خبرگزاری کار ایران

آشنایی با الکتروگیربکس و موتور گیربکس اس ای دبلیو

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۲۴۷

الکتروگیربکس، همان الکتروموتوری است که به یک گیربکس متصل است. یعنی شفت خروجی از الکتروموتور در قسمت هوزینگ، به تعدادی چرخ‌دنده‌ی مدور متصل است که برحسب طراحی گیربکس قادر به افزایش و یا کاهش سرعت و قدرت نیروی مکانیکی خروجی از الکتروموتور است.

آشنایی مختصر با الکتروگیربکس

بر اساس قانون اول ترمودینامیک، انرژی نه خلق می‌شود و نه از بین می‌رود، بلکه از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود. به طور مثال در یک لوکوموتیو، انرژی حاصل از سوخت فسیلی به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود و یا در یک ژنراتور، انرژی حاصل از یک نوع سوخت فسیلی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود.

الکتروموتور نیز یک مبدل انرژی است، یعنی انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند، آن‌هم انرژی قابل‌استفاده که کاربردهای فراوانی برای آن می‌توان یافت. الکتروموتورها یا با جریان مستقیم کار می‌کنند و یا با جریان متناوب.

اما الکتروموتورهای متناوب نیز به دو صورت تک فاز و سه فاز و در شکل‌ها و ابعاد مختلف ساخته می‌شوند. الکتروموتورهای تک فاز معمولاً از توان یک اسب بخار برخوردار هستند ولی الکتروموتورهای سه فاز انواع متنوع‌تری داشته و یکی از پرکاربردترین انواع الکتروموتور در صنعت هستند.

الکتروموتورها بر اساس توان مصرفی، نوع برق مصرفی، کشور سازنده و فنّاوری ساخت دارای قیمت متنوعی می‌باشند و شرکت‌های بزرگی در ایران به ساخت و یا تجارت آن‌ها پرداخته‌اند.

از شرکت‌های سازنده الکتروموتور به الکتروژن، موتوژن و . . . می‌توان اشاره که اکثراً‌ از کیفیت تولید خوبی برخوردار بوده و ساخت این الکتروموتورها را در کشور بومی کرده‌اند. اما شرکت‌هایی هم مثل تکنوصنعت به تجارت و خرید و فروش انواع الکتروموتورهای خارجی و ایرانی مشغول هستند و با داشتن کادری مجرب توانایی مشاوره دادن به مصرف‌کننده رادارند.

و اما گیربکس ...

گیربکس درواقع یک ماشین است که از مجموعه‌ای چرخ‌دنده تشکیل‌شده است. این چرخ‌دنده‌ها قادرند به انرژی مکانیکی دریافتی سرعت و قدرت ببخشند یعنی اگر یک نیروی مکانیکی گردشی به آن وارد شود، بر اساس تنظیمات اولیه که بستگی مستقیم به نوع و تعداد چرخ‌دنده‌های طراحی‌شده در ساخت گیربکس دارد، قادرند سرعت آن را کندتر کرده و در عوض قدرت آن را افزایش دهد و یا شاید هم سرعت و هم قدرت آن را افزایش دهد.

و اما الکتروگیربکس ...

الکتروگیربکس، همان الکتروموتوری است که به یک گیربکس متصل است. یعنی شفت خروجی از الکتروموتور در قسمت هوزینگ، به تعدادی چرخ‌دنده‌ی مدور متصل است که برحسب طراحی گیربکس قادر به افزایش و یا کاهش سرعت و قدرت نیروی مکانیکی خروجی از الکتروموتور است. اکثر الکتروگیربکس ها با هدف کاهش سرعت دورانی خروجی از الکتروموتور و افزایش گشتاور و یا نیروی گردشی حاصل از آن طراحی می‌شوند. الکتروگیربکس ها به طرق مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند ولی متداول‌ترین نوع آن به‌صورت زیر است:

الکتروگیربکس هلیکال: این دسته از الکتروموتورها کم‌مصرف و کوچک بوده که در صنایع مختلف بسیار کاربرد دارد. این دسته از الکتروموتورها در صنایع مختلفی مانند لاستیک‌سازی، پلاستیک، سیمان و صنایع دارای فرایند خرد کردن کاربرد دارند.  

الکتروگیربکس هلیکال با شفت مستقیم: که جهت کاربری‌های سنگین طراحی‌شده است. مکانیزم الکتروگیربکس sew که از برندهای معروف در ایران است، اغلب از این نوع است. گرچه انواع دیگری از الکتروگیربکس sew نیز در بازار موجود است که در مورد آن‌ها در قسمت بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

الکتروگیربکس هلیکال با شفت عمودی: در صنایع غذایی و یا صنایع معدنی و بیشتر جهت تخته نقاله‌ها کاربرد دارد. 

الکتروگیربکس هلیکال با شفت عمودی و غیر هم‌راستا: شهرت این دسته از الکتروگیربکس ها به توانایی آن‌ها در بارگذاری‌های زیاد است و بسته به شرایط به شکل‌های متنوعی طراحی می‌شود.

الکتروگیربکس حلزونی: شفت حلزونی شکل این دسته از الکتروگیربکس ها دلیل نام‌گذاری آن‌هاست و شهرت این الکتروگیربکس ها به‌سرعت خروجی بسیار پایین و قدرت بسیار بالای آن‌هاست، این دسته از الکتروگیربکس ها بیشتر در صنایع شیمیایی و معدنی کاربرد دارند.

الکتروگیربکس خورشیدی: شهرت این نوع از الکتروگیربکس ها به‌دقت و عمر بالای آن‌هاست. دقت بسیار بالای حرکتی این نوع الکتروگیربکس ها سبب افزایش عمر دستگاه‌های متصل به آن‌هم خواهند شد. این الکتروگیربکس ها دارای شفت مستقیم بوده و از راندمان بالایی برخوردارند.

الکتروگیربکس sew

الکتروگیربکس sew که بیشتر از نوع الکتروگیربکس sew هلیکال با شفت مستقیم و یا حلزونی است، اغلب به دلیل کارکرد نرم و بی‌صدا شهرت دارد. در این نوع الکتروگیربکس ها عملکرد خروجی سیستم مکانیکی، بر اساس کاهش دوران شفت و افزایش گشتاور مکانیکی بنانهاده شده است. شرکت‌هایی مثل تکنو صنعت در زمینه‌ی فروش انواع الکتروگیربکس sew در کشور فعالیت دارند. الکتروگیربکس sew انواع متفاوتی دارد که به شرح زیر است.

1- الکتروگیربکس sew حلزونی: موتور گیربکس اس ای دبلیو مربوط به نوع حلزونی ساخت کشور آلمان است و دارای مار دون مارپیچ و یک چرخ‌دنده‌ی برنجی است. مار دون فولادی و سخت‌کاری شده است و به دلیل عملکرد نرم و بدون لرزش موتور گیربکس اس ای دبلیو، کاربردهای صنعتی فراوانی برای آن تعریف ‌شده است که از آن جمله استفاده در سیستم‌های بالابر و آسانسورهاست. همچنین کارکرد بهینه‌ی موتور گیربکس اس ای دبلیو  باعث شده تا این نوع الکتروموتور در کارخانه‌های کاشی و سرامیک از اقبال خوبی برخوردار باشد. این نوع از الکتروگیربکس sew دارای هزینه تعمیر و نگهداری کمتری بوده و در 8 حالت مختلف قابل‌نصب است.

2- الکتروگیربکس sew صنعتی سری X: این نوع الکتروگیربکس که از موتور گیربکس اس ای دبلیو بزرگ‌تر و قوی‌تری برخوردار است، معمولاً از نوع الکتروگیربکس هلیکال با شفت مستقیم بوده و در صنایع سنگین مثل صنعت فولاد از کاربرد خوبی برخوردار است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نوع الکتروگیربکس قابلیت نصب هم‌زمان دو یا چند گیربکس به سیستم است که با استفاده از کلاچ از هم جدا می‌شوند و در موقع نیاز، به مدار وارد می‌شوند. این نوع الکتروگیربکس ها به‌واسطه‌ی سیستم خاص گیربکس نصب‌شده بر روی آن‌ها، سرعت دوران کم و گشتاور نیروی بسیار بالایی را ایجاد می‌کنند.

3-الکتروگیربکس با گیربکس کرانویل sew: این نوع الکتروگیربکس با بهره‌گیری از گیربکس کرانویل sew کار می‌کند، ساختاری شبیه به الکتروگیربکس هلیکال با شفت مستقیم دارد با این تفاوت که چون از پینیون و کرانویل در طراحی و ساخت گیربکس کرانویل sew استفاده ‌شده است از نیروی گشتاور بسیار بالاتری  نسبت به نوع هلیکال با شفت مستقیم برخوردار است. گیربکس کرانویل sew به دلیل قدرت بالا و ساختار قابل‌ اطمینان در صنایع سنگین، مثل صنایع ذوب فلزات به ‌خصوص صنعت فولاد کارکرد خوبی از خود نشان می‌دهند. از نکات قوت گیربکس کرانویل sew قدرت و استحکام بالا و طول عمر زیاد این نوع از گیربکس‌هاست. عملکرد بسیار خوب و قابل‌اطمینان گیربکس کرانویل sew سبب شده است که بتوان کاربرد بسیاری به غیر صنایع سنگین برای این نوع گیربکس‌ها تعریف کرد. از این ‌رو استفاده از گیربکس کرانویل sew در صنایع مختلفی چون رولینگ و کشش و نورد و نوار نقاله‌ها و همزن‌ها پیشنهاد می‌شود. الکتروموتور با گیربکس کرانویل sew توسط شرکت‌هایی به‌ مانند تکنو صنعت ارائه می‌شود. گیربکس کرانویل sew ازجمله قدیمی‌ترین انواع گیربکس در ایران است و سابقه درخشان آن در صنعت سبب شده تا نام SEW به برندی خوش‌نام در ایران تبدیل شود.

4-الکتروگیربکس sew آویز: این نوع الکتروگیربکس به دلیل استفاده از مخازن روغن دارای قابلیت کارکرد مستمر در طی مدت زیاد را دارد. ساختار موتور گیربکس اس ای دبلیو که ساخت شرکت SEW آلمان هست و به‌ گونه‌ای طراحی شده است در کارکردهای طولانی‌مدت، خنک نگه ‌داشته شود و لذا از طول عمر بالا و کارکرد مقبولی برخوردار است. مکانیزم موتور گیربکس اس ای دبلیو از نوع هلیکال با شفت مستقیم است.

شرکت SEW از قدیمی‌ترین برندهاست که وارد کشور شده و در زمینه‌ی هرچه وابسته به حرکت باشد فعالیت دارد ولی بیشتر شهرت این شرکت به ‌واسطه‌ی گیربکس، الکتروگیربکس و موتور گیربکس اس ای دبلیو است و به ‌واسطه‌ی عملکرد خوبی که در سال‌های گذشته داشته است، توانسته جایگاه خوبی در بین‌ برندهای خارجی کسب کند. شرکت‌های زیادی در زمینه‌ی مشاوره و عرضه‌ی محصولات شرکت SEW در ایران فعالیت دارند که از آن جمله می‌توان به تکنو صنعت اشاره کرد که شرکتی معتبر در زمینه‌ی فروش و ارائه‌ی تضمین‌های معتبر بابت محصولات این شرکت است. شرکت SEWکه یک شرکت آلمانی است از 75 سال پیش در ایران فعالیت داشته است و در این مدت با شرکت‌های نفتی، پتروشیمی، نظامی، نفت و گاز، کشتی‌سازی، نیروگاهی، آب و فاضلاب و . . . کارکرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز