خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه نوتردام در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ باید بپذیرد که دیگر جایی در سیاست آمریکا ندارد/ پاندمی کرونا ذات بی‌نظم کاخ سفید را بار دیگر نمایان کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۹۳۹۷

استاد علوم سیاسی دانشگاه نوتردام گفت: اساسا در آمریکا دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات رقابت سختی با یکدیگر دارند و بارها در رقابت‌های انتخاباتی شاهد تبادل آرا و دیدگاه‌های دو طرف بوده‌ایم، اما می‌توان گفت که انتخابات نوامبر سال ۲۰۲۰ از معدود مواردی بود که شاهد چنین رویارویی شدیدی بودیم.

به گزارش ایلنا، «جفری لیمن» استاد علوم سیاسی دانشگاه نوتردام است. وی در حوزه سیاست داخلی آمریکا، رفتارشناسی سیاسی و احزاب فعالیت می‌کند. 

«جفری لیمن» با اشاره به سیاست داخلی ایالات متحده در سال گذشته میلادی به خبرنگار ایلنا گفت: سیاست داخلی آمریکا طی سال گذشته بیشتر از هر زمان دیگری مبتنی بر چالش و بی‌نظمی بود. مهم‌ترین رویداد امسال هم بلاشک انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

آنچه درباره این انتخابات جالب‌توجه بود، رقابت سختی بود که میان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا و «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در گرفت. اساسا در آمریکا دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات رقابت سختی با یکدیگر دارند و بارها در رقابت‌های انتخاباتی شاهد تبادل آرا و دیدگاه‌های دو طرف بوده‌ایم، اما می‌توان گفت که انتخابات نوامبر سال ۲۰۲۰ از معدود مواردی بود که شاهد چنین رویارویی شدیدی بودیم. این را می‌توان حتی از اظهارات ترامپ پیش از برگزاری انتخابات نیز متوجه شد. او بارها و بدون هیچ مبنا و منبعی مدعی شده بود که پیروز انتخابات خواهد بود. منظورم این است که گمانه‌زنی درباره نتیجه احتمالی انتخابات یک بحث است و این‌که نامزدی بدون تردید خود را پیروز نهایی بداند، بحثی دیگر.

ترامپ باید بپذیرد که دیگر جایی در سیاست آمریکا ندارد/ پاندمی کرونا ذات بی‌نظم کاخ سفید را بار دیگر نمایان کرد

استاد دانشگاه نوتردام در ادامه افزود: مشکل اصلی ترامپ با پاندمی کرونا شروع شد. کووید-۱۹ به‌نوعی تمامی حساب‌ و کتاب‌های ترامپ را بر هم زد و ذات بی‌نظم کاخ سفید را بار دیگر نمایان کرد. مشکل اینجاست که یک بیماری فراگیر را نمی‌توان با بی‌توجهی و پیام‌های توئیتری رفع و رجوع کرد و همین باعث شد که واشنگتن نتواند واکنشی درخور به این وضعیت داشته باشد و بدل به کشوری با یکی از بالاترین آمار ابتلا و مرگ در میانه این وضعیت اضطراری شد. نکته مهم اینجاست که این امر تاثیر بسیاری بر آرای عمومی آمریکا گذاشت. چیزی که باید درک کرد، این است که اساسا چنین رویدادهایی بر نظر مردم عامه تأثیر بسیار می‌گذارد، چراکه بحث دیگر بر سر فلان تئوری سیاسی یا اقتصادی نیست که نخبگان در آن دست داشته باشند. بحث بر سر حیات روزمره مردم و تغییر اساسی در شکل زندگی‌شان است. وقتی نمی‌توانید بیرون بروید، قرنطینه امان‌تان را بریده و دوستان و آشنایان‌تان به ویروس مبتلا شده و حتی جان خود را از دست می‌دهند،‌ دیگر به‌سختی می‌توانید فریب توئیت‌های پرطمطراق رئیس‌جمهور‌ی‌تان را بخورید.

بنابراین به نظر من، پاندمی کرونا که مبدأ آن از چین بود، کمک شایانی به پیروزی بایدن در انتخابات کرد. نمی‌دانم که اگر این پاندمی روی نمی‌داد، باز هم شاهد پیروزی بایدن می‌بودیم یا خیر اما دست آخر نکته مهم اینجاست که در وضعیت پس از پاندمی دیگر جایی برای کسی مانند ترامپ وجود ندارد بلکه زمام کشور باید به دست کسی باشد که اوضاع را جدی گرفته و در پی بهبود آن برآید.

ترامپ باید بپذیرد که دیگر جایی در سیاست آمریکا ندارد/ پاندمی کرونا ذات بی‌نظم کاخ سفید را بار دیگر نمایان کرد

وی افزود: اما ترامپ نشان داد که به این راحتی‌ها بنا ندارد میدان را به بایدن واگذار کند. او حتی پیش از آغاز انتخابات در سوم نوامبر نیز سیاست شک و تردید را آغاز کرده و از احتمال تقلب گسترده در آرای پستی سخن به میان آورده بود. این زمینه‌چینی سبب شد پس از اعلام آرای نهایی، ترامپ بر طبل ادعای تقلب بکوبد. این اظهارات حتی پس از اعلام آرای الکترال نیز ادامه پیدا کرد. ترامپ اخیرا در پیامی توئیتری اعلام کرد که انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا حتی در حد روندهای انتخاباتی کشورهای جهان سوم نیز نبود. چرخش به سمت جبهه آبی چیزی بود که ترامپ به هیچ عنوان حاضر نشد زیر بار آن برود و به همین خاطر کارزارهای فراوان در زمینه شکایت به راه افتاد؛ کارزارهایی که البته راه به جایی نبرد. چندین و چند شکایت که توسط تیم انتخاباتی ترامپ ارائه شده بود، در دادگاه‌های ایالتی و دیوان عالی رد شد. این ضربه‌ای مهلک برای کسی است که به مدت چهار سال رهبر کشوری به بزرگی آمریکا بوده است.

از سوی دیگر، باید این را لحاظ کرد که حتی جمهوری‌خواهان صاحب‌نام و عقل‌مدار نیز به ترامپ پشت کردند. «میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا، طی سخنانی پیروزی بایدن را تبریک گفت و این به‌مثابه ضربه آخر برای رئیس فعلی کاخ سفید بود. در این میان، سریال شکست‌های ترامپ در حوزه حقوقی همچنان ادامه دارد. مدتی پیش، شکایت دونالد ترامپ و تیم حقوقی او درباره تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ایالت پنسیلوانیا نیز ناکام ماند. قاضی دادگاه گفت که شاکیان هیچ سندی که وجود تخلف در انتخابات را ثابت کند، ارائه نکرده‌اند. این چیزی است که در باقی نتایج شکایت‌های تیم ترامپ به چشم می‌خورد: ادعا بدون هیچ مدرکی!

این در حالی است که وضعیت در اردوی ترامپ بیش از هر زمان دیگری متشنج است و او اخیرا «جرد کوشنر»، داماد و مشاور خود را مسئول شکست خود در انتخابات دانسته است. این شکاف مدام بزرگ‌تر و بزرگ‌تر خواهد شد. البته اخیرا ۱۱ سناتور جمهوری‌خواه در سنا اعلام کردند که بنا دارند به پیروزی بایدن اعتراض کنند، اما بعید به نظر می‌رسد که این بتواند چیزی را در نهایت عوض کند. ترامپ باید بپذیرد که دیگر جایی در سیاست آمریکا ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز