خبرگزاری کار ایران

چگونه یک استراتژی معاملاتی مناسب برای خود انتخاب کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۸۸۴

تنها راه برای موفقیت در بازارهای مالی داشتن یک استراتژی معاملاتی مناسب است. شما در هر بازار معاملاتی که قصد فعالیت داشته باشید، بدون آمادگی قبلی و دانش کافی نمی‌توانید موفقیت زیادی کسب کنید. شاید در ابتدای راه هم یک سری سود کوچک باعث شود که شما تصور کنید که بازار را به خوبی شناخته‌اید و می‌دانید قدم‌های بعدی را چگونه انتخاب کنید؛ اما در واقعیت این‌گونه نیست و همین مسئله باعث می‌شود افراد مبتدی که تازه وارد بورس یا دیگر بازارهای مالی شده‌اند، روز به روز به تعداد ضررهایشان اضافه شود و در نهایت سرمایه خود را از دست بدهند. تنها راه چاره این است که بتوانید یک استراتژی مختص خود انتخاب کنید؛ اما پیش از هر چیز بهتر است ابتدا با این مفهوم آشنا شوید.

استراتژی چیست؟

استراتژی به معنای رهبری و فرماندهی است و داشتن استراتژی معاملاتی یعنی شناخت بازار. اگر بازار را نقطه مقابل خود و به عنوان یک دشمن فرض کنید، با داشتن برنامه‌ای درست، شناخت رفتارهای طرف مقابل و تشخیص حرکت بعدی دشمن، شما پیروز میدان خواهید بود. پس اولین قدم برای موفقیت در معاملات، شناخت حرکت‌های بازار و پیش‌بینی رفتار بعدی آن است. معامله گران با شناخت بازار و داشتن یک استراتژی معاملاتی درست و منطقی بازار را با دید بهتری می‌بینند و به نحو احسن می‌توانند نقاط بهینه بازار برای شروع معامله و یا خروج از بازار را تشخیص دهند.

به گفته بسیاری از کارشناسان بازارهای مالی هر معامله‌گر حداقل باید یک استراتژی معاملاتی داشته باشد. زمانی که شما یک استراتژی را به خوبی یاد گرفتید و آن را مورد آزمون و خطا قرار دادید، می‌توانید به سراغ استراتژی‌های دیگر بروید. یک استراتژی زمانی موفق است که حداقل تا شش ماه تست شده باشد و در بیشتر موارد درست عمل کرده باشد.

برای انتخاب استراتژی معاملاتی به چه فاکتورهایی نیاز دارید؟

برای انتخاب یک استراتژی معاملاتی مناسب، چند فاکتور مهم را باید در نظر بگیرید. فاکتورهایی نظیر انتخاب بازار معاملاتی، بازه زمانی، روش تحلیل بازار، مدیریت سرمایه، سبک معاملاتی و روانشناسی بازار به شما در انتخاب بهترین استراتژی کمک می‌کنند.

انتخاب بازار معاملاتی

قبل از هر چیز باید بازار معاملاتی که قرار است در آن فعالیت داشته باشید را تعیین کنید. این کار باعث می‌شود تمرکز خود را روی یک بازار بگذارید. برای شناخت آن وقت بگذارید و اخبار و تحلیل‌های پیرامون آن را مورد بررسی قرار دهید. به هنگام انتخاب بازار تمامی جوانب را باید در نظر بگیرید و در نهایت طبق علاقه‌مندی خود و شناخت کافی، بازار معاملاتی خود را انتخاب کنید.

انتخاب روش تحلیل بازار

برای انتخاب استراتژی معاملاتی باید یکی از روش‌های تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال و یا ترکیبی از این دو را انتخاب کنید. این روش‌های تحلیلی کمک می‌کنند تا وضعیت بازار را بهتر شناسایی کنید.

انتخاب سبک معاملاتی

روش‌های مختلف معاملاتی مانند Swing Trading (نوسان گیری)،  Scalping(معامله‌گری سریع)، Day Trading (معامله‌گری روزانه)، Position Trading (معامله‌گری به روش پوزیشن) وجود دارند که هر یک از آن‌ها را می‌توانید متناسب با موقعیت پیش آمده انتخاب کنید.

 ترید اسکالپینگ:

در میان سبک‌های معاملاتی، کوتاه‌مدت‌ترین آن‌ها است. معامله‌گر به سرعت وارد معامله شده و تنها پس از چند دقیقه از معامله خارج می‌شود.

 ترید روزانه:

معامله به مدت یک ساعت الی چند روز در معامله باقی می‌ماند. ریسک کمتری دارد و معامله‌گر در طول این چند روز وقت کافی برای تحلیل بازار دارد.

ترید نوسان گیری:

مدت زمان معامله بین چند روز تا چند هفته طول می‌کشد. مناسب برای افرادی است که‌ترید کردن را به عنوان شغل دوم خود انتخاب کرده‌اند.

 ترید پوزیشن:

این روش معامله، بلندمدت است و ممکن است هفته‌ها و یا سال‌ها به طول بی انجامد.

بازه زمانی

انتخاب زمان معامله از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش بسزایی در انتخاب استراتژی معاملاتی ایفا می‌کند. به عنوان مثال اگر قصد دارید بیشتر زمان خود را پشت مانیتور بنشنید و روزانه چندین معامله مختلف انجام دهید، روش معامله‌گری اسکالپینگ برای شما مناسب‌تر است. اگر نمی‌خواهید تمام وقت خود را در طول روز به معامله بپردازید، روش‌های معامله‌گری روزانه و نوسان گیری بهترین انتخاب برای شما است. در نهایت اگر نمی‌خواهید خود را درگیر معاملات روزانه و کوتاه‌مدت کنید و اهداف بلندمدت در سر دارید، بهتر است روش معامله‌گری پوزیشن را انتخاب کنید. پس می‌بینید که برای انتخاب سبک معاملاتی، دقت به زمان معامله بسیار مهم است.

روانشناسی بازار

شناخت رفتارهای بازار یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب استراتژی معاملاتی است. این عواطف و احساسات معامله گران است که به بازار جهت می‌دهد. به همین خاطر شناخت بازار و برخوردی که معامله گران در هر بازه زمانی با یکی سهم انجام می‌دهند، به شدت می‌تواند در انتخاب استراتژی شما تأثیرگذار باشد. همچنین باید تیپ شخصیتی خود را به خوبی شناسایی کنید تا بتوانید بهترین استراتژی را متناسب با روحیات خود انتخاب کنید.

کلام آخر

به ازای هر تریدر در بازار یک استراتژی معاملاتی مناسب با شرایط معامله‌گر وجود دارد. برای انتخاب استراتژی بیش از هر زمان دیگر باید انعطاف‌پذیر باشید. گاهی پیش می‌آید که انتخاب یک استراتژی، برای معاملات شما درست عمل نمی‌کند. گاهی باید صبر کنید تا شرایط به ثبات برسد یا اینکه یک استراتژی مناسب دیگر برای خود انتخاب کنید. بزرگ‌ترین اشتباه تریدرهای تازه‌کار این است که زمانی که از یک استراتژی جواب نمی‌گیرند، سریعاً آن را ترک کرده و به سراغ استراتژی بعدی می‌روند. شناخت و انتخاب درست استراتژی از اهمیت بالایی برخوردار است و زمانی که یک استراتژی را به خوبی فرا گرفتید، بهتر است صبر داشته باشید و به آن وفادار باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. قطعاً با یادگیری و تسلط بر یک استراتژی می‌توانید در بلندمدت به پاداش دلخواه خود برسید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز