خبرگزاری کار ایران

اخبار ملک در زیر سایه کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۱۳۱۸۷

اخبار ملک و اخبار مسکن همیشه تحت تاثیر مسائل روز اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرار می گیرد. در ماه های اخیر رونق در بازار بورس، شیوع ویروس کرونا از جمله مسائلی بودند که بر بازار مسکن تاثیر زیادی گذاشته است. ما در این مقاله به بررسی تاثیر عوامل ذکر شده بر بازار مسکن پرداخته ایم.

پیش بینی آینده بازار املاک در سال 99 زیر سایه کرونا

با گسترش پاندمی کرونا در دنیا اثرات آن بر اقتصاد و صنعت و حتی زندگی روزمره همه افراد غیر قابل چشم پوشی است. با آسیبی که گسترش این ویروس به دنیا و کشور وارد کرده است به طور دقیق، شاید نتوان به خوبی ابعاد آتی آن را پیش بینی کرد اما به طور قطع به یقین می توان اذعان داشت که گسترش این بیماری بر توان اقتصادی اکثریت جامعه تاثیری غیر قابل انکار گذاشته است و در پی آن دگرگونی مربوط به اخبار مسکن و تاثیرات آن بر قیمت های خرید و فروش ملک  نیز کاملا محسوس است. با توجه به سیاست فاصله گذاری اجتماعی که در پی گسترش ویروس کرونا در کشور حاکم شده تعداد افرادی که در جستجو برای پیدا کردن ملک هستند بسیار کم شده است.

به طور کلی برای ارزیابی اخبار مسکن و بازار مربوط به ملک، باید بازار مسکن مستقل و بازار مسکن وابسته به عواملی چون ارز، طلا، دلار و تحولات اجتماعی... را بررسی نمود. طبق گفته معاون وزیر مسکن: ارزیابی اخبار ملک و مسکن همواره این را به ما نشان می دهد که ناپایداری بازار مسکن با توجه به سنجش سایر بازارها باید انجام شود. البته هیچ گاه نمی توان به طور دقیق مشخص کرد که سایر بازارها تا چه میزان قابلیت تاثیر گذاری بر اخبار مسکن را دارا می باشند. با توجه به صحبت های معاون وزیر نمی توان به طور دقیق مشخص کرد که وضعیت حاکم بر جامعه تا چه میزان بر وضعیت ملک و مسکن موثر است.

اما شاید برای شما سوال باشد که چگونه می توان وضعیت بازار مسکن و ملک را با توجه به تحولات اخیر جامعه ارزیابی کرد؟ شاید بتوان گفت که سرمایه گذاران حوزه مسکن بیشتر از هر صنف دیگری دچار تحول و فراز و نشیب هستند اما راه هایی و فاکتورهایی وجود دارد که با دقت بر آن ها می توان نتایجی با سمت و سویی درست از آینده اخبار مسکن دریافت کرد. از مهم ترین این عوامل می توان به فاکتورهای زیر اشاره کرد:

میزان عرضه و تقاضا در بازار مسکن: کارشناسان حوزه مسکن اغلب با بررسی میزان عرضه و تقاضا، بازار مسکن را رصد می کنند. هرگاه وضعیت حاکم به طوری پیش رود که میزان تقاضا کاهش یابد، بالطبع قیمت مسکن کاهش خواهد یافت و برعکس آن هر زمان میزان عرضه پایین تر از تقاضا باشد بر قیمت های ملک و مسکن افزوده خواهد شد.

میزان فعالیت واسطه ها: واسطه ها در واقع افرادی هستند که نه به منظور سکونت در ملک بلکه به منظور سرمایه گذاری و منفعت حاصل از آن اقدام به خرید و فروش ملک می کنند. از این رو این افراد معمولا در زمان رونق بازار اقدام به خرید ملک می کنند و از رفتار مربوط به واسطه ها می توان به خوبی دریافت که آینده بازار مسکن و ملک به کدام سمت و سو خواهد رفت.

نرخ مصالح ساختمانی: شاید بتوان گفت که بازار مسکن از آن دسته اصنافی است که به تعداد بسیار زیادی از مشاغل دیگر مربوط است. حوزه ملک و ساختمان با بیش از صدها شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط است و یکی از اصلی ترین اصناف که به صورت مستقیم با این حوزه در ارتباط است مربوط به مصالح ساختمانی است. همچنین قیمت فلزاتی چون آهن نیز به عنوان یکی از اصلی ترین مواد بکار رفته در اسکلت ساختمان، بر قیمت تمام شده ساختمان موثر است.

نحوه چرخش سرمایه های سرگردان در بازار: در بازار ایران هر از چندگاهی سرمایه های خرد به صورت مقطعی در زمینه ای خاص صرف می شود. طلا، ارز، بورس از جمله آن هاست. در روزهای اخیر سرازیر شدن سرمایه به سمت بورس را شاهد هستیم و چندی بعد این سرمایه به سمت طلا و یا ارز یا مسکن سرازیر می شود. آنچه که از رفتارهای مردم در ایران برداشت می شود این است که این نحوه سرمایه گذاری اشتباه در آن ها یک سیکل چرخشی دارد که با بررسی آن می توان به خوبی پیش بینی کرد که چه بر سر قیمت تقریبی مسکن خواهد آمد.

تاثیر اوضاع بورس بر وضعیت مسکن

با حباب شکل گرفته در بازار بورس در روزهای اخیر بسیاری از سرمایه ها روانه این بازار شده است. با توجه به میانگین قیمت ملک در تهران در روزهای اخیر تا 15.6 میلیون تومان برای هر متر مربع، یک کارگر با متوسط دستمزد به حداقل بیست سال زمان نیاز دارد که بتوان یک آپارتمان خریداری نماید. بدان معناست که هیچ شهروند معمولی، توان خرید یک خانه متوسط را در پایتخت ندارد. اوضاع بورس و شیوع بیماری کرونا تا حدی باعث افت فروش و کاهش میزان حجم معاملات در بازار مسکن شده است که البته پیش بینی می شود با بهبود اوضاع این پاندمی و همچنین از بین رفتن حباب بورس، سرمایه زیادی دوباره به سمت بازار مسکن روانه شود و پیش بینی می شود قیمت مسکن بیش از این افزایش خواهد داشت.

اخبار ملک در زیر سایه کرونا

وضعیت اخبار ملک و خرید و فروش مسکن در پایتخت

طبق خبرگزاری دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، قیمت ملک در پایتخت با کاهش 2 درصدی همراه بوده است و البته عمده دلیل آن را می توان شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای خرید و فروش در نظر گرفت. گزارشات حاکی از آن است که طی دو ماه اخیر با کاهش 80 درصدی حجم معاملات در حوزه مسکن رو به رو بوده ایم. بررسی ها نشان می دهد که در همین اوضاع کسادی بازار مسکن در بعضی از مناطق تهران ما شاهد افزایش قیمت ملک و مسکن نیز بوده ایم. اگر به طور کلی بخواهیم ارزیابی کنیم تغییرات رفتار اخبار ملک در تهران را می توانیم در دو قسمت شمالی و جنوبی شهر تقسیم بندی کنیم. در مناطق جنوبی کاهش حجم معاملات، افت فروش و در نتیجه کاهش قیمت را در پی داشته است اما در مناطق شمال شهر تهران ما نه تنها شاهد کاهش قیمت نبودیم بلکه بر قیمت ملک در این مناطق افزوده نیز شده است. در مناطق 2 و 4 و 5 تهران تا سقف 7 درصد بر قیمت ملک افزوده شده است. این موضوع را از دو جهت می توان بررسی کرد. در این مناطق سفته بازان به خرید و فروش حرفه ای مسکن برای منفعت بیشتر در کوتاه ترین زمان ممکن می پردازند. بنابراین دلیل برای تخفیف دادن ندارند و اغلب خریداران در این مناطق از تمکن مالی بهتری برخوردارند و دلیل برای چانه زدن در پای معامله نیز ندارند. همچنین عامل دیگری که باعث افزایش میزان قیمت مسکن در آن منطقه شده، فقر فایل در مناطق شمالی تهران است. به دلیل شیوع ویروس کرونا اغلب صاحبان خانه اجازه بازدید از مسکن خود را به خریداران نمی دهند.

اخبار ملک در زیر سایه کرونا

چرا باید در خرید ملک از مشاور املاک کمک بگیریم؟

پیچیدگی های بازار ملک در زمینه های حقوقی و اقتصادی باعث می شود که معاملات ملکی به سادگی شکل نگیرد. باید بگوییم که اگر در امر خرید و یا فروش ملک کم تجربه هستید بهره گرفتن از یک مشاور املاک برای گرفتن بهترین نتیجه الزامی است. بسیاری از افراد گمان می کنند می توانند خود نقش یک مشاور املاک را در خرید و فروش ها به عهده بگیرند تا در هزینه های خود صرفه جویی کنند اما حوزه مربوط به مسکن مانند هر تخصص دیگری نیاز به مشاور با تجربه، آگاه و متخصص دارد. برای انتخاب یک مشاور املاک خوب باید یک سری ویژگی هایی را در نظر بگیرید:

داشتن مجوز های قانونی: به طور حتم مشاور املاک نیز مانند هر حوزه دیگر باید از صنف خود مجوز های لازم را دریافت نماید. بنابراین اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید قانونی بودن کسب و کار مشاور املاک است.

تجربه و سابقه کاری: در حوزه تخصصی مشاوران املاک تجربه و سابقه کاری می تواند مهم ترین عامل در موفقیت آن ها قلمداد شود. سابقه کاری را با طول مدت فعالیت کاری اشتباه نگیرید. ممکن است بعضی مشاورین املاک موفق در طی مدت کوتاهی به دلیل حسن انجام کار تجربه بالایی از خریدها و فروش هایی کسب کرده باشند.

- رضایت مشتریان قبلی: شاید از خود پرسیده باشید که چگونه از مشتریان سابق مشاوران املاک نظر خواهی کنم؟ چگونه به آنها دسترسی داشته باشم؟ اغلب مشاورین املاک که در کار خود خبره هستند دارای سایت و یا درگاهی اینترنتی برای تعامل با مشتریان خود می باشند. سایت هایی مانند اخبار ملک یکی از نمونه های موفق این دست سایت هاست که علاوه بر قرار دادن آخرین اخبار و تحلیل ها در بازار مسکن و ملک در سایت امکان نظر دهی را نیز فراهم کرده است.

 برای ثبت آگهی املاک چه کار کنیم؟

آگهی های املاک یکی از نیاز های اساسی و مشترک خریداران و فروشندگان ملک است. ثبت آگهی املاک از طریق درگاه های آنلاین و غیرآنلاین این امکان را فراهم می کند که افراد در کوتاه ترین زمان ممکن به هدف خود دست یابند. ثبت آگهی املاک بر روی سایت های مشاورین املاک یکی از کاربردی ترین روش های درج آگهی است. با ثبت آگهی املاک در سایت در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید ملک مورد نظر خود را به فروش برسانید و یا از آگهی های ثبت شده برای خرید ملک و یا آپارتمان استفاده کنید. سایت اخبار ملک این امکان را به طور رایگان در اختیار شما قرار می دهد تا به راحتی به خرید و فروش ملک خود در کوتاه ترین زمان ممکن بپردازید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز