خبرگزاری کار ایران

نگاهی به تحولات آفریقا در سالی که گذشت؛

تحلیلگر مصری: زنجیره فرصت‌طلبی‌ها در شمال آفریقا توسط امپریالیست‌ها ادامه دارد/ سایه جدال گازی بر سر منطقه/ مصر به دلیل موفقیت در سقوط پروژه جدید خاورمیانه مجازات می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۵۴۱۷

تحلیلگر مصری تاکید کرد که منطقه شمال آفریقا شاهد حوادث فراوانی در سال ۲۰۲۰ بوده و زنجیره فرصت طلبی‌ها و کمین کردن‌ها در این منطقه از سوی قدرت‌های امپریالیست جهانی همچنان ادامه دارد.

«محمد سید احمد»، استاد دانشگاه قاهره و تحلیلگر سیاسی مصر در تبیین رویدادها و تحولات منطقه شمال آفریقا در سالی که گذشت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: منطقه شمال آفریقا شاهد حوادث زیادی در سال ۲۰۲۰ بوده است . زنجیره فرصت‌طلبی‌ها و کمین کردن‌ها در این منطقه از سوی قدرت‌های امپریالیست جهانی همچنان ادامه دارد. تروریسم همچنان به مصر حمله می‌کند و قدرت‌های امپریالیستی هنوز تلاش می‌کنند این کشور را به دلیل موفقیت در سقوط پروژه جدید خاورمیانه مجازات کنند. حربه آنها برای مجازات مصر  فتنه‌انگیزی در مرزهای این کشور است.  پرونده سد «النهضه» هنوز در حالت تعلیق بوده و مصر به‌رغم همه تلاش‌ها در طول سال ۲۰۲۰ نتوانست به راه حلی دست یابد.

سید احمد افزود: در لیبی نیز شعله‌های آتش جنگ همچنان زبانه می‌کشد البته مصر توانست چندین بار برای حل بحران لیبی مداخله کند و گروه‌های درگیر در این کشور  را برای مقابله با قدرت‌های امپریالیستی رقیب در خاک لیبی بر سر سرقت ثروت مردم آن دور هم جمع کرده و متحد کند. 

 وی گفت: هنگامی که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه با «فائز السراج»، رئیس دولت وفاق ملی با توافق کردند و آنکارا با اجازه آمریکا نیروهای ترک را وارد خاک لیبی کرد، مصر در آنجا حضور داشت و «عبدالفتاح السیسی»،  رئیس‌جمهوری این کشور پیام شدید اللحنی را به ترکیه ارسال  و تاکید کرد که «الجفره» خط قرمز است. در واقع ترکیه عملا از تلاش برای ورود به مناطق «سرت» و «الجفره» برای کنترل چاه‌های نفت لیبی عقب‌نشینی کرد. قاهره همچنان برای دستیابی به راه حلی برای بحران لیبی تلاش می‌کند.  

این تحلیلگر مصری در ادامه تصریح کرد: اما در خصوص سودان،  مصر تلاش می‌کند اوضاع داخل سودان را که اخیرا شاهد تحولات مهمی بوده است، آرام کند. می‌توان گفت که بارزترین تحولات موجود در سودان  امضای توافق نامه صلح ادعایی با دشمن صهیونیست است  که یکی از برجسته‌ترین وقایع سال ۲۰۲۰ در سودان به شمار می‌رود.

وی افزود: در طول سال ۲۰۲۰ وقایع فراوانی در صحنه تونس رخ داد، اما بارزترین آنها تلاش نیروهای غیرنظامی برای حذف «راشد االغنوشی»، رهبر اسلام گرایان  و جبهه اخوان المسلمین از صحنه پارلمان و قدرت بود، اما آنها موفق نشدند و این جریان  همچنان در صحنه تونس مسلط باقی ماند. 

سید احمد گفت: در الجزایر یک انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سال ۲۰۲۰ صورت گرفت که خبر از بازگشت الجزایر به جایگاه مهم خود برای ایفای نقش در منطقه می‌دهد، چنانکه دیدیم، این اتفاق عملی شد و الجزایر در تلاش‌ها برای حل بحران لیبی و حمایت از آرمان فلسطین نقش پررنگی ایفا کرد. 

وی افزود: اما مراکش،  سال ۲۰۲۰ در مراکش با یک غافلگیری عجیب تمام شد. رباط از امضای توافق نامه صلح ادعایی با دشمن صهیونیستی خبر داد و اقدام‌ها در راستای عادی‌سازی روابط در این کشور همچنان ادامه دارد. 

این تحلیلگر مصری در ادامه خاطر نشان کرد: به طور کل می‌توان گفت که منطقه شمال آفریقا با شرق مدیترانه هم جوار بوده و شاهد مبارزه وحشتناکی برای کنترل گاز تازه کشف‌شده در طول سال ۲۰۲۰ بوده است. 

وی تاکید کرد: حوادث در این منطقه به عنوان یکی از مناطق درگیری جهان همچنان ادامه خواهد یافت. شاید تجهیز مصر به تسلیحات پیشرفته برای محافظت از امنیت ملی و حفاظت از سرمایه‌های مردم مصر در گاز کش‌ شده در شرق مدیترانه که در واقع نیروهای دریایی مصر را به جدیدترین سلاح‌ها مجهز می‌کند، ایالات متحده آمریکا را آشفته و ناراحت کرده است.

سید احمد گفت: شاید چنین تحولی بود که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا را در پایان سال ۲۰۲۰ بر آن داشت تا مانع اختصاص کمک یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری در بودجه آمریکا به مصر شود با این بهانه که قاهره کمک‌های آمریکا را دریافت می‌کند اما با آن تسلیحات روسیه را خریداری می‌کند. البته که این ادعا دروغ است زیرا مصر این کمک‌ها را به صورت پول دریافت نمی‌کند، بلکه تنها در قالب کمک‌های نظامی و اقتصادی به این کشور ارائه می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با وجود همه این تحولات، درگیری‌ها همچنان  در سایه  بحران کرونا  که در سال گذشته منطقه و جهان را تحت تأثیر قرار داده است، بعد از سال ۲۰۲۰ نیز ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز