خبرگزاری کار ایران

یک مقام الجزایر:

فرانسه مسئولیت آزمایش‌های هسته‌ای خود را به عهده بگیرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۶۰۹۰

یک مقام ارشد نظامی الجزایر از فرانسه خواست تا مسئولیت تاریخی خود را در پرونده آزمایش‌های هسته‌ای که در صحرای الجزایر طی دهه ۱۹۶۰ انجام داد، به عهده بگیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از عربی ۲۱، «بوزید بوفریوه»، رئیس گروه مهندسی رزمی فرماندهی نیروهای زمینی الجزایر از فرانسه خواست تا مسئولیت تاریخی خود را در پرونده آزمایش‌های هسته‌ای که در صحرای الجزایر طی دهه ۱۹۶۰ انجام داد، به عهده گیرد.

بوفریوه تصریح کرد: «فرانسه باید مسئولیت تاریخی خود را در قبال این موضوع  به ویژه پس از تایید معاهده جدیدی در مجمع عمومی سازمان ملل توسط ۱۲۲ کشور برای جلوگیری از استفاده از سلاح هسته‌ای به عهده بگیرد.»

وی تاکید کرد که اصل آلایندگی به صورت واضح و آشکار به رسمیت شناخته شده است و این نخستین بار است که جامعه جهانی از قدرت‌های هسته‌ای می‌خواهد که خطاهای گذشته را برطرف کنند.

فرانسه در تاریخ ۱۳ فوریه ۱۹۶۰ اولین آزمایش هسته‌ای را در صحرای الجزایر در منطقه رقان (جنوب) با نام «الیربوع الازرق» انجام داد و در آن از چهار بمب اتمی با انرژی انفجاری بین ۱۰ تا ۷۰ کیلو تن استفاده کرد که معادل سه برابر قدرت بمب مورد استفاده در هیروشیما است و پیامدهای رادیولوژیکی آن سراسر آفریقای غربی و اروپای جنوبی را در بر می‌گیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز