خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر سیاسی لبنان:

بیروت وارد یک تسلسل باطل شده است/ سازمان ملل هرگز در صحنه لبنان تأثیرگذار نبود/ آمریکا مسئول اصلی تاخیر در روند تشکیل دولت است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۱۴۹۴

تحلیلگر سیاسی لبنان تاکید کرد که امریکا مسئول تعویق در حصول راه‌حل‌ها برای بحران لبنان است که هدف آن خدمت به صهیونیست‌ها و پروژه آنها از طریق اعمال فشار بر نیروهای مقاومت در منطقه غرب آسیاست.

«علی مراد»، تحلیلگر سیاسی لبنان درباره وضعیت این کشور پس از گذشت بیش از یک سال از آغاز اعتراض‌های سراسری علیه سیستم ناکارآمد حاکم و درخواست‌ها برای انجام اصلاحات عمیق اقتصادی و سیاسی گفت: وضعیت اقتصادی و مالی در لبنان در حال حاضر فاجعه‌بار است، زیرا توانایی دولت موقت در حفظ چرخه تجارت و پوشش واردات کالاهای اساسی به تدریج کاش یافته و بانک مرکزی لبنان شروع به مصرف ذخایر اجباری بانک‌های کشور برای تأمین واردات سوخت، گندم، دارو و تأمین حقوق کارمندان دولت کرده است.

پیش‌بینی اقتصاددان حاکی از وقوع موج گسترده فروپاشی است

مراد افزود: اقتصاددانان و کارشناسان پولی و مالی پیش‌بینی می‌کنند که تا ابتدای سال ۲۰۲۱ یک موج فروپاشی گسترده رخ دهد که پیامدهای منفی آن گریبان‌گیر مردم لبنان شده و قدرت خرید آنها با کاهش نرخ لیر در برابر دلار هر روز کاهش یابد. 

وی تاکید کرد که در صورت عدم اصلاح وضعیت موجود، عدم تشکیل دولت جدید و عدم اتخاذ اقدام‌های لازم برای پیشگیری از سقوط در ماه‌های آینده، شاهد وضعیتی کاملا فاجعه‌باری خواهیم بود. 

طرح ماکرون زمینه‌ساز مداخله خارجی در امور لبنان می‌شود

مراد درباره  ابتکار «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه برای حل بحران لبنان گفت: طرح ابتکاری ماکرون دارای ابعاد مثبت و منفی است. نکته مثبت اینکه به جلوگیری از سقوط گسترده و احیای اقتصادی و مالی کشور کمک می کند. اما این پیامد منفی را به دنبال دارد که با سوء استفاده از نیاز لبنان به کمک، منجر به دخالت در امور لبنان می‌شود. ابتکار عمل ماکرون، پارلمان لبنان را ملزم به اجرای قوانین مطابق با دیدگاه فرانسه می کند حتی اگر این قوانین دارای عناوین اصلاحی باشند. بهتر این بود که نیروهای سیاسی لبنان شخصا روند اصلاحات را آغاز کنند نه اینکه آن را با اعتماد و تکیه به یک کشور خارجی اجرا کنند. متأسفانه واقعیت امروز لبنان محصول عملکرد طبقه سیاسی ست که از سال ۱۹۹۳ تاکنون در زمینه فساد و سوء مدیریت محاکمه نشده‌اند. 

هدف آمریکا در لبنان خدمت به صهیونیست‌ها از طریق اعمال فشار بر مقاومت است

مراد درباره اعمال فشار آمریکا بر صحنه سیاسی لبنان افزود: آمریکا فرانسوی‌ها را تحت فشار قرار داد تا مانع ارائه کمک مالی آنها حتی پیش از اجرای اصلاحات شود. واشنگتن از ورود دلار به لبنان جلوگیری و اتباع خود را برای مانع تراشی در مسیر راهکارهای ارائه‌شده تحریک کرده و فشارها و تحریم‌هایی را برای ممانعت از تشکیل دولت به بهانه‌های واهی برای جلوگیری از دستیابی حزب‌الله به وزارتخانه‌های مورد نظر اعمال می‌کند.  آمریکا مسئول تعویق در حصول راه‌حل‌ها برای بحران لبنان است که هدف آن خدمت به صهیونیست‌ها و پروژه‌های آنها  از طریق اعمال فشار بر نیروهای مقاومت در منطقه غرب آسیاست.  

این تحلیلگر سیاسی افزود که لبنان یکی از صحنه‌های مهمی است که دولت «دونالد ترامپ» با استفاده از بحران اقتصادی و مالی کنونی که عمدتاً توسط حامیان فاسد وی در لبنان ایجاد شده است، آن را هدف قرار داد.

نخست‌وزیری مجدد سعد الحریری نشان می‌دهد لبنان دچار یک تسلسل باطل شده است

وی درباره انتخاب مجدد «سعد الحریری» به عنوان نخست وزیر مکلف گفت: طنز ماجرا اینجاست که قیام و تظاهرات سال گذشته اساسا علیه دولت سعد الحریری آغاز شد و حال برخی پس از یک سال مجددا به همان گزینه الحریری بازگشته و وی را برای تشکیل دولت جدید انتخاب کرده‌ند. این نشان می‌دهد که لبنان دچار یک تسلسل باطل شده و با چیزی بیش از یک سراب مواجه نیست. با این حال یک واقعیت عملی وجود دارد که مرتبط با وضعیت فرقه‌ای لبنان است و آن اینکه سعد الحریری هنوز نماینده بزرگ‌ترین بخش اهل سنت در لبنان است و به موجب منصب نخست‌وزیری که باید توسط یک فرد سنی به عهده گرفته شود، سایر نیروها ناگزیر هستند که وی را به رغم همه انتقادات به ویژه فساد بپذیرند. 

سازمان ملل هرگز در صحنه لبنان تأثیرگذار نبوده است

وی تاکید کرد که درخواست‌های سازمان ملل و «آنتونیو گوترش»، دبیر کل این سازمان برای تسریع در روند تشکیل دولت هیچ تأثیری ندارد، چنانکه این سازمان بین المللی هرگز در صحنه لبنان تأثیرگذار نبوده است.

فشار آمریکا و طمع‌ورزی نیروهای سیاسی، مانع اصلی تشکیل دولت در لبنان است

مراد خاطر نشان کرد:  آنچه که تشکیل دولت را در لبنان به تأخیر انداخت، وتو و فشار آمریکا است و هنگامیکه واشنگتن تصمیم بگیرد روند تشکیل دولت را تسهیل کند، به اتباع خود دستور می‌دهد همکاری کنند. همچنین طمع‌ورزی نیروهای سیاسی مانع دیگری در مسیر تشکیل دولت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز