خبرگزاری کار ایران

نگاهی به تحولات جهان در سال ۲۰۲۰/ پرونده ششم: اسرائیل و فلسطین

صف‌بندی علیه «بنیامین» در تل‌آویو/ موج عادی‌سازی با اعراب/ دست‌اندازی به ذخایر لبنان/ زد و خورد برای انتخابات چهارم/ پدافند علیه یهودی‌ستیزی در اروپا

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۷۴۱۷

کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی گفت: چالش‌های متعدد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مقیاس داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی از هر سال دیگر بیشتر بود و مشکل اصلی او در صورت پیروزی در انتخابات چهارم، روی کار آمدن دموکرات‌ها در کاخ‌سفید است.

«سید محمد جعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح مهمترین وقایع اسرائیل و فلسطین در سال ۲۰۲۰ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با نگاهی به تحولات اسراییل و فلسطین در سال گذشته، باید تمام رخدادها را در سه مقیاس داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد تحلیل قرار داد.

مقیاس داخلی

وی ادامه داد: در مورد مسائل داخلی شاهد برگزاری دور سوم انتخابات در سرزمین‌های اشغالی بودیم که حاصل انحلال کنست و درگیری‌های حزبی در تل‌آویو بود. در نهایت این انتخابات باعث شد تا برای دومین بار در تاریخ رژیم صهیونیستی کابینه‌ای با نخست‌وزیری چرخشی تشکیل شود که بسیار شکننده بود و اخیراً هم کنست منحل شده و قرار است دور چهارم انتخابات برگزار شود. مسأله دوم بحث شدت گرفتن اعتراض‌ها در تل‌آویو بود و حدود ۳۰ هفته است که ساکنان اراضی اشغالی نسبت به فسادهای اداری و مالی «بنیامین نتانیاهو» اعتراض می‌کنند و دامنه این اعتراضات به جایی رسیده که نتانیاهو زیر شدیدترین انتقادها قرار گرفته است که این یک رویداد بی‌سابقه به حساب می‌آ‌ید. مسأله مهم این است که بحران اقتصادی و همچنین سوء‌مدیریت نتانیاهو و تیمش در بحث مقابله با کرونا یکی دیگر از محرک‌های اعتراض‌های سال گذشته در تل‌آ‌ویو بوده است. توجه داشته باشید که در داخل سرزمین‌های اشغالی بسیاری از منتقدان، معتقد هستند که توانایی پایین رژیم صهیونیستی در عرصه پزشکی و بهداشتی باعث شده تا بحران کرونا عمیق‌تر شود.

مقیاس منطقه‌ای

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در عرصه منطقه‌ای مهمترین اتفاقی که رخ داد، بحث سلسله اقدامات رژیم‌صهیونیستی برای عادی سازی روابطش با کشورهای عربی بود. بسیاری از ناظران بین‌المللی این رویداد را یک اقدام به شدت مهم اعلام کردند اما واقعیت این است که امارات، بحرین و مراکش از گذشته با رژیم‌صهیونیستی رابطه داشتند و حالا این رابطه آشکار شده است. توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها هم در این پرونده بسیار نقش مهمی را ایفا کردند؛ به گونه‌ای که مشاور پادشاه بحرین که یک خاخام آمریکایی‌تبار با نام «مایک شنایر» است، تاثیر زیادی بر مسأله عادی‌سازی روابط تل‌آویو و منامه داشت. در سودان هم دولت موقت روابط با اسراییل را پذیرفته است و اگر قانون اساسی جدید این کشور تنظیم و تایید شود احتمال دارد دولت بعدی توافق با اسرائیل را ملغی اعلام کند.

ضربه به سوریه، سهم‌خواهی از لبنان

وی افزود: موضوع دیگری که در بحث منطقه‌ای باید مورد نظر قرار بگیرد، مقابله با محور مقاومت از سوی اسرائیل در سوریه و لبنان بود. بارها شاهد آن بودیم که حملاتی از سوی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به مواضع ارتش سوریه صورت گرفت و در لبنان هم شاهد چنین چیزی بودیم. در نهایت اسرائیل به دنبال آن بود تا بتواند به محور مقاومت ضربه وارد کند و از سوی دیگر در یمن هم حضور خود را عمیق کرد. مساله مهم دیگر سناریوی اسرائیل برای دست‌اندازی به ذخایر انرژی مدیترانه بود. در این راستا اسرائیلی‌ها سعی کردند مذاکرات خود با لبنان را بر سر تعیین مرزهای آبی از سر بگیرند و به نوعی به دنبال دستبرد به منابع زیرزمینی این کشور هستند. بحث ترورها در منطقه هم، مانند ترور شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده، به علاوه هدف قرار دادن چندین تن از فرماندهان جریان‌های فلسطینی از دیگر رویدادهای مهم سال گذشته بود که ستون فقرات آن را موساد تشکیل می‌داد.

مقیاس بین‌المللی

رضوی گفت: در عرصه بین‌المللی، اسرائیل به دنبال مقابله با یهودی‌ستیزی و همچنین جنبش بی.‌دی.‌اس (BDS) یا همان جنبش دانشجویی تحریم کالاهای صهیونیستی بود. این جنبش در آمریکا، اروپا و حتی آمریکای لاتین در حال فعالیت است و ساختار امنیتی و سیاسی اسرائیل آن را به عنوان یک تهدید علنی قلمداد کرده است. مسأله درگیری اسرائیل با دادگاه اتحادیه اروپا در بحث به رسمیت شناختن قدس شرقی به عنوان پایتخت و همچنین تحریم کالاهای تولید شده در شهرک‌‌های صهیونیستی از جمله مسائلی بود که در سال گذشته به محور تضاد و تقابل میان تل‌آ‌ویو و اتحادیه اروپا تبدیل شد و اسرائیل برای آن‌که از شر این هجمه‌ها خلاص شود، به سراغ کشورهای اروپای شرقی رفت و توانست برخی از آنها را برای خنثی‌سازی تهدیدهای اروپا با خود همراه کند.

چشم‌انداز ۲۰۲۱ میلادی

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۱ میلادی، رژیم صهیونیستی تنش بسیار زیادی را در داخل تجربه خواهد کرد که نخستین بحث برگزاری انتخابات چهارم خواهد بود. از سوی دیگر، توجه داشته باشید که در سال آینده میلادی، بحران اقتصادی و شیوع کرونا می‌تواند مشکلات جدی برای رژیم صهیونیستی به بار بیاورد که به نظرم با آمدن «جو بایدن» به کاخ سفید تنش میان اسرائیل و آمریکا هم بیشتر خواهد شد. به احتمال زیاد اگر راست‌گراهای افراطی در تل‌آویو رأی بیاورند بایدن نسبت به رژیم صهیونیستی زاویه پیدا خواهد کرد؛ چراکه احتمال کلید زدن مذاکرات سازش توسط دموکرات‌های کاخ‌سفید وجود دارد. در عرصه منطقه‌ای هم اسرائیل در سال ۲۰۲۱ سعی می‌کند حملات خود را به مواضع مشخص در سوریه و لبنان افزایش دهد یا حداقل آنها را هدفمند انجام دهد که هزینه‌هایی را برای آنها در بر خواهد داشت و از سوی دیگر ادامه ترورها متصور است. در عرصه بین‌المللی هم با آ‌مدن بایدن، بدون تردید فشار اتحادیه اروپا روی اسرائیل تا حدودی افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز