خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پشت‌پرده حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد/ درون‌مایه سخنان پمپئو علیه تهران/ سناریوی تیم ترامپ در عراق قبل از اتمام دولت جمهوری‌خواهان

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۳۷۳۱

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران گفت: موضع‌گیری وزیر خارجه آمریکا در مورد حمله راکتی به سفارت بغداد به ما می‌گوید که آمریکایی‌ها پشت این حمله قرار دارند و در حال سناریوچینی خطرناک در بغداد هستند.

«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران درتشریح ابعاد حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد و پیامدهای آن برای عراق و منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از زمانی که بحث هدف قرار گرفتن سفارت آمریکا در بغداد مطرح شد، شاهد آ‌ن بودیم که رسانه‌ها بیش از هر جریان دیگری موضوع را برجسته کردند. این در حالی بود که هیچ‌کدام از جریان‌ها و گروه‌های عراقی مسئولیت این اقدام‌ها را به عهده نگرفتند و همین موضوع فضا را برای گمانه‌زنی رسانه‌ای باز کرد. برخی اعلام کردند که عوامل زیر نظر حشد‌الشعبی این اقدام را انجام دادند که این جریان با صدور بیانیه‌ای تمامی این اتهامات که طی این مدت مطرح شده بود را تکذیب و اعلام کرد که آنها جزیی از ساختار نظامی عراق به حساب می‌آیند. برخی دیگر هم می‌گویند که جریان‌های غیر منتسب به حشدالشعبی دست به این کار زدند که این مساله هم صرفاً در حد یک تحلیل رسانه‌ای و غیررسمی است.

وی ادامه داد: برخی دیگر از حملات به مقرهای نظامی و دیپلماتیک آمریکا مانند حمله به پایگاه نظامی این کشور در کرکوک هم مربوط به داعش است که این هم کاملاً مشخص شده است اما اتفاقاتی که شامگاه یکشنبه رخ داد به نظرم بسیار مشکوک است. توجه داشته باشید که دقایقی پس از انتشار خبر حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده مدعی شد که این اقدام توسط تهران انجام شده و علیه ایران موضع‌گیری کرد. به نظرم سرعت و مدل موضع‌گیری پمپئو بسیار نادر و قابل تأمل است و به همین دلیل است که می‌گویم این مسأله و برجسته کردن آن از سوی رسانه‌ها بسیار مشکوک است. توجه داشته باشید که در داخل آمریکا فقط یک ماه تا خروج ترامپ از کاخ سفید وقت باقی است و اوضاع و احوال منطقه به خوبی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در حال سناریوچینی هستند.

این کارشناس ارشد مسائل عراق تصریح کرد: جالب اینجاست تمام راکت‌هایی که گفته می‌شود به سمت سفارت آمریکا شلیک شده یا توسط سامانه‌های پدافندی مختل شده‌اند یا اینکه به هدف نخورده‌اند. بر این اساس یک پرسش بسیار بزرگ مطرح می‌شود. پرسش این است که چرا هیچکدام از راکت‌ها یا خمپاره‌ها آثار فیزیکی و تلفات نداشته است؟ ما صرفاً خبر شلیک راکت‌ها به سفارت آمریکا در بغداد را می شنویم که در گذشته هم مسبوق به سابقه بوده اما طی این مدت هیچ خبری مبنی بر تخریب این سفارت یا حتی به جا ماندن تلفات انسانی یا فیزیکی منتشر نمی‌شود و این موضوع هم یکی از ابهام‌هایی است که نشان می‌دهد به احتمال زیاد ایالات متحده پشت این جریان‌سازی‌ها قرار دارد. بحث اینجاست که هیچ یک از جریان‌ها مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است، اما پمپئو صراحتاً و به صورت مستقیم ایران را متهم می‌کند.

صدقیان افزود: نکته مهم‌تر این است که رویدادهای اخیر در زمانی رخ می‌دهد که ما شاهد افت قیمت دینار عراق هستیم و مشکلات اقتصادی بر بغداد و سایر شهرهای عراق به سرعت در حال تقویت شدن است. بر این اساس معتقدم تمام این مسائل اعم از امنیتی و اقتصادی در چارچوب یک سناریو باید مورد تحلیل قرار بگیرد؛ چراکه اعتراض‌های اخیر در اقلیم کردستان عراق و همچنین برخی از شهرهای این کشور درون‌مایه معیشتی و اقتصادی دارد اما خروجی آن یک به هم‌ریختگی امنیتی است. در این میان مواضع «مقتدی صدر» هم قابل تأمل است. او درخواست کرده در عراق حالت فوق‌العاده اعلام شود و نیروهای امنیتی این کشور اقدام به حفاظت و حراست از غیرنظامیان و مقرهای دیپلماتیک کنند. او به نوعی در حال ابراز عقیده خودش است و همین مسأله ابهام‌های زیادی را در صحنه سیاسی عراق به وجود آورده است. اگر مواضع صدر را در ماه‌ها و سال‌های اخیر مورد نظر قرار بدهیم می‌بینیم که او امروز یک موضع می‌گیرد و فردا موضع خودش را ۱۸۰ درجه تغییر می‌دهد. لذا مواضع ایشان را باید غیرثابت دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی‌ معتقدند که میدان‌داری صدر به دلیل تثبیت حضورش برای انتخابات است اما واقعیت این است که در مورد انتخابات و جایگاه صدر هم هیچ تحلیل درستی وجود ندارد؛ کمااینکه وضعیت دولت «مصطفی الکاظمی» هم مشخص نیست. توجه داشته باشید که الکاظمی گزینه مورد نظر تیم ترامپ به حساب می‌آید و مشخص نیست که با آمدن بایدن به کاخ‌سفید چه اتفاقی برای دولت فعلی بغداد خواهد افتاد. لذا به نظرم مهم‌ترین محور در مورد حمله اخیر به سفارت آمریکا را باید اظهارات و مواضع پمپئو و متهم کردن ایران دانست و این نشان می‌دهد که در طول یک ماه باقی‌مانده ازدولت ترامپ احتمال تقابل‌های پنهان و سناریوچینی‌های خطرناک وجود دارد. در مقابل به نظرم مواضع ایران معقولانه بوده و سعی کرده از هرگونه تنش خودداری کند اما به هر ترتیب باید دید تا قبل از ۲۰ ژانویه چه اتفاق‌هایی در منطقه رخ خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز