خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از فریدون مجلسی؛

مقایسه رفتار بایدن و ترامپ با محوریت فرمان‌های اجرایی

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۴۱۰۴

رئیس‌جمهوری جدید آمریکا به درستی رئیس‌جمهوری جدید را یک فاشیست می‌داند و به نوعی در حال باطل کردن دیدگاه نژادپرستی او است که به نظرم کار بسیار صحیح و درستی خواهد بود.

«فریدون مجلسی» دیپلمات پیشین کشورمان طی یادداشتی برای ایلنا به مقایسه رفتار بایدن و ترامپ در مورد صدور فرمان‌های اجرایی پس از ورود به کاخ‌سفید پرداخت. وی معتقد است که به هیچ وجه نمی‌توان اقدام‌های این دو را با هم مقایسه کرد و اساساً این اقدام مقایسه غلطی است.

متن یادداشت به شرح زیر از نظر می‌گذرد:

اخیراً در برخی محافل اقدام‌های جو بایدن در مورد صدور فرمان‌های اجرایی با اقدام‌های ترامپ در اوایل به روی کار آمدنش در سال ۲۰۱۶ مقایسه می‌شود. معتقدم مقایسه کردن بایدن و ترامپ کار درستی نیست. بایدن به درستی ترامپ را یک فاشیست می‌داند و به نوعی در حال باطل کردن دیدگاه نژادپرستی او است که به نظرم کار بسیار صحیح و درستی خواهد بود.

برای من و بسیاری از کسانی که آمریکا را از نزدیک دیدند یا حداقل سال‌ها روی آن کار کردند، ترامپ همان شخصی است که با کلاه پوستین و بدن خالکوبی شده به کنگره حمله کرد و دموکراسی را زیر سوال برد. از این منظر معتقدم که بایدن حق دارد تمام فرامین به جا مانده از ترامپ را سریعاً پاک‌سازی کند. رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا نه تنها به ملت خود بلکه به تمام دنیا متعهد است و باید تعهد خود را اجرایی کند. بر این اساس کشوری که مدعی حقوق‌بشر است و بزرگ‌ترین ارتش و اقتصاد دنیا را در اختیار دارد نمی‌تواند با یک جانبه‌گرایی اوضاع را جلو ببرد.

قانون اساسی ایالات متحده هم اقدام‌های مخرب ترامپ را بر نمی‌تابد و از این منظر باز هم معتقدم اقدامات بایدن در طول دو هفته اخیر و همچنین ابطال فرمان‌های ترامپ کاملاً درست است. در تاریخ آمریکا به جا گذاشتن خرابه‌ای از یک رییس جمهور مانند ترامپ سابقه نداشته است و حالا بایدن در حال بازسازی خانه خراب شده است. به یاد داریم که ترامپ در ابتدای ورود به کاخ سفید طرح بیمه همگانی اوباما را در مورد هدف قرار داد و خرابی‌های زیادی به بار آورد. صدور فرمان‌های پی در پی و موضوعات مختلف و خارج شدن از توافق‌های چند جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی همه باعث شد تا ایالات متحده دیگر همانند گذشته به عنوان یک ابر قدرت نتواند کار خود را جلو ببرد.

مشکلی که در اینجا باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که رئیس‌جمهور ایالات متحده اساساً دارای اختیارات بسیار زیادی است و می‌تواند هر کاری انجام دهد ولی ترامپ فقط جنبه مخرب دستورهایش را به رخ دنیا کشید و طی چهار سال گذشته حتی یک لبخند از او به یاد نداریم و مشکل‌های زیادی به وجود آورد. در همین راستا دیدیم که ترامپ بسیاری از نزدیکان خود را اخراج کرد و تمامی این مولفه‌ها تجربه‌ای بسیار تلخ برای آمریکا به جا گذاشت. حالا با آمدن بایدن شاهد هستیم که او به نوعی می‌خواهد فرمان‌های فاشیستی ترامپ را ملغی کند. این در حالی است که پرونده استیضاح رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا همچنان باز است که دلیل اصلی آن هم سازماندهی شورش علیه کنگره بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز