد. حزب کارگر چند ماه پیش عضویت «جرمی کوربین»، رهبر پیشین و کاریزماتیک این حزب را معلق کرد. از یاد نباید برد که رهبری «کی‌یر استارمر» در اوایل سال جاری به‌عنوان رهبر جدید این حزب در پی شکست سنگین در انتخابات چه جنجال‌های فراوانی به دنبال داشت. در آن زمان، بسیاری از کارشناسان هشدار دادند که این انتصاب به معنای تغییر رویکرد در حزب کارگر خواهد بود و همینطور هم شد. کوربین به یهودستیزی متهم شد و به نظرم این دست آخر بهانه‌ای است برای کنار گذاشتن سیاست‌های رفاهی گسترده‌ای که کوربین حامی‌شان بود. در میانه این پاندمی اتفاقا می‌توان دید که رویکردهایی که کوربین داشت، به‌ویژه در زمینه عدالت اجتماعی و درمان رایگان، تا چه اندازه اهمیت دارد.

ریفلر در ادامه افزود: بحران اسکاتلند نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد. پس از نهایی شدن برگزیت، وزیر اول اسکاتلند تاکید کرد که این کشور بار دیگر تلاش خواهد کرد حساب‌های خود را از بریتانیا جدا کند،‌ خاصه به این علت که رویکرد این کشور مبتنی بر ماندن در اتحادیه اروپاست. با این همه، به نظرم، قضیه کمی پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. آخرین نظرسنجی‌ها نشان از آن دارد که اکثر مردم اسکاتلند همچنان ادامه عضویت در بریتانیا را به جدایی از آن ترجیح می‌دهند. نزدیک به نیمی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی‌ها به استقلال اسکاتلند رای منفی داده‌اند. این بدان معناست که تلاش ناسیونالیست‌های اسکاتلندی برای جذب آرای مردم نتوانسته راه به جایی ببرد. با این همه، «نیکلا استرجن»، وزیر اول اسکاتلند، طی روزهای گذشته از انجام اقدام‌هایی برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا خبر داد. وی افزود که اجازه نخواهد داد بدون بررسی تمامی گزینه‌های ممکن عضویت در اتحادیه اروپا از اسکاتلند سلب شود و همین خود بدان معناست که وضعیت در این کشور بنا نیست به این زودی‌ها در زمینه استقلال به نتیجه برسد.

این تحلیل‌گر در ادامه عنوان کرد: سند مهم بریتانیا در زمینه بررسی سیاست‌های دفاعی، امنیتی و سیاست خارجی این کشور یکی از تحولات مهم در سال گذشته بود. در این سند ۱۰۰ صفحه‌ای، روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت ملی بریتانیا اعلام شد. این گزارش تاکید کرد که روسیه همچنان تهدید مستقیم برای بریتانیا بوده و انتظار می‌رود که فعالیت‌های مسکو در کشورهای همسایه بریتانیا افزایش یابد. در این زمینه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به‌عنوان یکی از متحدان منحصربه‌فرد بریتانیا عنوان شده و این خود بدان معناست که لندن بنا ندارد در برابر مسکو کوتاه بیاید.

نکته مهمی که از یاد نباید برد رویکرد جدید و تهاجمی بریتانیا در زمینه نظامی است. بریتانیا اخیرا در گزارشی که پیشتر حرفش را زدم اعلام کرد که بنا دارد زرادخانه اتمی خود را افزایش دهد. بر این اساس، تهدید تروریستی به‌عنوان یکی از واقعیت‌ها در این کشور عنوان شده و همکاری با کشورهایی چون عربستان در این زمینه حیاتی تلقی شده است. این در حالی است که فشارها بر جانسون برای توقف حمایت از عربستان در جنگ یمن در حال افزایش است. از سوی دیگر، جانسون اخیرا گفته که کشورش باید ظرفیت‌ها در زمینه اجرای حملات سایبری علیه کشورهای دشمن را افزایش دهد. بنابراین به نظر می‌رسد که بریتانیا اقدام‌ها در زمینه امنیتی و دفاعی را افزایش بی‌سابقه‌ای خواهد داد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز