خبرگزاری کار ایران

علائم آنفولانزا، پیشگیری و درمان آن

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۰۵۹

آنفولانزا ویروسی فوق‌العاده مسری است که می‌تواند شما را به حالت وحشتناکی بیمار کند. علائم آن معمولاً شدیدتر از عطسه و کیپ شدن بینی است که از سرماخوردگی معمولی برایتان به وجود می‌آید و به همین علت باید با مدیریت درمان آن را کنترل کنیم.

علائم آنفلوانزا

برخلاف سرماخوردگی، آنفولانزا به طور معمول با شروع ناگهانی علائم بروز می‌کند. علائم شایع عفونت آنفلوانزا شامل موارد زیر است:

  • سرفه
  • آبریزش یا بینی چرکی
  • عطسه
  • گلو درد
  • تب
  • سردرد
  • خستگی
  • لرز
  • درد بدن

بعضی اوقات، علائم آنفولانزا ممکن است بدون مراجعه به پزشک برطرف شود. با این حال، اگر علائم بیش از یک هفته بدون بهبود ادامه پیدا کند، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

افرادی که بیشتر در معرض خطر عوارض آنفولانزا قرار دارند، مانند افرادی که 65 سال سن دارند و سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف می‌باشد، باید حتما در صورت بروز علائم به پزشک مراجعه کنند. در موارد نادر، آنفولانزا می‌تواند کشنده باشد.

در صورت عدم درمان، آنفولانزا متواند مشکلات زیرا برایتان به وجود آورد:

  • عفونت گوش
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • درد شکم
  • درد قفسه سینه
  • حمله آسم
  • ذات‌الریه
  • برونشیت
  • مشکلات قلبی

علائم آنفولانزا، پیشگیری و درمان آن

آنفلوانزا نوع A در مقابل آنفلوانزا نوع B

آنفلوانزای A و B انواع متداول این عفونت ویروسی هستند و آنفولانزا نوع C که به ندرت رخ می‌دهد معمولاً باعث عفونت‌های خفیف تنفسی می‌شود.

آنفولانزا  نوع B می‌تواند نوع شدید آنفولانزا  نوع A تلقی شود  اما در طول فصل آنفولانزا در مقایسه با نوع A کم‌تر شایع است.

انسان‌ها میزبانی خوب برای عفونت نوع B هستند. ویروس نوع B جهش بسیار کندتر از ویروس نوع A دارد.

آنفلوانزای نوع A می‌تواند خطرناک باشد. این ویروس به سرعت شیوع پیدا می‌کند و خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد. آنفلوانزا نوع A سریع‌تر از آنفولانزای نوع B جهش می‌یابد، اما هر دو ویروس همیشه در حال تغییر هستند و گونه‌های جدیدی را در هر  فصل شیوع آنفولانزا ایجاد می‌کنند.

پرندگان وحشی میزبان طبیعی ویروس نوع A هستند که به آن آنفلوانزای مرغی نیز می‌گویند. این عفونت می‌تواند در سایر حیوانات و انسان‌ها نیز شیوع یابد.

آنفولانزا چه مدت طول می‌کشد؟

بیشتر علائم بعد از حدود 5 روز بهتر می‌شوند؛ اما بعضی اوقات می‌تواند یک هفته یا بیشتر طول بکشند. حتی اگر تب و درد شما از بین رفته باشد، هنوز هم می‌توانید برای چند هفته احساس بیماری کنید.

چگونه آنفولانزا گسترش می‌یابد؟

شما می‌توانید هنگامی‌که شخصی دچار عطسه یا سرفه می‌شود و قطرات پرشده از ویروس را به هوایی که در آن تنفس می‌کند، می‌فرستد، این آنفولانزا را از آن شخص بگیرید. اگر جایی را لمس کنید که ویروس فرود آمده باشد، می‌توانید آن را بگیرید. آنفولانزا بیشتر در زمستان رایج‌ است زیرا مردم به علت سرمای هوا زمان بیشتری را در تماس نزدیک با هم در محیط‌های بسته می‌گذرانند، بنابراین ویروس به‌راحتی پخش می‌شود.

درمان‌های خانگی آنفولانزا

به مدت زیاد استراحت کنید. مقدار زیادی مایعات بنوشید (آب، آبگوشت و نوشیدنی‌های مقوی) تا دچار کمبود مایعات نشوید. همچنین می‌توانید یک مرطوب‌کننده یا اسپری نمکی را امتحان کنید تا گرفتگی بینی‌تان را باز کند. غرغره با آب‌نمک برای گلو درد هم بسیار مناسب است.

داروهای ضد ویروس آنفولانزا

شما در 48 ساعت اول بروز علائم می‌توانید با مصرف داروهای تجویز شده به بهترین نحو بر این بیماری تأثیر بگذارید. البته این دارو می‌تواند علائم شما را شدیدتر کند یا آن‌ها را 1 یا 2 روز کوتاه کند. اسلتامیویر (Tamiflu)، پرامیویر (Rapivab) یا زانامیویر (Relenza) داروهای ضد آنفولانزا هستند. حتی بعد از 48 ساعت اول نیز آن‌ها هنوز هم می‌توانند به کسانی که بیماری آنفولانزا دارند و بیش از 65 سال دارند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، کمک کنند.

سایر داروها

داروهای ضد درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن ممکن است تب و درد بدن را کاهش دهد. از پزشک خود بپرسید که کدام یک از این داروها ممکن است برای شما مناسب باشد. به خاطر داشته باشید که آنتی‌بیوتیک‌ها، ویروسی مانند آنفولانزا را درمان نمی‌کنند. این داروها تنها زمانی به شما کمک می‌کنند که شما یک عفونت باکتریایی مانند سینوزیت، ذات‌الریه باکتریایی یا عفونت گوش داشته باشید.

واکسن آنفولانزا بزنید

این بهترین راه برای سالم ماندن و پیشگیری است. واکسن به بدن شما کمک می‌کند تا آنفولانزا را بشناسد و با آن مبارزه کند. از آنجا که ویروس از سالی به سال دیگر تغییر می‌کند، قبل از شروع هر فصل آنفولانزا در پاییز، به واکسن جدید احتیاج دارید. واکسن می‌تواند از گرفتن آنفولانزا جلوگیری کند. واکسن می‌تواند شما را از ابتلا به بیماری حفظ کند و یا به شما کمک کند علائم بیماری بسیار خفیف باشد.

از ابتلا به آنفولانزا  با چند دستورالعمل ساده خودداری کنید!

شما می‌توانید چند قدم ساده دیگر برای پیشگیری از این بیماری بردارید. سعی کنید چشم‌ها، بینی و دهان خود را لمس نکنید، زیرا میکروب‌ها از این طریق پخش می‌شوند. دستان خود را اغلب با آب و صابون بشویید یا هنگامی‌که صابون و آب در دسترس نیست از یک ضدعفونی‌کننده دستی مبتنی بر الکل استفاده کنید.

اگر بیمار شدید، می‌توانید با رعایت کردن و دوری از افراد، آن‌ها را از ابتلا به آنفولانزا دور نگه دارید. هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی خود را نیز بپوشانید.

نوزادان و کودکان را ایمن نگه دارید

برای بزرگ‌سالان نیز خوشایند نیست که با علائم آنفلوانزا مقابله کنند چه برسد به نوزادان و کودکان خردسال. این بیماری برای آنها بسیار سخت است. با این حال در مورد واکسن آنفولانزا برای خردسالان و نوزادان 6 ماه و بالاتر، با پزشک خود مشورت کنید. آنفلوانزا می‌تواند برای آن‌ها خطرناک‌تر از سرماخوردگی باشد.

مشکلات و عوارض آنفولانزا

بیشتر افراد بعد از چند روز بدون مشکل بهبود می‌یابند؛ اما برخی از آن‌ها شرایطی مانند ذات‌الریه، برونشیت یا عفونت سینوسی و گوش را دریافت می‌کنند. افرادی که قبلاً مشکلاتی مانند آسم یا نارسایی قلبی دارند ممکن است بیشتر در معرض این عوارض باشند.

نکته آخر اینکه حتما با رعایت بهداشت فردی و مصرف دارو مطابق دستور پزشک، به خوب شدن سریع احوالتان کمک کنید تا عوارض آنفولانزا تشدید نشود و باعث بروز خطرات جبران ناپذیر برای سلامت شما نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز