خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

نهادهای آمریکا توسط «کلاه‌خاکستری‌ها» هک شدند/ درز اطلاعات حمله به رسانه‌ها در این ابعاد، غیرطبیعی است/ احتمال تند شدن نگاه بایدن به روسیه

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۰۷۷

کارشناس مسائل آمریکا گفت: آنچه پس از این حملات بیش از همه مهم به نظر می‌رسد، جنگ روانی مخرب است که تمام شهروندان یکباره به دلیل احتمال سرقت داده‌هایشان دوچندان نگران می‌شوند.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد و پیامدهای حمله سایبری گسترده به نهادها و وزارتخانه‌های ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از چند روز پیش تاکنون اخبار مختلفی در مورد حمله هکرها به بسیاری از نهادهای ایالات متحده منتشر شده است که بر اساس این اخبار، وزارت دفاع ایالات متحده، انستیتوهای ملی سلامت، وزارت خزانه‌داری، وزارت تجارت آمریکا و بسیاری از شرکت‌های دولتی و خصوصی این کشور مورد حمله هکرها قرار گرفتند. در این میان باید توجه کرد که مساله جنگ سایبری یک موضوع جدید به شمار نمی‌‌آید، بلکه این مقوله صرفاً یک پارادایم تازه در میان جنگ‌های کلاسیک جهان به شمار می‌رود. آنچه که در این میان باید قبل از هر تحلیل مورد نظر قرار بگیرد، این است که چسبندگی فضای مجازی به زندگی بشر و سیاست‌مداران، موجب به وجود آمدن مدلی از رئالیسم در جهان شده است.

وی ادامه داد: در واقع ما شاهد به وجود آمدن یک فضای موازی در زندگی بشر هستیم و همین مقوله موجب می‌شود تا ساخت تجهیزات مربوط به فضای سایبر و همچنین سوء‌استفاده از این بستر به مرور افزایش پیدا کند. این حملات عموماً به صورت پنهانی اتفاق می‌افتد و حمله اخیر هم یک حمله سراسری و چند لایه به حساب می‌آید که در نوع خود کم‌نظیر بوده است. توجه داشته باشید که گفته می‌شود علاوه بر ایالات متحده بخشی از زیرساخت‌های اسرائیل هم مورد حمله قرار گرفته است و گستردگی آن به حدی بوده که شورای امنیت ملی آمریکا بلافاصله برای بررسی موضوع تشکیل جلسه داده است. باید متوجه باشید که بسیاری از این حملات به هیچ وجه آشکار نمی‌شود و دولتی که مورد هجوم قرار می‌گیرد، مایل به علنی کردن آن نیست و عموماً ساختار امنیتی دولت‌ها سعی می‌کنند گزارش این نوع از حملات را پنهان نگه دارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: معتقدم که ما شاهد به وجود آمدن یک جنگ جهانی نامرئی در بستر آشکار هستیم. نکته این است که در مورد حمله اخیر به نهادها و زیرساخت‌های حساس آمریکا دو مساله کلی وجود دارد؛ نخست آنکه یک حمله سایبری گسترده از سوی ساختار امنیتی آمریکا به تایید رسیده است و دوم آنکه این حمله توسط رسانه‌ها و همچنین مقام‌های آمریکا به افکار عمومی منعکس شده است. این دو مؤلفه به خوبی نشان می‌دهد تا چه حد این حملات سایبری، گسترده بوده است. آنچه در جنگ سایبری مهم به نظر می‌رسد، وجود یک تقابل اطلاعاتی تمام قد و در برخی حملات وجود یک جنگ فرماندهی و کنترل است. استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری یکی دیگر از مسائل مهم در این امر به حساب می‌آید که اتفاقاً در این حمله شرکتی که پیمانکار امور سایبری کاخ‌سفید و پنتاگون بوده، از همین راه آلوده شده است.

مطهرنیا افزود: آنچه که پس از این حملات بیش از همه مهم به نظر می‌رسد، جنگ روانی پس از آن است. این جنگ روانی به حدی مخرب است که تمام شهروندان یکباره و در یک ساعت نامشخص از این حملات باخبر می‌شوند و نهایتاً ظرف چند ساعت ترس بر آ‌نها به دلیل احتمال سرقت داده‌هایشان و همچنین نفوذ به ابزار ارتباط با فضای مجازی دوچندان می‌شود. بر این اساس معتقدم جنگ سایبری و همچنین حمله اخیر به آمریکا صرفاً در حوزه سلامت و امنیت نبوده و به احتمال زیاد به دلیل تبعات اقتصادی پاندمی کرونا، بخشی از ساختار اقتصادی ایالات متحده هم مورد حمله قرار گرفته است که به صورت خاص به وزارت خزانه‌داری و تجارت آمریکا مربوط نمی‌شود. آنچه که اطلاعات درج شده توسط رسانه‌ها نشان می‌دهد، به ما می‌گوید که این حملات توسط «هکرهای کلاه‌خاکستری»‌ انجام شده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: در مورد هک و نفوذ ما سه سطح هکر در جهان داریم. دسته اول «هکرهای کلاه‌سیاه‌» هستند که به قصد تخریب زیرساخت‌ها یا نهادها اقدام به انجام عملیات هک و نفوذ می‌کنند. دسته دوم «هکرهای کلاه‌‌سفید» هستند که حفره‌های امنیتی را صرفاً پیدا می‌کنند و حتی ممکن است از سوی کسانی که به آنها حمله کرده، مورد تشویق قرار بگیرد. دسته سوم «هکرهای کلاه‌خاکستری‌» هستند که پس از شناسایی حفره‌ها اقدام به جاسوسی از شرکت‌ها، نهادها و کشورهای هدف می‌کنند اما مشخص نیست که قصد آنها دقیقاً چیست. بر این اساس به دلیل آ‌نکه اطلاعات این حمله به رسانه‌هایی مانند رویترز، واشنگتن‌پست و نیویورک تایمز درج کرده به نظر می‌رسد که این عملیات توسط هکرهای کلاه‌خاکستری انجام شده باشد.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: اظهارات مقام‌های آمریکا نشان می‌دهد که روسیه پشت این حمله قرار داشته است و همین موضوع گویای آن است که کلاه‌خاکستری‌ها اقدام کننده این حملات بوده‌اند؛ چراکه این طیف از هکرها، عموماً پشتیبانی حکومتی و دولتی دارند. گرچه مسکو این ادعای واشنگتن را رد کرده اما باید توجه داشته باشیم که این حمله دقیقاً زمانی انجام شده که ساعاتی بعد از آن قرار بوده تا مجمع گزینندگان آ‌مریکا رئیس جمهور نهایی این کشور را انتخاب کنند. بر این اساس با روی کار آ‌مدن «جو بایدن» و احتمال تایید اینکه روسیه منشأ قطعی حملات بوده، احتمال دارد که این روند موجب تند شدن سیاست واشنگتن علیه چین و روسیه شود. نکته دیگر که باز هم به آن اشاره می‌کنم درج این اطلاعات به رسانه‌ها است که تاکنون در این حد سابقه نداشته و بسیار عجیب و مشکوک است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز