خبرگزاری کار ایران

گفتار درمانی در منزل برای کودکان 2 تا 5 ساله

asdasd
کد خبر : ۹۸۸۹۱۶

در این مقاله شما می توانید درباره گفتار درمانی کودکان در منزل گفتار، درمانی کودکان 2 تا 5 سال به بعد اطلاعات لازم کسب نمائید.

گفتار درمانی در منزل برای کودکان

در این مطلب از سایت فرزندان برتر قصد داریم درباره گفتار درمانی کودکان ۲ ساله صحبت کنیم و در انتها برای آشنایی بیشتر شما عزیزان، لیستی از مراکز معتبر گفتار درمانی که خدماتی تخصصی برای برطرف کردن اختلالات گفتاری و زبانی کودکان ارائه می کنند، گردآوری شده است. شما می توانید آن ها را در لیست پایین صفحه مشاهده کنید. 

از مزایای مهم این مراکز امکان ارتباط آنلاین با کارشناسان مربوطه است تا خانواده ها به راحتی از طریق واتساپ و یا تلگرام سوالات خود را مطرح کنند، علاوه بر آنکه امکان مشاوره تلفنی نیز فراهم شده است.

گفتار درمانی کودکان در نورولند

گفتار درمانی کودک کودکان 3 ساله بسیار قابل تشخیص تر و قابل درمان تر از کودک 2 ساله هست. دلیل این امر نیز دایره لغات وسیع تر و همراهی بیشتر کودک در حین درمان هست.

کودکان درگیر این نوع اختلال الگوی آوایی خاصی را به نمایش می گذارند، معمولا به دلیل مشکلاتی است که در عضلات زبان، لب و استخوان های فک آن ها وجود دارد به طوری که این گروه بعضی از آوا ها را در کلمات با یکدیگر جایگزین می کنند همانند: "ل" به جای "ر"، "د" به جای "ت". 

بسیاری از ما کودکانی را در اطراف دیده ایم که به جای توت، دود و ... می گویند. آن ها را می توان کودکانی درگیر اختلال گفتار دانست که در ادامه به گروهی از رایج ترین اختلالات گفتاری اشاره می شود:

گفتار درمانی در منزل برای کودکان 2 تا 5 ساله

گفتار درمانی کودکان

در مبحث گفتار درمانی اصطلاحات و حتی راهکار هایی به شکل مشترک وجود دارد به همین دلیل کارشناسان وب سایت فرزندان برتر برای راحتی شما مخاطبان عزیز، آن ها را به صورت مطالبی مجزا تدوین کرده اند تا دسترسی راحت تر شود‌. 

قبل از مطالعه مقالات، با توجه به این که مباحث مقداری تخصصی هستند نیاز است که با اصطلاحات رایج بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می کنیم مقالات مربوطه که در جدولی در این صفحه قرار گرفته اند را بخوانید که خالی از لطف نیست.

چه تمارینی می تواند به درمان اختلالات گفتاری کمک کند؟

علاوه بر گفتار درمانگر، والدین از مهمترین افرادی هستند که با شناخت به موقع می توانند تاثیر بسزایی در کاهش علائم و تسریع روند درمانی داشته باشند. 

تمارین و راهکار های ساده ای نیز طراحی شده اند که علاوه بر تشویق کودک به صحبت کردن می توانند به گفتار درمانی نیز کمک کند تا رشد چشمگیری در استفاده از این مهارت کاربردی را شاهد بود. 

برای آشنایی شما عزیزان روش ها و تمرینات ساده ای که حتی در منزل و توسط والدین نیز می توان آن ها را انجام داد اشاره شده است. 

نکات گفتار درمانی کودک 2 ساله

مهارت های زبان دریافتی کودکان در سن ۲۴ ماهگی

مهارت های زبان دریافتی در واقع اشاره به توانمندی کودکان از نظر درک زبان و مهارت های گفتاری دارد‌. 

  • در این سن باید بتوانند کلمات و جملات را به خوبی درک کرده و نسبت به آن ها عکس العمل مناسب نشان دهند. در غیر این صورت می تواند جز رفتار های هشدار دهنده باشد که باید آن ها را جدی گرفت. 
  • کودکان نرمال در ۲ سالگی قادرند نه تنها دو جمله کوتاه و متناسب را به کار ببرند بلکه با معانی آن ها نیز به خوبی آشنا هستند مانند "ظرفت را بردار و در آشپزخانه بگذار". 
  • نسبت به کلمات پرسشی ساده همچون "چی" و "کجا" واکنش معقول نشان می دهند. 
  • نه تنها اعضای بدن و یا اشکال کتاب را به خوبی می شناسند بلکه قادرند به آن ها نیز اشاره کنند. 
  • شناخت اشیا و قرار دادن آن ها در مکان خاص از دیگر توانمندی آن هاست. 

 مهارت های زبان اظهاری کودکان در سن ۲۴ ماهگی

مهارت های زبان اظهاری در واقع به توانمندی از کودکان اشاره می کند که از این طریق علاوه بر کاربرد درست کلمات و عبارات در ارتباطات کلامی بتوانند مراوده سازنده ای را نیز مدیریت کنند. 

توانمندی کودکان در این زمینه در 2 سالگی به این صورت است:

  • بیان بیش از ۵۰ کلمه متفاوت
  • ترکیب دو کلمه متناسب با هم مانند "لباس من"
  • استفاده از لحن گفتاری مناسب برای بیان جملات سوالی مانند "من بخورم"
  • جواب رد در موقعیت های ناخواسته
  • استفاده از لحن گفتاری متناسب در بیان حروف متنوع
  • استفاده از میم مالکیت و یا من برای اشاره به وسایل مدنظر مانند "ماشین من"

نباید فراموش کرد که رشد گفتاری مانند سایر مهارت ها با افزایش سن ارتقا پیدا می کند و در صورتی که کودک مشکلات کمی داشته باشد نشان دهنده اختلال نیست فقط والدین باید به علائم هشدار دهنده توجه کنند تا با مراجعه به گفتار درمانگر و تشخیص به موقع، اقدامات درمانی را سریعتر شروع کنند. 

گاه بی توجهی به این رفتار های هشدار دهنده می تواند عواقب سنگینی را داشته باشد علاوه بر این که شروع خدمات گفتار درمانی در زمان مناسب تاثیر شگرفی دارد. 

علائم هشدار دهنده برای مراجعه به گفتار درمانگر در ۲۴ ماهگی

  • کودک قادر نیست علی رغم تقلید صداها و حرکات، کلمات و عبارات درستی را بیان کند. 
  • استفاده از اصوات و عبارات تکراری در جملاتش به چشم می خورد و نیازی به بیان جملات به جز در مواقع ضروری نمی بیند. 
  • عکس العمل مناسبی در زمان شنیدن جملات دستوری نشان نمی دهد. 
  • صدای تو دماغی و یا صدای نازک جیغ جیغی در لحن گفتاری اش شنیده می شود.

 زمانی می توان گفت که یک کودک ۲ ساله از نظر مهارت های گفتاری در شرایط نرمالی قرار دارد که والدین یا مربیان که زمان بیشتری را با کودک سپری می کنند بتوانند حداقل نیمی از گفتار او را درک کنند.

تمارین گفتار درمانی کودک 4 ساله

اگرچه گفتار درمانی به عنوان یک تکنیک تخصصی مطرح است و نیاز است که متخصصان برای تشخیص و درمان اقدام کنند اما تمارین و راهکار هایی نیز وجود دارد که در منزل والدین می توانند انجام دهند و شاهد ارتقا توانمندی فرزند خویش باشند.

حرف زدن ساده

چقدر با کودکتان حرف می زنید؟ حرف زدن این روش آسان ولی با نتایج شگرف می تواند تاثیر بسیاری در کاهش علائم اختلالات گفتاری کودکان ایفا کند به شرطی که جملات کوتاه و ساده انتخاب شوند. 

اگرچه به نظر می رسد کودکان در سنی هستند که درک چندانی از جملات ندارند اما به راحتی ارتباط برقرار می کنند و حتی در صورت استفاده از روش های تشویقی می توان بازدهی بیشتری را نیز شاهد بود.

تهیه آلبومی از تصاویر جذاب و متناسب با سن کودک

کودکان از همان سنین اولیه بسیار کنجکاو هستند. یکی از راهکار های خلاقانه و تاثیر گذار برای ارتقا توانمندی گفتاری کودکان، تهیه آلبومی از تصاویر حیوانات و یا گیاهان مورد علاقه کودک است‌. 

والدین می توانند یک بازی ساده و جذاب طراحی کنند تا کودک با بیان درست نام هر یک مورد تشویق قرار گیرد.

مطرح کردن کلمات پرسشی و سوالات جذاب

از دیگر بازی های موثر و تاثیر گذار انتخاب سوالات متفاوت و دنباله دار درباره اشیا پیرامون است تا کودک بتواند ترسیمی از شی خواسته شده در ذهن داشته باشد و سپس گفتگویی را شروع کند. 

به طور مثال "آیا ماشین داری؟ عروسکت کو؟"

تکمیل جملات ناقص کودک و گسترش آن ها

والدین با توجه به این که از علت نقص های گفتاری کودک چندان مطلع نیستند ممکن است رفتار های غلطی را انجام دهند که نه تنها کمکی به بهبودی نمی کند بلکه باعث تشدید علائم نیز شود. 

نباید فراموش کرد زمانی که کودک قادر نیست جملات خود را به طور کامل بیان کند رفتار سرزنش گرانه و حتی تنبیه تاثیر بسیار منفی دارد. 

اگر دوست دارید کودکی با اعتماد به نفس داشته باشید بهتر است با تکرار جملات ناقص کودک آن را عادی سازی کنید و سپس همراه با او به شکل درست تکمیل کنید. 

به طور مثال اگر کودک گفت ماشین والدین بگویند: ماشین میخوای؟ بریم ماشین بیاریم؟ 

شعر خوانی

خوشبختانه کودکان از همان ماه های نخست تمایل عجیبی به ریتم، آهنگ و شعر های شاد نشان می دهند. والدین می توانند فعالیتی جذابی را با شعر خوانی ترتیب دهند به این صورت که شعری ساده را انتخاب کرده و با تکرار قافیه شعر، کودک را تشویق کنند تا آن را تکرار کند.

آشنا کردن کودک با وسایل مختلف

 کودکان ذاتاً کنجکاو هستند. والدین نیز می توانند با انتخاب وسایل ساده و بی خطر آن ها را ترغیب کنند که درباره این وسایل صحبت کرده و داستان سرایی کنند.

تکرار اصوات ساده مانند "ما، با، دو"

برخی از کودکان حتی در بیان ساده ترین اصوات همچون "ما، با، دو" نیز با چالش مواجه هستند. والدین می توانند با تشویق و راهکار های خلاقانه او را ترغیب به تکرار کنند.

تماس با نورولند

اگر دوست دارید علاوه بر عوامل بروز، درباره راهکارهای درمانی رایج اختلالات گفتاری نیز بیشتر بدانید مراجعه به وب سایت میدان ونک، ابتدای خیابان گاندی جنوبی، پلاک ۱۴۲ واحد ۲۴ پیشنهاد می شود علاوه بر آن کافی است تلفن را بردارید و با شماره تلفن 09124942773 تماس بگیرد تا کارشناسان در سریع ترین زمان پاسخگویی سوالات شما باشند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز