خبرگزاری کار ایران

دومپریدون پرتجویزترین داروی ضدتهوع پزشکان

asdasd
کد خبر : ۹۰۵۲۴۴

داشتن حالت تهوع چیز خطرناکی نیست اما اگر شما به طور مرتب دچار حالت تهوع می‌شوید بهتر است به پزشک مراجعه کرده و علت اصلی آن را پیدا کنید و سعی کنید از بروز مجدد آن پیشگیری کنید.

دومپریدون ازجمله داروهایی است که با منظم کردن حرکات دستگاه گوارش حالت تهوع و استفراغ را رفع می‌کند. در برخی موارد از این دارو جهت رفع مشکل رفلاکس معده یا اصطلاحا ترش کردن هم استفاده می‌شود. سردرد، خشکی دهان، گیجی، خستگی مفرط، زودرنجی و تشنج برخی از عوارض مصرف این دارو می‌باشد.

شروع:

داشتن حالت تهوع چیز خطرناکی نیست اما اگر شما به طور مرتب دچار حالت تهوع می‌شوید بهتر است به پزشک مراجعه کرده و علت اصلی آن را پیدا کنید و سعی کنید از بروز مجدد آن پیشگیری کنید.

از شایع‌ترین دلایل تهوع بارداری است. اگرخانم هستید و تقریبا هر روز بعد از بیدار شدن از خواب دچار این حالت می‌شوید احتمال دارد شما باردار باشید که البته برای رفع حالت تهوع در بارداری هم راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

برخی افراد نیز به یک خوراکی خاصی حساسیت دارند، اگر بفهمید به چه ماده‌ای حساس هستید می‌توانید با عدم مصرف آن از بروز دوباره حالت تهوع پیشگیری کنید ،علاوه بر اینها داشتن اضطراب و سردردهای میگرنی هم می‌توانند باعث بروز این حالت شوند که بهترین راه مراجعه به پزشک و مصرف برخی داروها در این زمینه می‌باشد.

و یا اگر شما هم درحین حرکت با وسایل نقلیه دچار تهوع می‌شوید بهتر است از داروهای مثل دیمن هیدرینات استفاده کنید. این دارو که به قرص ماشین هم معروف است می‌تواند در پیشگیری از بروز این حالت موثر باشد. البته سریع ترین راه برای خلاصی  نوشیدن مایعات زیاد مثل آب و همچنین مصرف غذاهای مقوی و شیرین می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد همچنین غذاهای شور مثل کراکرهای نمکی و همچنین نوشابه می‌تواند تهوع صبحگاهی را کاهش دهد.

البته نیز می‌توانید از داروهای ضد تهوع موجود در داروخانه‌ها هم استفاده کنید. داروهای مختلفی مثل قرص دمیترون، قرص سیزاپراید، آمپول پلازیل و قرص دومپریدون  که از شایع ترین این داروها برای رفع تهوع میباد وجود دارند.

دومپریدون پرتجویزترین داروی ضدتهوع پزشکان

همه چیز درمورد قرص دومپریدون

دومپریدون داروی پرکاربردی است که جهت برطرف کردن حالت تهوع یا استفراغ مصرف می شود.

احساس تهوع اگرچه یک علامت شایع می باشد اما می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. داروهای ضدتهوع مانند دومپریدون را تنها زمانی می توانید مصرف کنید که علت تهوع شما مشخص شده باشد.

دومپریدون با کمک به تسریع حرکت غذا در دستگاه گوارش ، تهوع را مهار می نماید.

میزان و نحوه ی مصرف دومپریدون 

اگرچه باید قرص دومپریدون را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف نمایید، اما معمولاً مقدار مصرف روزانه ی آن برای بزرگسالان و افراد بالای ۱۶سال، یک قرص، سه مرتبه در روز می باشد.

از مصرف بیش از سه قرص در ۲۴ساعت خودداری نمایید .

در صورتی که این دارو برای کودک شما تجویز شده است، مقدار مصرف آن باید توسط پزشک محاسبه گردد.

بهتر است دومپریدون را نیم ساعت پیش از غذا مصرف کنید.با این حال مصرف پس از غذا نیز موثر می باشد اما زمان بیشتری طول می کشد تا اثر نماید.

درمان با این دارو عموماً کوتاه مدت می باشد و بیشتر از هفت روز طول نمی کشد.

تداخلات دارویی قرص دومپریدون با دیگر داروها

هیوسین/کتوکونازول/وریکونازول/فلوکونازول/ایتراکونازول/تریمیپرامین/اریترومایسین/ایزوکاربوکسازید

/نفازودن/آتروپین/مرفین/ایزوکاربوکسازید/خنثی‌کننده‌های اسید معده یا آنتی اسید ها (مانند آلومینیم ام جی اس، آلومینیم هیدروکساید، اسموپرازول و ..)

دومپریدون پرتجویزترین داروی ضدتهوع پزشکان

نحوه استفاده از قرص دومپریدون در دوارن بارداری

در انسان ها، هورمون پرولاکتین شیردهی را تحریک می‌کند و دوپامین ترشح شده از هیپوتالاموس، اثر جلوگیری‌کننده از رها شدن پرولاکتین را داراست. چون دومپریدون اثر ضد دوپامینی دارد، باعث افزایش ترشح پرولاکتین و به دنبال آن افزایش ترشح شیر از غدد پستانی می‌شود. البته این اثر دومپریدون باعث نشده‌است که در هیچ کشوری به عنوان داروی افزاینده شیردهی به رسمیت شناخته شود و بکار بردن این چنینی دومپریدون نوعی استفادهٔ بدون منبع در پزشکی تجربی محسوب می‌شود.با توجه به اینکه این دارو در شیر مادر ترشح می‌شود و مطالعهٔ قطعیی در مورد اثر آن روی کودکان شیرخوار منتشر نشده‌است، استفاده از آن به عنوان افزاینده شیر، مورد تأیید نیست. حتی در مقاله‌ای ادعا شده که خطر تشنج در نوزادانی که مادرانشان دومپریدون خوراکی استفاده کرده بودند، افزایش می‌یابد.

موارد منع مصرف قرص دومپریدون

  • خونریزی دستگاه گوارشی فوقانی یا تحتانی
  • انسداد روده یا سوراخ شدگی آن
  • وجود آسیب در کبد
  • تومور ترشح‌کنندهٔ پرولاکتین (پرولاکتینوما)
  • حساسیت به ترکیب شیمیایی دومپریدون
  • تومور هیپوفیزی آزادکننده پرولاکتین

و اما نکات مهمی که باید در هنگام مصرف این دارو رعایت کنید به عبارت زیر میباشد :

  1. اگر مصرف دومپریدون علائم بیماری شما را کنترل نکرد،پزشک خود را مطلع کنید و از مصرف بیش از حد مقدار تجویز شده خودداری کنید.
  2. درحین مصرف داروی دمپریدون در صورت بروز غش، افزایش ضربان قلب یا نا منظم بودن ضربان قلب سریعا پزشک خود را مطلع کنید.
  3. قرص دومپریدون را 15 تا 30 دقیقه قبل از غذا وهمراه یک لیوان آب میل کنید.

علاقه مندان میتوانند برای اطلاع بیشتر از قرص دومپریدون و یا هر قرص دیگر  به صورت تخصصی به مرجع دارویی هایتونیکس مراجعه کنند و جواب پرسش های خود را بیابند.

هایتونیکس مرجع دارویی ایران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز