خبرگزاری کار ایران

گردشگری خوراک چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۷۱۳

غذا یک نیاز است و هم یک نوع تفریح به حساب می‌آید. بسیاری از آدم‌ها خاطرات‌شان با طعم غذا یادآوری می‌شود. در هر مسافرتی که می‌رویم غذاهای محلی برایمان جذاب بوده و دوست داشتیم طعم جدیدی را مزه کنیم. غذاها، فرهنگ و رسوم هر منطقه را معرفی می‌کنند و راه خوبی برای جذب توریست به شمار می‌روند. تاریخچه‌ی گردشگری خوراک (گردشگری غذا) به دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی برمی‌گردد که مسافران برای خوردن یک غذای مشخص به یک منطقه‌ی خاص سفر می‌کردند اما چیزی که در صنعت گردشگری خوراک امروز گستردگی پیدا کرده، علاقه‌مندی به فرهنگ و عادت‌های غذایی و شیوه‌ی مصرف است.

تهران به عنوان پایتخت ایران از این مورد برای جذب گردشگر بهره برده است، مخصوصا در مناسب‌های خاص ملی یا مذهبی میزبان مسافرانی است که در گردش خود، علاوه بر بازدید از بناهای تاریخی و مکان‌های تفریحی، رستوران‌ها وغذاهای خاص را نیز در لیست‌شان قرار می‌دهند. همچنین در نظر داشته باشید که گردشگری غذا تنها شامل غذا خوردن نیست، انواع نوشیدنی‌، شیرینی، دسر و هر آنچه به غذا مربوط می‌شود، گردشگری خوراک است.

شاید شما هم به این موضوع فکر کنید که غذا فقط بر روی جسم انسان تاثیر می‌گذارد اما این مبحث از گردشگری نیز می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر روح و روان انسان‌های مختلف داشته باشد. آشنا شدن با عادت‌های غذایی مختلف جغرافیایی می‌تواند برای گردشگران بسیار جالب باشد. همچنین چشیدن طعم یک غذا و علاقه‌مند شدن به آن می‌تواند ذائقه‌ی غذایی فرد را تحت تاثیر بگذارد و تغییر دهد. علاوه بر آن آشنایی با غذاهای جدید حس خوب و رضایت‌مندی در فرد ایجاد می‌کند که باعث هیجان مثبت می‌شود.

چه کسی گردشگر خوراک است؟

کسانی که در تهران زندگی می‌کنند، نمی‌توانند گردشگر خوراک در این شهر محسوب شوند بلکه در گردشگری خوراک باید سفر انجام شود و گردشگر به طور مثال با اجاره ویلا تهران  یا رزرو اقامتگاه و از مکان‌های گردشگری غذا استفاده می‌کند. هرچند در این مکان‌ها برای مردم همان شهر نیز می‌توانند خدمات مشابهی ارائه دهند.

جشنواره غذا

گردشگری خوراک چیست؟

غذا خوردن برای عده‌ی زیادی از افراد جامعه یک سرگرمی و تفریح است و برگزاری جشنواره‌های غذا  در تهران بهترین فرصت برای حضور این اشخاص است. ‌کسانی که با اجاره ویلا در تهران، خود را برای حضوری باشکوه آماده می‌کنند. در جشنواره‌ها فرصت مزه کردن غذاهای دیگر شهرها و روستاها به گردشگر داده می‌شود و این تنوع موجود، سلیقه‌های مختلفی را در کنار هم جمع می‌کند.

در جشنواره‌ها، غذاهای فراموش شده دوباره جان می‌گیرند و معرفی می‌شوند. در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، سالن تخصصی گردشگری خوراک با معرفی توانمندی‌های گردشگری خوراک استان‌های ایران و معرفی غذاهای سنتی ملی و بین‌المللی میزبان علاقه‌مندان این حوزه است. غذاهای ایرانی برای گردشگران خارجی نیزجالب است. تنوع غذاها که آمیخته با فرهنگ غنی و پیشینه‌ی تاریخی کشورمان است برای جذب گردشگر قدرت بسیار بالایی را دارد.

این تنوع به شکل‌گیری گردشگری خوراک کمک کرده است. حدود ۸۰۰ نوع غذای مختلف از اقلیم‌های گوناگون در ایران وجود دارد که نام و تاریخچه‌ی بسیاری از آن‌ها در کتاب آشپزی وجود دارد. در جشنواره‌ی دیگری  به نقش مهم بانوان در حفظ، ارتقا تمدن و فرهنگ سلامتی  در جامعه اشاره شده است. سازمان فنی و حرفه‌ای تهران به همین منظور جشنواره‌ی غذاهای سنتی روستایی و عشایری و سفره‌ی قدیمی ایرانی را برگزار کرد.

جشن غذا در خیابان

سی تیر نام خیابانی در تهران است که شما را به یک جشن خوش‌مزه دعوت می‌کند. مجموعه‌ای از دکه‌های غذا در کنار خیابان به طور دائم حضور دارند تا به پاسخگوی مشتریان خود باشند. استقبال ساکنین پایتخت از این خیابان زیاد است.

یکی دیگر از خیابان‌های غذا، خیابان دولت آباد است که یکی از بهترین مکان‌ها برای خوردن این نوع غذاهاست. در این خیابان می‌توانید طعم غذاهای عربی از جمله سمبوسه، فلافل و شیرینی‌های لبنانی و عراقی را تجربه کنید. به دلیل عرب نشین بودن این محله، بیشتر غذاهای عربی سرو می‌شود.                                                                                                                                          

در بازار تهران نیز بعد از گشت وگذار و خرید می‌توانید از شکم خود با انواع ساندویچ، سمبوسه، آش و عدسی پذیرایی کنید. اگر علاقه به خوردن کباب دارید، سری به خیابان پیروزی بزنید که پاتوق کباب فروشی‌های سیار است.

غذاهای محلی و سنتی تهران

گردشگری خوراک چیست؟

از معروف‌ترین غذاهای پایتخت می‌توان از دم‌پختک، ته‌چین فیروزکوه، والک پلو و دمی بلغور جو نام برد که در دسته‌ی غذاهای پلویی قرار می‌گیرند و در دسته‌ی آش و خورش می‌توان به غذاهایی مانند سرگنجشکی، اشکنه‌ی اسفناج و آش شله قلم‌کار اشاره کرد. همچنین غذاهایی مانند کوفته دست به گردن، هفت رنگ پلو و آبگوشت آجیل غذاهای کمتر شناخته شده‌ی تهران هستند که پیشینه‌ی قدیمی دارند.

تاریخچه‌ی هر شهر به فرهنگ و عادت‌ها، بناهای تاریخی، روش زندگی و عادت غذایی مردمان آن شهر اشاره دارد که در طول تاریخ به مرور به وجود آمده‌اند. شاید هم دست‌خوش تغییراتی بر اثر عوامل مختلف شده باشند، اما این وظیفه‌ی هر شهروند است که فرهنگ آن را زنده نگه دارد و باعث رونق شهر و کشورش بشود. گردشگری خوراک این امکان را فراهم کرده تا این موضوع پررنگ‌تر و مهم‌تر از قبل دیده شود.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز