خبرگزاری کار ایران

تاریخچه آینه کاری

asdasd
کد خبر : ۹۵۲۳۹۰

هنر آینه کاری یکی از شاخه های هنر های تزیینی در کشور ما محسوب میشود و اگر بخواهیم تاریخچه این هنر را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم باید به دورهی ساسانیان بازگردیم. در این دوره از تاریخ کشور ما، اولین و زیباترین آینه کاری ها مرسوم شدند و بیشتر در کاخ ها و بناهای پادشاهان ایرانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

یکی از تزیینات دکوراسیون داخلی که از گذشته تاکنون کاربرد بسیار زیادی در زیبایی نمای ساختمان ها دارد، اینه کاری است. وقتی که قطعات کوچک آینه به شکل های هندسی و مدل های مختلفی همچون بته های مختلف در می آید و این آینه ها بر روی دیوارها و سقف ها و ستون ها و... بناهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد و به آن مکان جلوه ی زیبا  و درخشانی میبخشد.

تاریخچه آینه کاری

بازتاب نور در این آینه های کوچک و تشعشع آن باعث ایجاد درخشش و زیبایی خاصی میشود. از لحاظ استحکام نیز این نوع از تزیینات دکوراسیون داخلی بسیار مقاوم می باشد و تا سالهای بسیاری دوام دارند. اگر به مکان های تاریخی مختلفی رفته باشید و در آن مکان ها از تزیینات آینه کاری استفاده شده باشد، متوجه جلوه ی خاص و دوام بالای این آینه کاری ها خواهید شد.

هنر آینه کاری یکی از شاخه های هنر های تزیینی در کشور ما محسوب میشود و اگر بخواهیم تاریخچه این هنر را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم باید به دورهی ساسانیان بازگردیم. در این دوره از تاریخ کشور ما، اولین و زیباترین آینه کاری ها مرسوم شدند و بیشتر در کاخ ها و بناهای پادشاهان ایرانی مورد استفاده قرار میگرفتند.

 از آینه کاری های برجسته ی تاریخ کهن ایران می‌توان به بنای دیوانخانه ی شاه طهماسب صفوی در سال (۹۳۰–۹۸۴ق/ یا ۱۵۲۴–۱۵۷۶م) اشاره کرد. این بنای زیبا و نمونه ی برجسته ی هنر آینه کاری در شهر قزوین قرار دارد.

 تاریخچه آینه کاری

دلیل بوجود آمدن هنر آینه کاری در تزیین بناهای ساختمان ها

در فرهنگ ایرانیان، دو عنصر اب و اینه نماد پاکی و روشنایی می باشد. مردم کهن ایران اعتقاد داشتند استفاده از آینه و وجود آن در خانه باعث ایجاد خصلت هایی همچون راستگویی و صفا در انسان ها می بارد و به همین دلیل نیز از آینه کاری در تزیین دیوارها و ستون ها، سقف و .... استفاده میشد

جالب است بدانید که حدودا در سده ی 10 هجری قمری، انواع آینه های مختلف از اروپا ( به ویژه ونیز) وارد کشور ما میشد. در ان دوره نیز همانطور که میدانید نقل و انتقال کالاها از راه های زمینی انجام میشود ممکن بود که در طول مسیر برخی از کالاهای مورد معامله دچار مشکل شوند و به آنها آسیب وارد شود. یکی از این کالاهای وارداتی به کشور ما، اینه های اروپایی بودند. اصولا در اکثر مواقع در طول مسیر این آینه ها در اثر ضربه و ناهمواری های مسیر و... دچار شکستگی میشوند.

همین موضوع نیز باعث بوجود آمدن هنر آینه کاری در ایران شد. شاید اکنون این سوال برای شما پیش آید که هنر آینه کاری چه ربطی به موضوع تجارت اینه داشت؟

در پاسخ به این سوال شما باید گفت که هنگامی که آینه های مورد معامله و خریداری شده از اروپا در طول مسیر دچار نقض و شکستگی میشدند، هنرمندان برای انکه از این آینه ها استفاده کنند و بجای ضرر اقتصادی از منفعت این کالا استفاده کنند، قطعات شکسته را در اندازه ها و طرح های مختلف در می آورند تا در تزیینات داخلی نمای ساختمان ها از آنها استفاده کنند.

 تاریخچه آینه کاری

آینه کاری مدرن

امروزه نیز همانند گذشته از هنر آینه کاری برای تزیینات ساختمان ها و بناهای مختلف استفاده میشود. استفاده از آینه کاری در تزئینات بناهای مختلف، نمادی از اصالت ایرانی میباشد و به همین دلیل نیز هنوز هم این هنر طرفداران خود را حفظ کرده است. مهجام شیشه یکی از تولید کنندگان ایرانی آینه های دکوراتیو است. برای خرید آنلاین آینه دکوراتیو می توانید به فروشگاه آنلاینشون سر بزنید. 

تزئینات با آینه را میتوان بر روی دیوار هایی با جنس ها مختلف استفاده کرد:

1.      دیوار گچی

2.      دیوار سیمانی

3.      دیوار رنگ روغن

4.        دیوار کاه گل

5.        دیوار فلزی دیوار MDF

6.        دیوار سرامیکی

7.      دیوار سنگی

8.        دیوار چوبی و...

 تاریخچه آینه کاری

استفاده از هنر آینه کاری باعث بزرگتر دیده شدن محیط ها و فضاهای مختلف درون ساختمان ها میشود و موجی از انرژی مثبت و احساس شادابی را به افراد منتقل میکند. هزینه آینه کاری براساس ابعاد، مدل و رنگ شیشه متفاوت است.

استفاده از تزئینات با آینه هیچ تداخلی با مدل ها مختلف دکوراسیون مدرن ندارد و حتی میتوان از ابزار چیدمان مدرنی همچون: کاغذ دیواری ها، سنگ کاری و... به همراه آینه ها استفاده کرد.  همانطور که اشاره کردیم عمر این نوع از تزیینات نیز بسیار زیاد میباشد و تا سالها دوام دارند.

 بناهای تاریخی که در آنها از هنر آینه کاری استفاده شده است:

1.      تالار آینه باغ نارنجستان قوام

2.      سقف تالار عمارت بادگیر در کاخ گلستان

3.      سالن آینه کاری وزارت خارجه ۱۳۳۰

4.      موزه سعدآباد تهران

5.      مسجد نصیرالملک

6.      خانه مویدی

7.      موزه مقدم

8.      کاخ نیاوران

9.      مسجد گوهرشاد

10.  گنبد سلطانیه

11.  حمام وکیل شیراز

12.   مسجد جامع اصفهان و.......

 تاریخچه آینه کاری

نکته:

هنر آینه کاری نه تنها در ایران، بلکه در اکثر نقاط جهان مورد استقبال مردم قرار گرفت اما به دلیل استفاده ی بسیار زیاد از آن در بناهای اسلامی می توان از این هنر به عنوان نمادی از معماری اسلامی نیز نام برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز