خبرگزاری کار ایران

خانه هوشمند چیست؟ صفر تا صد هوشمند سازی خانه و ساختمان

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۷۲۳

 

امروزه تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده که همه چیز به طور هوشمندانه کنترل می‌شود. خانه هوشمند در واقعیت شامل ماژول‌های هوشمند سازی ساختمان است که با یکدیگر ارتباط دارند و به یک نقطه مرکزی متصل می‌شوند تا بتوان تمامی آن‌ها را به صورت محلی یا حتی از راه دور کنترل کرد. برنامه نرم‌افزاری خانه هوشمند نیز بر روی تلفن همراه ساکنان نصب می‌شود تا از طریق آن، تمام وسایل الکترونیکی، ماژول‌ها و تجهیزات هوشمند ساختمان را که در خانه هوشمند استفاده می‌شوند، به صورت از راه دور کنترل نمایند. اگرچه باید به یاد داشت که اصلی‌ترین هدف زندگی در یک خانه، برقراری آرامش و راحتی است، اما زندگی در یک ساختمان هوشمند به آن قدرت دارد که راحتی و آرامش را چندین برابر کند و به تمامی اعضای خانواده لذت بیشتری بخشد. در ادامه، به مزایای سیستم‌های هوشمند ساختمان اشاره خواهیم کرد.

 

مزایای هوشمند سازی خانه

برای اجرای یک پروژه هوشمندسازی خانه، ابتدا باید زیرساخت‌های لازم برای این منظور را ایجاد نمایید. این زیرساخت‌ها معمولاً شبکه‌های سیمی یا بی‌سیم هستند که تجهیزات خانه هوشمند را به مرکز کنترل مرتبط می‌کنند. اجرای زیرساخت‌های مورد نیاز به شما این امکان را می‌دهد که از مزایای زیر بهره‌مند شوید.

یک نمونه ساده از این قابلیت‌ها، کنترل روشنایی ساختمان است. به طریقی که با نصب تجهیزات، فقط در صورت حضور شخص در مکان مورد نظر و کاهش نور طبیعی زاویه‌ای، چراغ‌ها روشن شوند. اگر فرد از مکان خارج شود، بعد از مدت زمانی معین، تجهیزات هوشمند خاموشی چراغ‌ها را فراهم می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های ساختمان هوشمند، سیستم حفاظتی است که توسط این تجهیزات هوشمندسازی پیاده سازی می‌شود. این سیستم می‌تواند در صورت باز شدن درها و پنجره‌ها یا تشخیص حرکت در محیط به عنوان دزدگیر عمل کند و همچنین آژیر فعال کند. از طریق تلفن یک خط متصل به سیستم، می‌تواند با شماره‌های تعریف شده از پیش تماس بگیرد و وقوع حادثه را گزارش دهد.

فهرست تجهیزات هوشمندسازی خانه و ساختمان

خانه هوشمند، یا Smart Home، از طریق بهره‌برداری از تجهیزات و ابزارهایی که در اختیار قرار می‌گیرد، به آسانی امکان کنترل و مدیریت وسایل مکانیکی، برقی و سیستم‌های امنیتی ساختمان را فراهم می‌کند. پیاده‌سازی این سیستم در ساختمان، مزایای بسیاری را به همراه دارد. در ادامه، شما را با مهم‌ترین فهرست هوشمندسازی ساختمان آشنا می‌کنیم.

هاب هوشمند

هاب خانه هوشمند به عنوان مرکز عصبی اتوماسیون خانگی عمل می‌کند و تمام دستگاه‌های مورد استفاده در خانه هوشمند را به هم متصل می‌کند. امروزه، بیشتر دستگاه‌های هوشمندسازی خانه ، بدون توجه به پروتکل مورد استفاده، توسط اپلیکیشن خود کنترل می‌شوند و معمولاً با یک هاب هوشمند قابل کنترل هستند. یکی از مزیت‌های ویژه هاب خانه هوشمند این است که شما می‌توانید تمامی وسایل خود را از طریق یک برنامه کنترل کنید.

کنترل هوشمند روشنایی

سیستم هوشمند روشنایی ساختمان شامل لامپ‌هایی می‌شود که به صورت اتوماتیک شدت نور در محیط منزل را کم یا زیاد کرده و خاموش و روشن می‌شوند. این نوع سیستم باعث صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف انرژی می‌شود. اما حالت اجرایی این سیستم می‌تواند بسیار متنوع باشد. این گونه که می‌توان با استفاده از کلیدهای برق سنتی یا از طریق دستگاه‌های کنترلی مختلف مانند کلیدهای لمسی، تاچ پنل، ریموت کنترل، یا از طریق اپلیکیشن موبایل خانه هوشمند روی گوشی هوشمند خود، این سیستم روشنایی هوشمند را کنترل کرد.

کنترل هوشمند پرده برقی

یکی از جذاب‌ترین امکاناتی که در هوشمندسازی خانه وجود دارد، پرده برقی هوشمند است. با این سیستم، شما به راحتی می‌توانید پرده‌های خانه خود را باز و بسته کنید، و این کار را می‌توانید به سهولت از طریق کلیدهای لمسی هوشمند، تاچ پنل، یا حتی از طریق اپلیکیشن خانه هوشمند که بر روی گوشی هوشمند خود نصب دارید، انجام دهید. حتی می‌توانید تنظیمات خاصی را بر روی این سیستم اعمال کنید تا به صورت اتوماتیک در زمان‌های معینی پرده‌ها باز و بسته شوند. بدین ترتیب خرید و نصب پرده برقی می‌تواند یک گزینه ایده‌آل به شمار آید.

خانه هوشمند چیست؟ صفر تا صد هوشمند سازی خانه و ساختمان

کنترل هوشمند دما

این سیستم‌ها، علاوه بر نقش مهمی که در ایجاد محیطی خنک و تهویه مناسب در ساختمان دارند، به عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی در ساختمان نیز معرفی می‌شوند.

بسیاری از افراد به دلیل عدم اعمال مدیریت صحیح در استفاده از این سیستم‌ها، علاوه بر ناکارآمدی آنها، با هزینه‌های زیادی برای تعمیر و نگهداری مواجه می‌شوند.

کنترل هوشمند فضای باز با سایبان برقی

سایبان برقی یک دستگاه است که به منظور کنترل و مدیریت نور و سایه در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. معمولاً این دستگاه‌ها در ساختمان‌ها، دفاتر، هتل‌ها و مکان‌های عمومی به کار می‌روند. وظیفه اصلی سایه بان‌ها تنظیم میزان نور محیط و کنترل دما است. آنها می‌توانند به صورت خودکار با استفاده از سنسورها یا با تنظیمات دستی که توسط کاربران انجام می‌شود، عمل کنند. در واقع، خرید و نصب سایبان برقی یک گزینه مناسبی برای هوشمندسازی خانه به شمار می‌رود.

خانه هوشمند چیست؟ صفر تا صد هوشمند سازی خانه و ساختمان

دستیار صوتی هوشمند

دستیار مجازی، که به آن دستیار هوشمند یا دستیار دیجیتالی هم اشاره می‌شود، یک نرم‌افزار با توانایی درک و فهم گفتار طبیعی است که قادر است دستورات صوتی را دریافت و وظایف مختلفی را برای کاربر انجام دهد. این وظایف که قبلاً توسط دستیارهای شخصی یا منشی‌ها انجام می‌شدند، شامل مواردی مانند دیکته متن، خواندن پیامک‌ها و ایمیل‌ها، جستجوی شماره تلفن، برنامه‌ریزی، برقراری تماس یا یادآوری تعیین شده برای قرارهای ملاقات مهم به کاربر می‌شود.

سیستم تغذیه گیاهان و حیوانات

با نصب تجهیزات خانه هوشمند، می‌توانید حتی از راه دور غذای حیوانات خانگی و آب دهی به گیاهان آپارتمانی را آماده کنید. برخی از این تجهیزات به شما این امکان را می‌دهند که این کارها را زمان‌بندی و برنامه‌ریزی کنید. از سایبان چتری نیز برای حفظ سلامت گیاهان بهترین استفاده را داشته باشید و هوشمندسازی خانه را با نصب این سیستم به طور کلی کامل کنید.

کنترل سیستم صوتی و تصویری

سیستم صوتی و تصویری هوشمند، همچون دیگر امکانات یک ساختمان هوشمند، قابلیت برنامه‌ریزی و کنترل را داراست و می‌تواند شامل دستگاه‌هایی مانند تلویزیون، ویدیو پروژکتور و غیره باشد. این سیستم به شما امکان می‌دهد تا سیستم صوتی و تصویری خانه هوشمند خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که در زمان‌های خاص، مثلاً هنگام بیدار شدن، موسیقی به صورت خودکار پخش شود یا زمانی که وارد اتاق کنفرانس می‌شوید، پروژکتور به صورت اتوماتیک روشن شود.

سیستم اعلام حریق

این سیستم مجهز به سنسورهای حساس به دود، حرارت، شعله، مونوکسید کربن و سایر عوامل مشابه است. اگر دود، حرارت یا موارد دیگری که اشاره شده، تشخیص داده شود، سیستم به سرعت از طریق فعال‌سازی آژیر، ارسال پیامک و برقراری تماس به اعضای خانواده آگاهی می‌دهد. اگر تنظیمات سیستم به تعیین اقداماتی نظیر باز کردن پنجره‌ها یا قطع گاز اعمال شود، حتی در صورتی که شما خارج از خانه باشید، سیستم می‌تواند پنجره‌ها را باز کرده، گاز را قطع کرده و اقدامات دیگری به انجام برساند تا به مهار دود، حرارت و عوامل خطرناک دیگر کمک کند.

سیستم حفاظتی و امنیتی

این سیستم از دوربین‌های مداربسته و دستگاه‌های ضد سرقت تشکیل شده است که می‌توانید تمامی تنظیمات مرتبط با فعال یا غیرفعال کردن دوربین‌ها و دزدگیرها را به دلخواه کنترل کنید. به عنوان مثال، می‌توانید به سیستم حفاظتی و امنیتی هوشمند دستور دهید که آژیر فقط در مواقع ضروری فعال شود تا همسایه‌ها را ناراحت نکند و به جای آن، یک پیامک هشدار به گوشی شما ارسال شود یا انجام دیگر تنظیمات برعکس این عمل کند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز