خبرگزاری کار ایران

نکاتی برای خرید لوازم یدکی اصل

asdasd
کد خبر : ۸۹۴۸۱۷

بر خلاف عقیده بسیاری، آشنایی با قطعات و لوازم یدکی خودروها فقط برای تعمیرکاران یا فروشندگان لوازم یدکی ضروری نیست. بلکه هر کسی که خودرو دارد می تواند اطلاعاتی درباره لوازم یدکی داشته باشد و این اطلاعات حتی اندک هم می تواند در شرایطی کمک کننده و یا حتی ضروری باشد.

لوازم یدکی انواع مختلفی دارد و نسبت به هر نوع خودرو متفاوت است. خرید لوازم یدکی معمولا هزینه بردار است و افرادی که خودرو دارند همیشه نگران خراب شده قطعات آن و پرداخت هزینه برای خرید لوازم یدکی دارند. در ادامه چند نوع از لوازم یدکی های مهم را معرفی و کار هر یک را مختصر شرح می دهیم.

واحد کنترل سیستم ABS

سیستم ترمز ABS یکی از مهمترین و کارامد ترین سیستم‌های امنیتی است که در خودروها استفاده می ‌شود. در واقع واحد کنترل این سیستم نقش اساسی را بازی می کند. خود این سیستم به وسیله یک هسته مرکزی که واحد کنترل ترمز ضد قفل (به انگلیسی: ABS Control Unit) نام دارد کنترل می شود. این سیستم با جلوگیری از قفل شدن چرخ ها هنگام ترمز گیری، باعث می شود خودرو حین ترمز گرفتن سر نشده و تعادلش را از دست ندهد. نحوه کار آن به این صورت است که از طریق سرعت گردش چرخ تشخیص می دهد آیا چرخ قفل شده یا خیر. زمانی که مطمئن شد چرخ قفل شده است، سوپاپ برگشتی را بطور متناوب باز و بسته می‌ کند. اگر احیانا واحد کنترل سیستم ABS مشکلی داشته باشد، یک چراغ نارنجی یا زرد رنگ ABS در نشان دهنده های خودرو روشن خواهد شد و شما را مطلع می کند.

دیسک ترمز

دیسک ترمز یکی از قطعات و لوازم یدکی مهم خودرو می باشد که در سیستم چرخ و متعلقات آن نقش زیادی دارد. همانطور که از اسمش پیداست این قطعه در امنیت خودرو هنگام ترمزگیری موثر است. این قطعه همیشه همراه با چرخ ها در حال گردش است. اگر به هر دلیلی این قطعه توقف کرده و دیگر نچرخد، چرخ های خودرو نیز از حرکت ایستاده و خودرو متوقف می شود. دیسک ترمز انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع آن قیمت های متفاوتی را دارد می باشد. دیسک های ترمز از لحاظ کارایی معمولا به دو دسته معمولی و خنک شونده تقسیم می شوند. دیسک ترمز معمولی به شکلی کاملا ساده طراحی شده و سطح بیرونی آن ها صاف و صیقلی است؛ در حالیکه دیسک های خنک شونده در شکل های متفاوتی طراحی و روانه بازار خرید لوازم یدکی می شوند.

دینام

دینام قطعه‌ای است که از یک سری سیم پیچ الکتریکی متحرک و ثابت به علاوه تعدادی جاروبک تشکیل شده است. می توان گفت وظیفه اصلی دینام یا آلترناتور تامین انرژی الکتریکی برای شارژ کردن باتری خودرو از طریق یک تسمه است. این تسمه هم نیروی خودش را مستقیما از میل لنگ می ‌گیرد. از کار افتادن و خرابی دینام باعث می شود باتری شارژ نشده و خالی شود. با این اتفاق یک چراغ هشدار قرمز رنگ به شکل باتری در پشت آمپر خودرو روشن می شود تا شما را مطلع کند.

پلوس

پلوس قطعه‌ای از قطعات جلوبندی ماشین است که برای انتقال نیرو به چرخ های خودرو به کار می رود. برای انتقال نیروی تولید شده در موتور خودروها به یک سیستم انتقال قدرت نیاز داریم. این سیستم انتقال از اجزای مختلفی تشکیل شده و هماهنگی و عملکرد صحیح آن موجب حرکت نرم خودرو می شود. این قطعه از یک طرف به دیفرانسیل و از طرف دیگر به چرخ های خودرو متصل می شود. نتیجه این است که چرخش دیفرانسیل خودرو از طریق اتصال پلوس به چرخ ها منتقل شده و باعث چرخیدن آنها می شود. با توجه به اینکه جعبه دنده در جلو یا عقب خودرو قرار گرفته باشد، نوع پلوس استفاده شده نیز متفاوت است.

نکاتی برای خرید لوازم یدکی اصل

بلبرینگ چیست؟

این لغت از دو کلمه ball به معنی گوی و bearing به معنی تحمل کردن تشکیل شده است.

کار اصلی بلبرینگ ها جلوگیری از کشیده شدن سطوح روی یکدیگر می باشد. همچنین بلبرینگ می تواند باعث کاهش تماس سطوح و کاهش میزان اصطکاک شود. بلبرینگ می تواند گونه‌ای از یاتاق ها هم باشد که از فواید آن می توانیم به کاربرد وسیع آن در ابزارهایی مانند دیسک های سخت رایانه و اسکیت ها و... اشاره کرد .

کاربرد بلبرینگ در جاهایی که بار نسبتا کوچک باشد بیشتر است. یکی از فواید خرید بلبرینگ این است که هم توانایی تحمل بار های شعاعی و هم تحمل بار های محوری را دارد .

در بلبرینگ ابتدا بار از قسمت خارجی به گوی اعمال می شود و فشار ناشی از آن  از همان جا به لایه های داخلی وارد می شود. با  توجه به این نکته که گوی های شکل کروی دارند متوجه می شویم که نقطه برخوردش با قسمت های خارجی و داخلی بسیار کوچک است، در نتیجه توانایی نرم حرکت کردن را دارد. در صورت خرد شدن یا تغییر شکل بر اثر فشار بیش از حد به گوی (با توجه به کوچک بودن منطقه تماس) می توان از یاتاقان های غلطکی یا مخروطی شکل استفاده کرد.

نکاتی برای خرید لوازم یدکی اصل

خرید بلبرینگ

برای خرید هر وسیله‌ای، از جمله خرید بلبرینگ باید چند گزینه را در آن بررسی کنیم و سپس نسبت به خرید آن اقدام کنیم از جمله: قیمت خرید بلبرینگ، کیفیت آن، ارزش خرید کالا، عمر قابل پیش بینی استفاده از آن و هزینه تعمیر و نگهداری آن.

انواع بلبرینگ ها

  1. بلبرینگ های شیار عمیق (Deep groove ball bearing): این بلبرینگ از ظاهری ساده برخوردار بوده و همانطور که از نامشان مشخص است دارای شیار های عمیق می باشد.
  2. بلبرینگ های کف گرد (Thrust ball bearing): تولید این نوع از بلبرینگ با قفسه های برنجی و فولادی صورت می گیرد.
  3. بلبرینگ های خودتنظیم (Sel _Aligning ball bearing): چیزی که باعث تشکیل خاصیت خود تنظیم بلبرینگ در مواقع انحراف و ناهمراستایی شفت شده است وجود دو ردیف ساچمه و یک حلقه بیرونی مشترک که شیار ساچمه در آن به صورت منحنی است می باشد.
  4. بلبرینگ های ایگرگ (y bearing): این نوع از بلبرینگ گونه‌ای تغییر یافته از بلبرینگ های شیار عمیق می باشد و بر اساس تثبیت به چند نوع  تقسیم می شود.

قیمت قطعات عظام

گروه قطعات خودرو عظام از جمله مجموعه های معتبر در زمینه تولید لوازم یدکی خودرو می باشد که از 12 شرکت بزرگ تولیدی تشکیل شده است و توانسته است حضور فعالی در بازار از طریق ایجاد پایگاه‌های ساخت قطعات خودرو داشته باشد. قیمت قطعات عظام با توجه درجه کیفیت آن بسیار مناسب می باشد. شما می توانید با مراجعه به سایت یدک یار انواع محصولات مربوط به خودرو را مشاهده کنید و از قیمت قطعات عظام اطلاع داشته باشید. یدک یار با ارائه انواع لوازم یدکی با کیفیت و مرغوب توانسته رضایت مشتریان را جلب کند. پیشنهاد می کنیم در صورتی که قصد خرید لوازم یدکی و اطلاع از قیمت قطعات عظام دارید به این سایت مراجعه کنید. 

" این رپورتاژ آگهی توسط آژانس خبری ایران رپورتاژ نگارش و منتشر شده است."

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز